Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 3791 ggr
Tatsja
2008-08-13 11:52
1

Matallergi

Varför är det ingen sajt om gluten-laktosintolerant och annan matallergi. Har svårt att hitta lite godsaker som jag kan äta då jag är svår matallergiker. Gluten, laktos, Allt rött, paprika, citrus, äpplen, päron, melon, vindruvor, nötter, mandel, mm, mm. Jättesvårt att hitta rätt mat. Vilket gör att jag oftas 'skippar' att äta middag. Blir mer lite riskakor.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Hoppfull
2008-08-13 12:39
0

Men alla rena råvaror går väl? Som fisk, kött, potatis, ris, räkor, grönsaker och det finns ju massor av laktosfria produkter i handeln nu… eller?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tatsja
2008-08-13 13:36
0

skaldjur, svamp, fisk, lever. glömde jag. skaldjur och svamp sätter sig på andningen och om jag inte får behandling inom några minuter, så blir det koma och jag kan dö. Skitjobbigt. Potatis, ris och visst kött går. Men man blir så less. Enformigt. Gluten- och laktosprodukter är dyra. Tex ett halvt kilo makaroner. runt 28 kr. När man sen ska ha mjölken kostar den mellan 14-16 kr. Fattig pension. Pengarna räcker inte riktigt till, så det blir att jag skippar att äta. Tyvärr. Att vara mat- doft- kontaktallergiker och dessutom skadad i hela kroppen straffar sig i samhället. När jag hämtar ut medicin så är det frikort på en gång. 1800 kr. För skoj skull så satte min son och jag oss ner och räkna ut hur mycket det egentligen kostade i medicin för 3 mån.  runt 20 000 kr. Tack och lov för frikort. Är även astmatiker. klarar ingen parfym. Jobbigt när man går och handlar. Känner av ALL parfym, även när folk har använt viss tvål eller duschkräm. Det är många gånger sonen har fått köra mamma till akuten. Där har det hänt att jag fått svåra anfall pga att folk runt om "luktar". Visst det luktar gott, men inte för min kropp. 

Vet att det finns de som har det värre, men det är ju ingen tröst när kroppen inte vill.

Fast jag är hoppfull ändå. Riskakor är gott. har lärt mig äta dem.

Obestämd

Väl mött, Tatsja

Hoppfull
2008-08-13 13:43
0

Men kära nå'n, det låter verkligen superjobbigt!

Har du läst om funktionsmedicin? Googla lite på det om du har lust… jag har förstått att det hjälper i en del knepiga fall.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tatsja
2008-08-13 13:56
0

Har inte läst om det. men ska. Tack för tipset.

Har lärt mig leva med all denna allergi eftersom jag inte vet något annat. Äter många mediciner pga många skador i kroppen efter en trafikolycka. Ibland känns det som om det hade varit bäst om jag blivit som bilen. Då hade jag sluppit allt detta. Det är mina barn och barnbarn som håller mig uppe och förståss min älskade vovve. Men det händer mer och mer i skadorna. Sista saken var att handleden i vä gått hädan, eller som dr sa, nerverna har brunnit upp, ligament mellan båtben och nästa ben är heltrasigt. Lite jobbigt att be min 28 åriga son knäppa upp bh-n på kväller. Det gäller att se det ljusa i mörkret - vilket ibland är svårt-. se bara mina dikter på skrivlust. Nästan alla handlar om mig. Kolla gärna in tatsjaslänk.

Kramiz

Väl mött, Tatsja

Ofelia
2010-01-06 03:01
0

Jag skulle också önska mig en sajt för oss matallergiska. Är så in i h-e (ursäkta ordvalet) trist att läsa recept och bara var hundrade gång hitta någon som jag kan använda.

Äter rätt lite kolhydrater och var med på den sidan ett tag men tyvärr var de inte så intresserade av oss allergiska där.

Själv har jag också svårt för olika mat och det vore så underbart att finna likasinnade någonstans!

Maria
2010-01-06 12:38
0

Men Tatsja.

Varför startar du ingen sajt om detta? Det verkar ju vara många som har problem och jag tror att precis som du skriver att många önskar att det fanns. Du har ju dessutom stora erfarenheter av problemetFlört

/Maria

Lorita
2010-01-06 16:00
0

#5 du kan börja här om du vill har du bra allergirecept att dela med dig av så gör gärna det förhoppningsvis kommer fler med samma situation att hitta hit. Sen kan du välja när ni är tillräckligt många att starta en special sajt.

Jag tycker absolut kost är ett lämpligt ställe att diskutera olika matallergier på.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Branneli
2010-01-06 18:00
0

Om jag inte minns fel, så hämtar min sons kompis föräldrar (hängde du med ?) "mjöl" på recept via apoteket.

Altså kostar mindre än i affären Glad

Tatsja
2010-01-17 09:33
0

Jag driver redan en sajt och har i tankarna att starta en till inom sport, så det får bli här vi tar upp allergier om mat

Väl mött, Tatsja

Chestnut
2010-01-18 21:23
0

#8 Om man är yngre än 16 år kan man få till exempel glutenfritt mjöl utskrivet av läkaren lite billigare. Tyvärr gäller inte det när man är äldre. Rynkar på näsan

Jisses tatsja, det var inte dåligt med allergier! Har du förvärvat dem i vuxen ålder eller under barnaår?

Med vänliga hälsningar
Chess

Lorita
2010-01-18 23:13
0

#10 det är helt sjukt, varför kan man inte få hjälp med som fördyrande kostnaderna även sen. Att inte tåla gluten är jättedyrt.

Tatsja
2010-01-19 08:43
0

#10 En del som liten, sen har det blivit värre ju äldre jag blir. Som exempel. Mandel var det inget problem med. En dag fick jag en allergichock efter att ha ätit en semla. Då visade proverna att mandel var en ny allergi för mig.

Choklad - som jag älskar - får jag röd  och svullen tunga av. Suck. Det har också kommit det senaste året

Väl mött, Tatsja

Chestnut
2010-01-19 16:23
0

#11 Tycker med att det är vansinnigt att man bara kan få det billigare om man är under 16 Skrikandes

#12 Gud vad jobbigt!

Med vänliga hälsningar
Chess

Branneli
2010-01-19 17:59
0

Förvånad Det kostar väl lika mycket , vilken ålder man än är i ??

Så korkat !!

Lorita
2010-01-19 18:51
0

#14 dom räknar med att man har egen inkomst sen, jag vet inte om man kan få höjt studiebidrag för gluten.

Branneli
2010-01-19 19:51
0

Inte många som betalar allt sitt eget från 16-17 år…..fortfarande föräldrarnas ansvar….

Jaja, synd om alla som drabbas iallafall Skrikandes

Lorita
2010-01-19 20:26
0

Jag tycker också det är jättesynd, risken är ju att man känner att man inte har och fuskar.

Tatsja
2010-01-21 10:11
0

Eftersom det är så dyrt, så blir det så att jag fuskar ibland. Fast jag får synda för det nästan på en gång.

Väl mött, Tatsja

HannaM
2010-01-24 22:41
0

Fast.. man måste faktiskt inte äta bröd och pasta om det är så dyrt, det finns potatis, ris och quinoa tillexempel. Till matlagning fungerar havre eller sojamjölk alldeles utmärkt som ersättning till vanlig mjölk och den är billigare än den laktosfria.

Att inte tåla en massa saker kan vara jättejobbigt och jag vet hur kostnaderna ökar då det är en massa saker jag inte kan äta men om man istället för att alltid rada upp det man INTE tål kan man sätta sig ner och göra en lista på det man klarar av att äta. Oftast är det bra mycket mer än man tror.

Tatsja
2010-01-25 10:01
0

Havre går inte. Sen är listan vad jag tål, väldigt kort. Tyvärr.

Önskar ibland att jag kunde gå ut och äta. Ta en pizza, eller kinarestaurang. Men det blir ris eller potatis här hemma istället.

Väl mött, Tatsja

HannaM
2010-01-25 21:56
0

#20 då finns det rismjölk och ris såg jag att du tål… Jag tror inte listan är så kort om du inte uteslutit typ allt när du här har listat upp vad du inte tål, det finns massvis med livsmedel som du inte nämnt. Tål du kokosmjölk? Det är en jättebra och god bas till många olika grytor.

Tatsja
2010-01-26 09:53
0

Inte kokos.

Väl mött, Tatsja

HannaM
2010-01-26 10:46
0

Dåså, rismjölk, sojamjölk (men inte i mängder eftersom laktosintolleranta tydligen har en tendens att utveckla sojaallergi också) och laktosfri vanlig mjölk. Det finns också sesammjölk och quinoamjölk men då tror jag det är lite dyrt som att köpa den laktosfria. Sen måste man ju inte heller använda mängder med mjölk. Jag som uteslutit laktos för inte sål änge sedan och lever på aktivitetsersättning klarar mig ekonomiskt, jag har bara fått skära ner lite på mjölken dvs jag har den bara i te, till gröt och använder grädden till en del såser.

Om du radar allt du INTE tål och då menar jag allt så tror jag jag kan göra en veckomeny till dig som gör att du kan äta både varierat och godare än riskakor. Jag tycker du verkar alltför fokuserad på det du inte kan äta och därmed inte ser möjligheterna. Jag hjälper gärna till att ge dig nya infallsvinklar.

Tatsja
2010-01-27 09:00
0

Bara ett problem. Lära mig äta igen. Har ju sedan barnsben varit van att inte få mat och det har hållt i sig i vuxen ålder. Men, som en vän till mig sa. att jag känner yrsel och får kallsvettningar är ju för att jag inte längre är ung och frisk.

Jag klarar att äta middag i två dagar, sen glömmer jag det och det kan gå flera dagar ibland en till två veckor. Är inte hungrig helt enkelt.

Lagade i torsdags och tog tre tuggor, sen fick hunden resten.

Men jag kämpar för att löra mig äta igen.

Väl mött, Tatsja

HannaM
2010-01-27 20:01
0

Jaja, det var ett erbjudande om du föredrar att ha det som det är så är det fritt fra matt fortsätta.

Tatsja
2010-01-28 10:09
0

Ta inte illa upp, utan jag bara förklarade varför jag äter så dåligt som jag gör. Men försök att göra en lista så ska jag göra vad jag kan att följa den. Det är bara det att jag glömmer att äta.

Väl mött, Tatsja

Lorita
2010-01-28 10:45
0

#26 om man glömmer att äta kan man sätta mobilen på alarm och låte den ringa en 1/2 innan matdags, det är vikigt att att äta på regelbundna tider så magen lär sig att kurra

Sen behöver inte varje måltid vara så mycket

HannaM
2010-01-28 15:45
0

#26 Då behöver jag ju veta precis vad du kan och inte kan äta. Hett tips är soppa, billigt, lättlagat och lättätet. Man slipper tuggandet och det brukar underlätta om man har svårt att få i sig mat.

Tatsja
2010-01-29 09:43
0

#28 Här är listan över vad jag inte kan äta.

Citrus- apelsin, citron, ananas, grape, clementin, satsumas, 

Frukt - päron, äpple.

Grönsaker - paprika oavsett färg, tomater.

Mandel, nötter, kokos.

skaldjur, svamp, inälsvmat.

mesta fisksorter.

gluten

laktos

allt som är rött.

choklad.

Det kommer jag på just nu, men listan kan utökas.

Väl mött, Tatsja

HannaM
2010-01-29 18:54
0

#29 Laktos, klarar du smör och ost eller måste det också vara laktosfritt? Mesta fisksorter, vilka klarar du?

Havre tålde du inte va?

Tatsja
2010-01-30 09:42
0

Allt måste vara laktosfritt. Havre går inte.

Har provat torsk och det går om jag bara äter lite.

Ingen frukt med kärna. Nästan inga grönsaker.

Sallad, gurka och morötter går bra än så länge.

Väl mött, Tatsja

Lorita
2010-01-30 17:01
0

Ok

du tål

1.  kyckling
  2. fläskkött
  3. nötkött
  4. morot
  5. ris som inte doftar
  6. potatis
  7. patrenacka
  8. kålrot
  9. vitkål

lägg till och dra ifrån

vilka kryddor tål du?

HannaM
2010-01-30 23:48
0

HUr är det med spenat, kålväxter, broccoli? Lök? Quinoa, risnudlar, bovete? Köttersättning såsom sojaprodukter? Bananer? Bönor och linser?

Tatsja
2010-01-31 10:04
0

Inte vitkål. Lök klarar inte magen av, men jag älskar ju rå lök. Bovete går inte. Någon banan, men inte mer än en halv. Böner och linser, lite svårt ibland.

Vad är Quinoa?

Inte nudlar. Jag måste hela tiden vara observant på vad saker är gjorda av eftersom det farligaste för mig är skaldjur, svarmp och lever. Det sätter sig på andningen och jag vill inte dö

Väl mött, Tatsja

Lorita
2010-01-31 10:13
0

Jag fortsätter med "säkra listan"

1. kyckling
  2. fläskkött
  3. nötkött
  4. morot
  5. ris som inte doftar
  6. potatis
  7. patrenacka
  8. kålrot
  9. brockoli?
  10. gröna ärter?
  11. Majs?
  12. qunoa?

lägg till och dra ifrån

vilka kryddor tål du?

HannaM
2010-01-31 10:21
0

#32 Mne om det är risnudlar så är dom gjorda på ris, det ska finnas som defitnitivt inte innehåller svamp.

Quinoa

Sojaprodukter? Sojakött?

Lorita
2010-01-31 10:29
0

#36 jag har hört att om man inte tål laktos så ska man akta sig för sojaprodukter.

--------------------------------------------------------------------------

Havre innehåller väll inte gluten?

HannaM
2010-01-31 10:33
0

#37 Jo men man kan äta med måtta. Inte ersätta allt kött men någon gång ibland ska inte vara några problem. Som jag förstått det utvecklar man lättare sojaallergi om man är lakosintolerant men som sagt, håller man sig till att äta det ibland så borde risken inte vara så överhängande. Vet ett gäng vegetarianer som efter att varit veganer och undvikit mjölk helt utvecklat laktosintolerans men fortfarande klarar soja utmärkt.

Lorita
2010-01-31 10:36
0

#38 det är ju lite dumt om man kan/vill äta kött att riskera en allergi till.

HannaM
2010-01-31 10:47
0

#39 Tänkte mest för smakvariationen men visst man kan ju göra som man vill.

Hur är det med spenat? Rotfrukter?

HannaM
2010-02-01 00:09
0

Zuchini, sötpotatis, aubergine, kronärtskocka? Melon, pumpa? Sockerärtor? Gurka, salladsblad? Rädisor?

Tatsja
2010-02-01 10:01
0

Melon, pumpa, nej.

Spenat, jag, rödbetor är rött så det får jag massa utslag och klåda av. Rädisor, utslag.

Kålrot, tycker jag inte om bara.

Sojaprodukter är jag aktsam för. Äter bara lite, känner ju hur magen ger upp om jag har för mycket.

Havre går bara inte. Jag har testat.

Älskar kryddor, men int emagen

Väl mött, Tatsja

HannaM
2010-02-01 23:39
0

Och resten jag frågade om?

Zuchini, sötpotatis, aubergine, kronärtskocka? Sockerärtor? Gurka, salladsblad? Ägg och majsmjöl?

Palsternacka?

Tatsja
2010-02-02 09:57
0

aubergine, kronärtskocka, Zuchini, går inte.

potatis, gurka, sallad, majs går bra.

Sockerärtor, vet jag inte, har inte ätit det på år och dar.

Ägg i lagom mängd, än så länge

Palsternacka, vet jag inte

Väl mött, Tatsja

HannaM
2010-02-02 14:12
0

Men ägg fungerar typ som.. bindemedel i saker? Men kanske inte att sitta och käka ägg rakt upp och ner?

Tatsja
2010-02-03 07:56
0

Använda ägg i matlagning, går rätt så bra än så länge, men inte att äta stekt eller kokt ägg.

Väl mött, Tatsja

HannaM
2010-02-03 12:44
0

Hmm ok då ska jag fundera en stund och se vad jag kan komma upp med=)

HannaM
2010-02-04 02:09
0

Justja, hur var det med gröna ärtor och broccoli? Och krydor, Örtkryddor av olika slag, vitlök, peppar av olika sorter, curry? Ja, helt enkelt vilka kryddor tål du?

Tatsja
2010-02-04 09:57
0

Där är jag på provningsstadiet just nu, så jag kan itne ge något besked

Väl mött, Tatsja

HannaM
2010-02-05 01:27
0

Då kommer ett första förslag, morotsbiffar.

Till 4 portioner behöver du:

4 morötter

2 potatisar

1-2 ägg

Skala och riv potatis och morötter fint. Knäck i ägg och rör ihop till en smet. Krydda med salt, svartpeppar och kanske något av nedanstående förslag:

Rosmarin, vitlök, persilja, cayennepeppar, musktnöt eller lite chili.

Forma sedan smeten till ca 12 biffar och bryn dem. Lägg dom sedan i en smord ugnsform och låt dom bli färdiga, det tar ungefär 6 minuter på 150 graders värme.

Till kan du äta ris och kanske tzatziki? En burk (eller en halv kanske räcker för dig?) laktosfri matyoghurt och riven gurka i. Klarar du vitlök så ta det, ananrs salt och svartpeppar.

Receptet på morotsbiffar är lite omgjort men grunden kommer från recept.nu

HannaM
2010-02-05 01:31
0

Nästa är en extremt enkel spenatsoppa. Skulle gissa på att det blir en dryg portion.

Tag "en näve" fryst hackad spenat. Lägg i en kastrull tillsammans med lite vatten. Det ska inte riktigt täcka spenaten. Låt spenaten tina och tillsätt sedan vatten till en lagom konsistens. Krydda med salt, peppar, buljongtärning (om du kan äta det). Vitlök eller muskot kan vara mycket gott i. Låt det koka ihop en stund. Vill du göra den lite matigare kan du byta ut lite av vattnet mot laktosfri grädde.

HannaM
2010-02-05 01:37
0

Köttbullar gjorda på köttfärs, nöt, bland eller fläsk vilket som passar bäst. Ett eller två ägg i beroende på hur mycket färs som används (det går även utan ägg men det blir lite svårare att få dom att hålla ihop). Krydda med salt och peppar. Rulla till bollar och stek.

Sen kan man antingen ha tillexempel kokt potatis eller potatismos, brunsås (på laktosfri grädde/mjölk, redd med potatismjöl. Saltgurka är också gott till. Liksom rårivna morötter, eller för den delen kokta.

HannaM
2010-02-05 01:40
0

Har du någon gång en liten extraslant till att köpa glutenfri pasta är det här en smaskig köttfärssås (funkar såklart även till kokt potatis):

Räcker till ett antal portioner till dig.

400g nötfärs

En förpackning laktosfri vispgrädde (2,5 dl ungefär)

Persilja (mängd beroende på smak, jag har en hel förpackning fryst eller en kryka)

En liten klick senap

Salt och peppar

Bryn köttfärsten, krydda med salt och peppar. Slå över grädden. Är persiljan i kruka, hacka den. Tillsätt senap efter smak och sist i med persiljan. Låt det hela koka ihop en stund innan du serverar det.

HannaM
2010-02-05 01:46
0

Rotfrukter i ugn med kyckling

Nu var det bara morot och potatis du åt därifrån va? Ja, ta alla rotfrukter du tål och tycker om. Skala och dela i lagom stora bitar. Smörj en ugnsform och sätt ugnen på 225-250 grader någonstans. Lägg grönsakerna i formen, krydda med salt (rosmarin om du tål). Det tar väl någon halvtimme ungefär men kolla efter tjugo minuter om det är mjukt. Rör om då och då som dom inte fastnar eller blir brända på ytan.

Sen kyckling till, antingen tar du kycklingfile och skär i lite mindre bitar, steker och kryddar med vilka kryddor du kan tänkas tåla och tycka om eller så gör du små biffar av kycklingfärs (färs något ägg och kryddor).

Gott till är en kall yoghurtsås (laktosfri matyoghurt då) kryddad med antingen mynta eller curry.

HannaM
2010-02-05 01:54
0

Morotssoppa, virka 4 portioner

7 morötter

Grönsaksbuljong 1 liter, (två buljongtärningar, en liter vatten eller bara vattnet om du inte tål buljong)

En matsked laktosfritt smör eller rapsolja

Ca en matsked potatismjöl

2 msk laktosfri creme fraiche

Börja med att skala och tärna morötterna. Fräs morötterna i fettet i botten av en kastrull. Red med potatismjölet. Tillsätt buljongen/vattnet och låt koka i ungefär en kvart. Krydda efter smak med salt, peppar, muskot, rosmarin, persilja… ja vad som verkar gott och du tål. Klicka i creme fraichen och mixa soppan slät.

Orginaliden kommer från sopprecept.se

HannaM
2010-02-05 01:59
0

Kassler med ris.

Kassler

Laktosfri grädde

Örtkryddor (oregano och basilika är gott)

Ris

Skär upp så många skivor kassler du vill ha. Lägg i en ugnsform. Krydda över med salt, peppar och örtkryddor, slå sedan över grädde så kasslerskivorna i stort sett täcks. In med det i en mycket varm ugn (225 ungefär). Skulle tippa på att det tar kanske tio femton minuter för att få det ordentlgit ihopkokat. Ät med ris och kanske majskolv eller rårivna morötter eller varför inte lite gurka och isbergssallad.

HannaM
2010-02-05 02:05
0

Ljummmen sallad med färskpotatis, salladsblad, gurka, majs och antingn kycklingbitar eller skinkbitar. Funkar väl bäst när det finns färskpotatisar, alternativ såhär vintertid är att ta stekta potatisbitar istället.

HannaM
2010-02-05 02:07
0

Nu börjar jag bli lite trött men jag återkommer=p Provade förresten några majskex/bröd vad det nu var. Dom smakade bra, kostade 6 kronor för ehm kan det ha varit åtta stycken och jag tror dom fungerar alldels utmärkt som variation till riskakorna, det går tillochmed att bre lite laktosfritt smör på och ha en skiva skinka eller kalkon eller något på om du vill ha en "macka" till frukost.

HannaM
2010-02-05 02:24
0

Ok.. jag kan inte ge mig, kom på två tillbehör till kött, som omväxling till potatis och ris.

Först majsplättar

En burk majs på 340 g

Tre ägg

2 msk potatismjöl

2 msk majsmjöl

Gräslök (om du tål)

Salt och peppar

Mixa majsen med mixerstav eller i en matberedare. Rör ihop äggen och mjölet till en jämn smet. Rör ner majsen i äggsmeten. Värm på en plättlag och ha i lite rapsolja. Stek sedan plättarna gyllene.

Receptide från recept.nu

Nästa är något du får ta när du känner att du har en bra dag med magen.Röda linser brukar dock räknas som en av dom mest lättsmälta i kategorin bönor och linser.

En burk laktosfri keso

1 dl okokta röda linser

Örtkryddor

Salt och peppar.

Ta linserna och häll i en kastrull tillsammans med 2 dl vatten. Koka upp och koka tills linserna blivit mjuka. Häll då av vattnet (lättast är att använda en sil). Häll upp keson i en skål, blanda ner linserna och örtkryddor samt salt och peppar.

HannaM
2010-02-05 02:28
0

Olika sätt att äta potatis på, för variationens skull

Kokt potatis

Stekt potatis

Ugnsstekt potatis

Pressad potatis

Potatismos

Potatismos med morot (och ev. andra rotfrukter du tål)

Potatisgratäng (med laktosfri grädde då)

Råraka (gott med bacon till!)

Potatisbullar (plättar/bullar på potatismos)

Bakpoatis (med röra på te.x laktosfri keso och bacon)

HannaM
2010-02-05 02:31
0

Ett annat gott tillbehör till mat är ju majskolv. Lite laktosfritt smör och salt.. oh.. mums!

Små minimajskolvar kan man också skära i bitar och koka med morötter och ha till maten.

HannaM
2010-02-05 02:47
0

En av alla varianter på shepherds pie, säkerligen skule engelsmännen vända sig i diverse gravar om dom såg men jag gillar den i alla möjliga versioner. Det här är mitt hopplock av olika recept jag hittat på nätet. Detta ska bli ungefär två portioner.

Köttfärs

300 g färs (fläsk eller lamm verkar populärt)

Ca 60 g bacon (kan uteslutas)

Ungefär en halv stor morot eller en liten morot

Någon matsked potatismjöl.

1 dl vatten (ev 1dl buljong beroende på hur det är med allergier där)

Sen ska man ha worcesterhiresås men det har jag faktiskt ingen aning om vad det innehåller så det överlåter jag till dig att ta reda på om du känner att du vill ha den i.

Potatismos

Ett halvkilo potatis

En halv dl rapsolja

En äggula

Så, låt oss dra igång. Skala tärna och koka potatisen. Häll av vattnet och blanda i rapsolja och äggula, vispa luftigt.

Sätt ugnen på 225 grader.

Skala och hacka/riv moroten. Stek sedan färs och bacon i en gryta. Tillsätt moroten. Stek en liten stund till. Pudra på potatismjölet och tillsätt vattnet/buljongen. Salta, peppra och låt koka ihop i några minuter. Det ska bli ganska torrt.

Lägg färsen i en ugnsform och bred sedan ut potatismoset ovanpå. Grädda i ugnen tills färgen är fin (ca 25 minuter).

Vill man så kan man också lägga ett lager majs mellan färsen och moset.

Det mesta av receptet kommer från tasteline. com

HannaM
2010-02-05 02:57
0

Oh, mer tillbehör

Laktosfri keso blandat med spenat.

Ta en lagom näve spenat, lägg i stekpanna med bara en yttepytte aning vatten i botten. Låt den tina och bli lite småvarn, tillsätt keso i valfri mägnd. Salta och peppra. Namnam till tillexempel kyckling.

HannaM
2010-02-05 02:59
0

Som du ser innehåller en hel del av mina recept laktosfria produkter som precis som du säger är dyrare än dom vanliga. Däremot är recepten oftast anpassade för bortåt fyra personer och du äter inte så mycket så tillexempel en bur keso kan räcka till två tillfällen och då blir det inte så mycket per gång.

To be continued!

HannaM
2010-02-05 03:12
0

Naturligtvis köttfärslimpa också.

Stor sats att frysa in en massa av.

1 kg färs (fläsk, nöt, bland eller lamm, tydligen ska fläskfärs ge saftigast resultat)

0,5 dl vatten

Salt och vitpeppar

2 dl köttbuljong

Rapsolja att smörja med

2-3 morötter

Sätt ugnen på 200 grader. Skala morötterna och skär dom i mindre bitar. Blanda färs, vatten och kryddor i en bunke. Forma till en limpa och lägg i en smord ugnsform. Lägg morötterna runtomkring och slå över buljongen.

In i ugnen i ca en timme (kolla så att köttsaften är klar). Låt limpan vila en stund medan du förslagsvis gör en sås och tar av potatisen. Skär limpan i skivor ät tillsammans med potatis, sås och morötterna.

Orginalreceptet kommer från recept.nu

HannaM
2010-02-05 03:21
0

Haha så trött jag börjar bli, i recpetet på shepherds pie så ska naturligtvis potatisen mosas innan äggulan och oljan blandas i.

Ceciliaolucifer
2010-02-05 03:24
0

Oj! Tatsja, Vilken hjälp du har fått av HannaM ! Skrattande Det verkar finnas en hel del för dig att äta och nu har du ju fått en massa bra tips.  Man får försöka se det positiva istället för det negativa.

Får jag fråga vad du har för BMI Tatsja? Du måste vara hutlöst mager som enbart ätit riskakor och minimalt med mat sedan du var liten?

Tatsja
2010-02-05 08:41
0

Tackar, blir ju nästan hungrig.

Nej, jag är inte mager, då jag har mediciner so gör att jag går upp i vikt. Var smal tills olyckan hände. Då jag blev rullstolsbunden och inte kunde gå, så tröståt jag tyvärr. Sen dessa mediciner, som jag måste ta för att ha ett något drägligt liv.

Ska försöka laga lite rätter, när jag landat efter ett tråkigt besked om mig.

Väl mött, Tatsja

HannaM
2010-02-05 13:09
0

#70 Jag blev också rätt sugen där inatt=) Shepherds pie har jag inte ätit sen jag var liten och helt glömt bort men detä r ju faktiskt väldigt gott.

Ceciliaolucifer
2010-02-05 15:08
0

#70 Men det finns väl inga mediciner som gör att man går upp i vikt? Glad Iofs så kan man svullna och lägga på sig en massa vikt pga vätska.

Men det finns biverkningar som gör att man får ökad hunger, och på så sätt gå upp i vikt. Kanske det du menade?

Det positiva med att du tröståt (eftersom du påpekade att du nästan är allergisk mot allt och därav inte äter) så måste du ha funnit många saker du tål och kan äta eftersom du ändå gick upp i vikt?Glad

Lorita
2010-02-05 16:53
0

#72 klart det gör korteson är en av dom som jag har ätit och jag ökade inte mitt kaloriintag under tiden men gick upp ordentligt i vikt.

Ceciliaolucifer
2010-02-05 17:02
0

#73 Du får gärna visa källor på det. Jag har själv ätit kortison under många många år i stora doser och det här är ngt jag har pratat med många läkare om. Man går inte upp i vikt av medicinen, men man kan få ett ökat sug efter mat som leder till att man självmant stoppar något i munnen.

Om det är som du säger så skulle man ge kortison till anorektiker för att få upp dom i vikt istället för näringsdrycker.

Visa gärna källor så att jag också kan ta del av informationen :)

Lorita
2010-02-05 17:11
0

#74 jag vet bara vad min läkare sa och vad som hände med mig, sen om det beror på ökat sug eller inte kg kommer i alla fall. Nu åt jag inte mer, eftersom jag förde noggrann matdagbok före och under tiden så är jag väldigt säker på det.

Cortison till anorektiker är väll inte så lämpligt det finns fler biverkningar av cortison

Ceciliaolucifer
2010-02-05 17:27
0

#75 Lämpligt eller ej är en annan fråga. Men hade kortiston gjort att man gick upp i vikt så hade det varit en mirakelmedicin för många sjuka, inom många olika grupper.

Att ha biverkningar som gör att man villl äta mer är en sak, eller att man är så trött att man inte orkar röra på sig har ingenting med att medicinen i sig gör att man går upp i vikt.

OM kortison gjorde att folk gick upp i vikt, så skulle man nog låta en anorektiker ta dom andra eventuella biverkningarna för att överleva. Det är jag helt säker på.

Mediciners biverkningar kan göra väldigt mkt, man kan bli trött, illamåande, få ökat matsug, ont i leder ect. Dessa biverkningar kan påverka rörelsemönstret vilket i sin tur kan leda till viktökning. Men att säga att en särskild medicin ökar vikten låter märkligt.

Fetma och övervikt är snart en folksjukdom i Sverige och det beror inte på mediciner utan livshållning och individuella föresättningar.

Lorita
2010-02-05 17:58
0

#76 jag kan inte hålla med dig då motion var en annan viktig del i min behandling. Cortison är känn just för att viktökning är en bieffekt om det vore så enkelt att all övervikt var självförvållad då skulle vi inte ha några överviktiga.

Jag gör fortfarande på konroller pågrund av cortisontet trots att det är tio år sen jag slutade med det. Det är ett kroppseget hormon och påverka helt klart hela kroppen.

Anorexia är psykologiskt och det finns inga viktöknings tabletter som kan bota ett psyke

Ceciliaolucifer
2010-02-05 18:28
0

#77 Nu skrev jag ingenting om att kortionset skulle läka den psykiska hälsan, utan endast få upp patienten i vikt.  Att påstå att aneroxia enbart är en psykisksjukdom är fel eftersom det är den fysiska kroppen som tillslut gör att personen inte överlever. (Näringsbrister påverkar organen som inte längre orkar fungera som det ska.)

_"jag kan inte hålla med dig då motion var en annan viktig del i min behandling."

_Om du läser mitt inlägg igen, så ser du att jag skriver att övervikt beror på livshållning och individuella föresättningar.

Jag har aldrig gått på kortisonkontroller fastän jag har ätit stora doser under flera år. Jag vet att det är viktigt att man trappar ner försiktigt för att kroppen ska återbilda sitt eget kortison. Vet du varför du går på kontroller? Vad är det man är rädd för? att kroppen inte tillverkar tillräckligt?

Hmm.. läskigt..

HannaM
2010-02-05 18:30
0

Om du får reda på att du tål gröna ärtor och palsternacka så har jag två mycket goda sopprecept=) Ska nog kunna klämma ur ett par till p det du äter redan nu.

Lorita
2010-02-05 18:51
0

#78 bentätheten kollar dom och jag har mycket bra värden och det pågrund av motionen och att jag rör på mig.

Jag åt inte mer och jag rör på  mig dokumenterat (mycket mer än normalt) ändå så satte sig behandlingen på vikten, det är min verklighet

Lorita
2010-02-05 18:52
0

#79 jag vill ha dina recept dom är riktigt inspirerande

Ceciliaolucifer
2010-02-05 19:03
0

#80 Aha, jo, kortison kan ge benskörhet. tack :)

Tatsja
2010-02-06 10:15
0

Cortisonet har gjort att jag har hostat sönder två revben.

Ni får ursäkta mig om jag inte är så aktiv och orkar så myckeet längre, men Lorita vet varför. Hon får gärna skriva det i en låst tråd varför.

ska försöka återkomma när jag landat efter mitt tråkiga besked.

Väl mött, Tatsja

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.