koka morötter ?
Jag undrar om någon vet vilka ämnen & vitaminer som försvinner om man kokar en morot jämfört om man äter den rå? För visst försvinner väl något när man kokar dem? eller ?

direkt kan jag säga C-vitamin för det tål inte uppvärming
Jag har hört att man inte ska riva morötter för tidigt innan man äter för att det" försvinner" näringsämnen i luften men hur och vad har jag ingen aning om.
Sedan har jag också hört att kokta morötter ska vara bättre än råa men jag har googlat och kan inte hitta någonstans varför.
#1 C-vitaminer försvinner men hur är det med A-vitamin? Betakaroten som är ett förstadium till A-vitamin (retinol) finns ju gott om i morötter och hur de påverkas vid kokning vet jag inte.
/Maria
#2 Jag känner igen det där med att kokta morötter är bättre än råa. Tyvärr minns inte jag heller varför! Det är något ämne kroppen lättare tar upp från tillagade morötter. Karoten?
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Bästa upptaget av karoten har man när morötterna är kokta och mosade. Det är två gånger så stort upptag jämfört med råa.
Det behövs också fett för upptaget ska bli optimalt.
GI- värdet är högre i kokta morötter jämfört med råa, kan vara bra att veta för dem som vill dra ner på snabba kolhydrater.

Ett tips är att inte koka dem i så mycket vatten och att sedan använda kokvattnet till såsen eller liknande. Min mormor brukar säga att man ska koka morötterna med en klick smör för att vitaminerna bevaras bättre då. Vet inte om det är sant, men det är gott i alla fall…
Ångkoka måste väl vara utmärkt.
/Maria