Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 7125 ggr
Ljuset
15

Undvika vete

Jag ska undvika vete men det finns ju i allt har jag upptäck nu när jag läser innehållsdeklarationerna. Skulle köpa Soya men det gick inte heller. Jättesvårt att veta vad jag ska baka av nu är det någon som kan ge tips?? Jag får inte använda något med vetestärkelse i heller.

Jag ska även undvika mjölk så det blir svårt för jag älskar mjölk.

piri-piri
1

Du kan använda Tamari som är en glutenfri soya.

Prova ris eller havremjölk.

Om du får använda råg, graham eller andra sädeslag så kan du använda de när du bakar bröd, det håller kanske inte ihop lika bra men ……..om du inte har något annat val så.

Om du vill baka fikabröd så är mandel och ägg en bra grund.

Sehvrin
0

#1 Graham är fullkornsmjöl av vete.

#0 Är det glutenallergi du har? I sådana fall bör du undvika råg och korn också, för även dessa sädesslag innehåller gluten.

Har inte några tips dock, men jag hoppas du får bra råd här inne Glad

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

ille
0

Det brukar inte finnas några spår av vete i någon soya, även om det står det i innehållsförteckningen, enligt min dietist. Livsmedelsverket hade gjort tester. Det fanns ingen soya i soyan heller :P

Sehvrin
1

#3 Vad finns det i soya då? Obestämd Salt och karamellfärg? Flört Skrattande

ille
0

Ingen aning, det var bara vad dietisten sa :P

Det kanske är något smakämne eller något?

Ljuset
0

Det är bara vete jag ska undvika.

ille
0

Okej, men vete finns ju i flera saker som det kanske inte direkt står vete på och det låter lite konstigt att bara undvika just vete, tycker jag, men du vet väl själv vad du ska göra.

Tatsja
0

Det finns specïella glutenavdelningar i affärerna. Där har du mjöl som inte är gjort på vete, sen finns det laktosfri mjölk. Även bakmixar har kommit i hyllorna. Kolla i välsorterade affärer.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Gustav-IV
0

#4. Vad tror du om sojabönor?

Sehvrin
0

#10 Fast det var ju det som #3:s dietist hade sagt att det inte fanns i sojan Flört (i och med att jag räknar med att soja = sojabönor )

Gustav-IV
0

#11. Aha, jag missade sista raden :-)

Å andra sidan tror jag inte jag skulle lita på den där dietisten…

ille
0

#12 Livsmedelsverket hade gjort en undersökning tror jag, du kan ju kolla på deras hemsida om det står något där om det om du vill veta

http://www.slv.se/Default.aspx?epslanguage=SV

ille
0

Jag såg inte #9

knytt1
1

Det låter som att du ska sikta på att köpa rena råvaror och laga maten själv. Du kommer säkert att uppleva att du mår bättre, eftersom du dessutom skippar en del produkter med glutamat och socker, sötningsmedel i. Skrattande

Quinoa och potatis är bra ersättningar, också rotfrukter och grönsaker istället för bröd, pasta osv. Skrattande

Åsa S
0

Bröd kan man ju baka med andra mjölsorter än vete här är ett recept

Finskt rågbröd (2 STORA bröd)

dag 1

fördeg

250g vatten

125g rågsurdeg

400g fint rågmjöl

dag 2

bortgöring

30g jäst

180g vatten

500g filmjölk

675g fint rågmjöl

30g havssalt

Dag 1

Blanda i en bunke som rymmer minst 4 liter, vatten surdeg och rågmjöl till en tjock smet. Täck med plastfolie och låt jäsa i mint 12 timmar.

Dag2. Bortgöring

Lös upp jästen  vattnet och blanda sedan ner alla ingredienser (inklusive fördegen) utom saltet i matberedaren. Knåda på lägsta hastighet i 10min. Tillsätt saltet och knåda i ytterligare 5 min.

Låt degen vila i en inoljad plastlåda med lock i ca 60min.

Lägg degen på en mjölad arbetsyta och dela den i 2 delar, forma runda bullar. Lägg bullarna på bakplåtspapper (en bulle fyller nästan en bakplåt) och sikta rågmjöl över dem. Låt jäsa i rumstemperatur i ca 60-90min tills degen är krackelerad.

Värm ugnen till 250 grader med bakstenen/plåten inne i ugnen.

Lägg brödet på den varma plåten och sätt genast in det i ugnen, spruta in rikligt med vatten med en blomspruta (alt släng in lite vatten i ett glas).

Sänk temperaturen till 190 grader efter 5 min. Efter ytterligare 10min lufta ugnen genom att öppna ugnsluckan. Upprepa 2 ggr under gräddningen.

Baka bröden i 60min eller tills innertemperaturen är +98C.

Låt bröden svalna på galler.

+Det finns ju pastaliknande produkter som inte är tillverkade av vetemjöl ex. quinoapasta, sobanudlar, risnudlar 

Här kan man också hitta recept anpassde för olika slags allergi/överkänslighet mot olika livsmedel

http://www.allergimat.com/receptkategorier.asp

Tatsja
0

Du har i receptet rågmjöl. Detta kan jag inte använda vid glutentolerans. Sen filmjölk är laktos. Men det är tur jag har kokböcker som är för gluten- och laktosintolerans. Där hittar jag många recept för mig.

Väl mött, Tatsja

rifla
0

jag är gluten allergiker och har helt uteslutit bröd och pasta. och jag mår väldigt mycket bättre.

Tatsja
0

Att vara allergisk eller intolerant är jobbigt.

Läs gärna min artikel Allergi så är mitt liv. Ibland undrar jag vad jag egentligen ska äta. Men har ju ingen matlust ändå. Sonen påminde mig om att jag inte ätit annat än några riskakor på morgonen sedan pensionen kom. Inte hungrig bara.

Väl mött, Tatsja

Ljuset
0

Tack #16 ska prova att baka det brödet.

Jag har fått tag i Lailas Mjölmix som jag ska prova ikväll och ha i pajdegen. Den är utan vete och mjölk.

Gustav-IV
0

#15. Vill man inte få i sig glutamat så får man det tufft, eftersom de flesta grönsaker innehåller ämnet.

Livsmedelsverket: Vad är glutamat.

knytt1
0

#21  Nåja, det är väldigt stor skillnad på vanligt glutamat som finns naturligt i vissa saker och sådant som är tillsatt. Det är inte alls samma sak.

Gustav-IV
0

#22. Vad är det för skillnad?

knytt1
0

#23 Ja, jag vill inte låta otrevlig men det kräver faktiskt en hel del för att förklara skillnaden och jag har tyvärr inte riktigt ork att göra det.

"Skillnaden i detta ligger i att Glutamat som är en aminosyra är i sin naturliga form bunden till andra aminosyror och när vi äter dessa produkter så sker nedbrytningen i långsam process så att kroppen hinner med att ta hand om dessa utan att ett Glutamatöverskott uppstår i blodet."

En enkel förklaring på ett ämne som är rätt komplicerat för en icke-utbildad.

Gustav-IV
0

#24. Det finns alltså ingen skillnad mellan glutamat och glutamat, utan det har med hur (snabbt) nedbrytningen sker, eller?

Referera gärna! Och berätta gärna vad du har för utbildning inom kemi eller vad det kan vara, eftersom du påpekar att du har en sådan.

Lisa82
0

är du allergisk mot vete eller glutenintolerant?

det går bra att baka om det bara är vete du ska undvika. du får baka mycket själv. det man köper i butik innehåller ju oftast vete.

testa havremjölk.

är du allergisk mot mjölk eller är du laktosintolerant?

har du några andra allergier?

lycka till!

mvh Lisa

Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se

Medarbetare på Kattpolisen

emmaleo
3

Hejsan, här kommer lite info från en som är både utbildad bagare och veteallergiker! Skrattande

1. Veteallergi och glutenintolerans är två helt skilda saker. Gluten intolerans innebär att man inte ska äta gluten (det som gör att degen håller ihop) vilket baseras på proteinet.Men då glutenintolerans är en ganska vanligt förekommande åkomma har det framställts glutenfria produkter där man på kemisk väg gjort "vetestärkelse" som är okej för en glutenallergiker att äta, men inte för en veteallergiker.

Glutenintoleranta ska akta sig för fler sädeslag, men vad det gäller sädesslagsallergi är detta lite olika. Man kan vara allergisk mot dem allihop eller mot bara vete (som jag). Däremot är det fortfarande lite rörigt eftersom många mjölsorter mals i samma kvarnar. Havre är ett tydligt exempel på detta, jag måste äta "ren havre" som är garanterat vetefri för att detta ska gå. Detta är givetvis personligt hur känslig man är. Men det bästa är att testa sig fram och se vad som fungerar.

2. Intolerans / Allergi - Detta är två skilda saker, en glutenintolerans är när tarmens slemhinna inte klarar av att hantera gluten. Detta till skillnad ifrån om man har en allergi, då kroppens immunsystem reagerar som att kroppen har fått en infektion. Det kan vara mycket olika hur mycket man reagerar och detta kan bero på hur "dagens skick" är. Är man förkyld är man oftast lite känsligare än annars. Jag kan få blodtrycksfall (svimma), kräkningar, astma, svullna i mun och hals, feber om jag får i mig fel mat. Allergisk chock är något som är allvarligt och i vissa fall ka man behova åka ambulans om det vill sig riktigt illa. Därför är det väldigt viktigt att veta skillnaderna mellan dessa sjukdomar och inte ta fel på glutenfria och vetefria produkter.

3. Hanfasta tips till dig som veteallergiker.

Jag kan gärna maila dig lite av mina recept, jag håller på att skapa en blogg där jag ska lägga ut mina recept och information kring denns sjukdom. Jag vet att det är rörigt då många förväxlar den med annat och jag vet också att det är ett jättejobb innan man får sin diagnos och den hjälp man har rätt till. Jag fick lista ut allting själv och använda mig av uteslutningsmetoder för att bli klok på bad detta handlade om. Jag bytte sen vårdcentral och då äntligen fick jag komma till en dietist.

Jag kan avråda dig att äta Grahamsmjöl på en gång då detta är vete, du ska inte heller äta bulgur eller dinkel. Men tips på andra mjölsorter som är vetefria är bovetemjöl, majsmjöl, rismjöl, naturligt glutenfria mjölmixer (leilas, sempers, finax) etc.

Det finns också andra naturligt glutenfria produkter; pasta, lasagneplattor, kakor, kex, bröd m.m. Titta efter semers naturligt glutenfria produkter. Även schär är ett mycket bra märke, vad jag uppfattat det som är alla deras produkter naturligt glutenfria.

Hoppas du blivit lite klokare. Jag vet att det är tufft till en början, men det är som om en helt ny värld öppnar sig när man får ordning på det. Se till att få komma till en dietist för råd och de kan hjälpa dig med att skriva ut mjöl och bröd m.m. på recept så att du får det billigare.

Hör gärna av dig!

/Emma Leo

Tatsja
0

Hittade ett svar om vete i soja.

Det är riktigt att det står vetemjöl i ingrediensförteckningen på många sojasorter. Det används som processhjälpmedel vid tillverkningen och i slutprodukten finns enligt Livsmedelsverkets och Celiakiförbundets analyser inte gluten i detekterbara mängder. Alltså görs bedömningen från dessa experter att glutenintoleranta skall kunna använda sojasåser. Det finns också soja utan vetemjöl - Soykin Tamari - i butikerna om man ändå är orolig. mvh Christina Karlsson Dietist

Väl mött, Tatsja

Hoppfull
1

Jag äter som du #0 Ljuset. Jag undviker alla former av mjölk samt all säd, utom mindre mängder havre emellanåt (oatleys imat t.ex).

Jag är inte intolerant eller allergisk mot säd men sedan jag plockade bort dem ur min kost har min mage genomgått en mirakulös läkningsprocess. Från att ha varit ganska galen med mycket smärtor och uppblåsthet och till och med visa på viss inflammation vid provtagning, till att vara hur snäll och lugn som helst. Numera tuffar den bara på och sköter sitt, så länge jag är noggran med att inte äta de sakerna.

Jag har även plockat bort glutamat vilket jag blir väldigt dålig av, den kemiska alltså, liksom så många andra tillsatser som möjligt där jästextrakt är en.

Det innebär att jag i princip helt slutat äta bröd. Jag bakar eget vid enstaka tillfällen men det är ytterst sällsynt.

Tyvärr innehåller många glutenfria alternativ mjölkpulver eller vetestärkelse så de går bort de med.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.