Matallergi, gluten - laktosintolerant
Varför gör ingen en länk om matallergi, gluten- och laktosintolerent. Delar recept och tipsar om saker. Det är väldigt dyrt och ibland svårt att få ta i mat som man kan äta.
Känner många gånger att vi som inte kan äta vanlig mat nonchaleras och inte blir trodda. Så jag skulle vilja komma i kontakt med de som har ungefär som mig.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Nu finns en länk för matallergi 
Tack för det. Jag tror inte jag är ensam om det. Man kan aldrig bli bjuden, utan måste hela tiden veta vad som är i. gå på restaurang är bara att glömma. Vill gärna veta hur en del löser problemet.
Jag är allergiskt mot
nötter, mandel, skaldjur, svarmp, citrus, päron, äpplen, melon, allt som är rött, paprika. Alla frukter och liknande med kärna. vindruvor. Parfymerad mat. Gluten- och laktosintolerent. tror inte jag glömt något.
Tycker att maten för allergiska är väldigt dyr. Ex. halft kilo makaroner ca 28.- som jämförelse 1 kilo vanliga ca 15.-
Vi är en större trupp än många tror.
Skriv vad ni tycker och anser vad vi ska göra
Väl mött, Tatsja
Är det ingen mer än jag som är allergiker?
Väl mött, Tatsja

Det måste det ju finnas tycker man, själv här jag till dom lyckligt lottade som tål nästan allt. Blir lite konstig i magen av mjölk men det är allt.
Jag tror inte man uppskatar det fullt ut när man läser om dina problem.
Blir du lite konstig av mjölk så försök låta bli den i kosten i några dagar. Känns det bättre då, så kan du vara laktosintolerant. Det som är bra med det är att det finns tabl. på apoteket som man kan ta om man vet att man kommer att komma i kontakt med mjölkprodukter. Hjälper tyvärr inte alla, speciellt om man är svår intolerant. Men testa, så vet du
Kram
Väl mött, Tatsja

#5 jag använder inte mjölk produkter eller jag använde minimalt med det. Tabletterna ska jag skaffa för det kan vara bra att ha när man blir bortbjuden.
Grannens två barn är laktos och när de ska på kalas ger hon dem tabletter. Det funkar jättebra för dem. Men felet en del gör är att de tar dem jämt för att kunna dricka och äta mjölkprodukter. Hemma ska man försöka undvika. Tabletterna är bara för att man ska kunna äta ute/ska bort eller någon gång unna sig något gott. Jag tyvärr tillhör den gruppen som inte hjälps av tabletterna. Men med åren har jag lärt mig leva med det. Ska villigt erkänna att jag syndar någon gång om året. Det straffar sig under mindre än fem min. Toa nästa. *s*. Har levt med detta hela mitt liv men fick inte veta det förrän i vuxen ålder. Läkarna har inte brytt sig om att testa, utan det är jag själv som blev misstänksam. Nu har jag med min nya läkare fått papper på det. Så ni som är lite oroliga, testa hellre en gång för mycket än för lite.
Gluten testet som jag gjorde var inte skönt. Blääää
Kramiz Tatsja
Väl mött, Tatsja

Jag lever gärna ett liv utan mjölk, det finns liksom inget jag saknar därifrån. Inte ens när familjen äter glass är jag sugen, jag har ju möjligheten att äta små mängder eller välja sorbet.
Det måste var betydligt jobbigare när man är multi intolerant.
Ja, jag saknar choklad. Det är det jag syndar på. Men jag måste vara hemma och ha en ledig toalett. Bakar ofta åt min son. *snyft* Har hänt jag tagit en bulle eller tekaka, men, men. det var längesedan. Gick förbi en grannes hus när jag var ute med Tatsja, hon hade ett fönster öppet och det luktade nybakat. Mmmm. Lukta kan jag ju än så länge *s*. Nu ska jag hälla upp kaffe och gå in och se på tv4. Det är säsonsstart för heroes. kl 21
Kramiz
Väl mött, Tatsja

#9 vilken underbar hund.
Nybakat, det måste var hemskt att inte få äta….kanelte är ju inte riktigt det samma 
Nä och inte kaffe utan bulle heller.
Hunden är min tazmanska djävul *s' när hon är som busigast, annars lystrar hon till namnet Tatsja. Bordercollie/karelsk björnhund. Lite över ett år sedan vi tog bort min älskade kille Pento, tax. han blev hela 16 år. Saknar honom. Känns än att jag har 2 koppel, när jag är ute och går.
Väl mött, Tatsja

Tål du inte glutenfria mjölmixer heller?
Vi har en bekant som har glutenallergi och hans mamma som har två glutenallergiker i familjen har utvecklat sitt bakande till en ren konst :) Hon bakar ALLT man kan komma på fast glutenfritt.
Jag håller med om att det är skit att sådana produkter är dyrare! Tyvärr är det väl tillgång och efterfrågan som styr plus de enorma krav man har för att få producera och sälja glutenfria matvaror. Subventioner vore därför på sin plats då sjuka människor faktiskt inte klarar sig utan dem!!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Glutenfria mjölmixer måste jag vara lite uppmärksam på. De KAN innehålla mjölkprotein. Gäller att hålla koll på allt.
Då gluten- och laktosintolerant har ökat och produkterna blivit fler, så tycker man att de kunde gå ner lite i pris eller någon gång vara extrapris på dem. Men inte då. Bara mjölken kostar allt från 13 till 16 kronor, beroende på vilken mjölk och var man köper den. Har man barn finns det bidrag, men som vuxen får man inget. Har frågat och fått nej.
Sen om jag ska baka allt, så är det så att händer och rygg inte klarar av det riktigt. Det är ju så när skadorna är som de är. Försöker ibland, men oftast blir det riskakor till frukost.
Kramiz Tatsja
Väl mött, Tatsja

#2 Parfymerad mat, vad är det?
Liknande jasminris. Det är parfymerad mat. Vissa matvaror luktar jag på för att inte få astmaanfall.
Väl mött, Tatsja
Det gäller hela tiden att lukta och läsa innehållsförteckningen ändå har det hänt att det slunkit med något som inte är bra. Man blir ordblind, speciellt när man ska storhandla.
Väl mött, Tatsja

#16 jag som är "vanlig" konsument tycker också det är jobbigt att handla och läsa det finstilta.
Att äta på restaurang som allergiker, det hade jag aldrig vågat, det tycker jag verkar för riskabelt.
Jag funderar lite på vilken "vanlig" mat kan du äta?
Får vara väldigt uppmärksam när de mal kött. Oftast gör jag det själv. Men köttbullar, pannbiff. Allt så klart med gluten-laktosfritt i. Jag kan äta kassler med potatisgratäng. Med laktosfritt smör och mjöl. glutenfria makaroner och spagetti.Lasagne finns också. Viss fisk, men inte mycket. spenat går. Många riskakor köper jag. Lättsaltade.
Jag kan ju äta vanlig mat om det inte är lagat med de som jag är allergisk mot. Det är bara fantasin som stoppar. Är jag osäker låter jag bli.
Restaurang har jag inte varit på på år och dar. Vågar inte. Men jag skulle vilja. Kinarestaurang är utesluten, likaså pizzeria. Längtar efter en kebabrulle, men tji fick jag. Får göra den själv hemma.
tack och lov så kan jag göra tunnbrödsrulle. Nästan alla grillkorvar är innehåller inte laktos, gluten eller ägg. Men det gäller att läsa. Min svärdotter skulle vara snäll och gjorde isterband, stuvad potatis. Använde det jag tål, men se isterband innehåller gluten. Suck.
Kramiz
Väl mött, Tatsja

Du kanske skulle investera i en bakmaskin? Är man glutenallergiker är de tydligen superbra att ha. Man sparar massor av pengar (trots att maskinen kostar lite) och slipper gegga med hopplösa glutenfria degar.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

#19 jag har en bakmaskin, valet stod mellan den och en matberedare, det är jätte enkelt att baka. Jag sätter den på bakning och sen själper jag upp degen i en form och bakar i ugnen.
Jag älskar den, framför allt om vi ska göra pizza, då gör degen sig själv medans jag gör annat 
#19 har tänkt på det, men det har varit annat som har prioritet ett här hemma. Får önska mig det i julklapp. Fast ingen av barnen har råd. Nu har jag absolut inte. Måste köpa en ny dammsugare. Min funkar bara ibland. Den börjar sjunga på sista versen.
Väl mött, Tatsja

Jag lever med laktosintolerans..tyvärr har även min son det samma!
Det är inte lätt med allergier. Får försaka mycket gott.
Väl mött, Tatsja
Jag mår inte dåligt av laktos men läkaren sa att jag är laktosintolerant
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus
Finns en artikel på kost jag gärna flaggar för. Den heter Allergi och du hittar den bland läsvärt till höger.
Att leva med matallergi är inte roligt.
Väl mött, Tatsja
ok:)
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus
Jag är glutenintolerant
Men ändå skönt att bara vara glutenintolerant och inte både laktos och gluten för det är ju ibland så att det är antingen eller

gluten och sockersjuka går tydligen hand i hand 

#0 jag tror du haft otur om du känner att du blir nonchalerad och inte trodd för att du inte kan äta vissa saker. Dom allra flesta idag som jag känner vet att vissa människor äter inte vissa saker. På grund av allergier, religion eller etiska skäl. Alla jag känner accepterar det. Sen är det en annan femma att alla kanske inte är världsmästare på att anpassa recept men jag tycker inte heller att man kan begära att alla ska kunna allt om allt. Jag har adhd och jag utgår ifrån att folk inte riktigt vet vad det innebär och visst kan det kännas jobbigt att förklara ibland men det är något man får leva med. Ska man bjuda en matallergiker på något så får man väl fråga om råd om man inte vet vad som går att äta eller hur en del produkter kan ersättas.
Nu är du allergisk mot en hel del men det finns också saker du faktiskt kan äta och allt det kan ju inte vara äckligt? Försök glädjas åt det du kan äta även om dom många allerigerna såklart är jobbiga för dig. Det förstår jag.
#28 Sockersjuka har jag inte, så det stämmer inte.
#29 Ja, det är jobbigt, Kan aldrig bli hembjuden på överraskningsmiddag. Många gånger har jag fått tagit med egen mat, bara för att de ska ha något som jag inte tål. Svamp och skaldjur sätter sig på min andning och är en dödsfara för mig. Men jag stannar oftare hemma än går bort.
Väl mött, Tatsja
Jag känner igen mig. Ibland blir man inte tagen på allvar när man är allergiker. Som om man skulle skoja att man inte tål något.
Funderar på att starta en "Astma och Allergi" sida här på iFokus. Finns det något intresse av det ?
mvh Lisa
Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se
Medarbetare på Kattpolisen
Tror kanske det. Gå in på Förslag på nya sajter Sen kan du lägga förslag själv till Niklas och fråga om du kan får starta. Kolla på support hur man gör.
Väl mött, Tatsja
#32 Har redan tagit kontakt med Niklas
mvh Lisa
Stor diskussion om astma/allergier mm… med livsmedel och dess "allergikvoter" vilka påstås vara orsaker till problemen, mycket intressant! 
Nackdelen med omega-3 kapslae äe att de inte ska ätas av skaldjursallergiker
Väl mött, Tatsja
linfröolja är ett bra alternativ för de som är allergiska mot fisk / skaldjur
mvh Lisa
det är en bra källa till omega-fettsyror glömde jag skriva.
mvh Lisa

Jag är laktosintolerant, har alltid varit det mer eller mindre. Fast jag är inte hyperintolerant, kan käka lite glass eller så utan större problem (lite gaser bara!).
Skynda långsamt så går det fortare.