Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 3013 ggr
Lorita
2006-10-30 16:42
0

Veckomatsedel

Jag försöker att ha minst två fiskdagar i veckan och en vegetarisk dag (middagen) hur har ni har ni några sådana mål med er vecka, imorgon så ska det bli vegetabiliskt och jag återkommer då för jag ska pröva något nytt Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Anli
2006-10-30 16:46
0

Jag har inte några direkta mål med min veckomatsedel, men jag försöker att få in all typ av mat i veckan så som kött, fågel, fisk. Jag planerar maten efter hur jag tränar, om jag tränar en dag så kan jag ha lite fetare mat, om jag bara tar mig en cykeltur eller en promenad så får jag ta in lite magrare mat….

Men en veckomatsedel är nästan ett måste för att kolla så man får in alla sorters mål och att man äter varierat, man ser att man har allt hemma….

//Anki

MarieK
2006-10-30 16:53
0

Jag har åtminstone tre fiskrätter i veckan varav två är feta goa fiskar. :-) Sen händer det att jag äter vegetarisk men det är inget jag planerar in. Jag har inte fått någon riktig kläm på de vegetariska rätterna än men det kanske kommer. Därför vore det jättefint om du ville dela med dig av dina recept! Flört

Maja
2006-11-10 23:07
0

Synd att fisk är så dyrt bara.. :( Har ni några tips på god, hyfsat billig fisk? :)

Lorita
2006-11-11 08:44
0

Du ska inte räkna kilopris utan portionspris när du köper mat. Lax odlad i frysta portionsbitar, är relativt billigt snabbt och lätt att laga.

Ett tips skiva en tomat och lägg på laxbiten

Ca 50 gram margarin, till fyra laxbitar och blanda med en paket fryst persilja (räknat till alla fyra bitarna i ett paket) och bred på, laxen, några drag med peparkvarnen och lag i ugnen på 225 grader och ca 15 minuter (tinad lax). Servera med kokt potatis och tinade frysta ärtor, snabbt enkelt och ganska billigt.

Jag köpte lax i går på Maxi och då kostade laxen 62.50 för fyra bitar det blir ca 15-16 kronor för en bit kanske något dyrare än falukorv (vilket jag inte äter) men prisvärt ändå man kan ju välja att ha laxen på fredag kväll som lite extra gott. Framförallt det går fort och är gott, bättre än frysdiskens färdiga mat och inte tar det nämnvärt längre tid heller.

Jag brukar skala potatis och ta fram laxen innan jag åker till gymmet sen när jag tar in hästarna brukar barnen och manen färdigställa laxen och koka potatisen. Örterna i smöret brukar jag variera, för att få lite olika smaker och grönsaker finns massa olika typer i frysdisken som man snabbt kan ta fram och rätten blir helt olika från gång till gång.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Maja
2006-11-11 11:45
0

Ja, det kan man ju köpa i och för sig.. :)

Jag åt gös igår - fisk för 70 kr/portion och då fick man en filé.. ;)

ikna
2007-02-02 14:38
0

Jag håller med om att det är dyrt med fisk, i synnerhet den färska. Jag tycker det är svårt att variera fiskmiddagarna, är inte bra på att tillaga fisk. Ledsen Jag antar att man äter det oftare när man har fantasi och kan tillaga fisk på många sätt. Jag skulle gärna gå en fisk-matlagningskurs, men har aldrig sett att det går nån sån kurs här.Fundersam

MarieK
2007-02-02 15:06
0

Behöver du hjälp med recept finns jag. Då blir det både gott och nyttigt eftersom jag både kan laga mat och är kostrådgivare. Det bästa av två världar kan man säga….

[Asta]
2007-02-02 17:33
0

Vissa veckor är vi duktiga och gör kanske inte direkt veckomatsedel, men gör en lista med ett antal maträtter där vi ser till att alla ingredienser finns hemma. Så kan man hugga en maträtt från lista istället för att sitta och ha totalt tomt i huvudet. De veckor vi har de här listorna äter vi mycket bättre än annars.

Dessvärre är vi lite lata och det blir inte så ofta vi gör de här listorna, även om vi vet att det är bra för oss.

woodspirit
2007-02-02 18:17
0

Vi gör matlistor hemma (som vi INTE följer slaviskt - bara som en grund) och jag försöker ha fisk två ggr i veckan men det är svårt med recept och priser. Har ALDRIG tänkt priser per portion, räknar ALLTID kilopris…. Bra tips!

Körde mycket strömming förut men fick höra att den billiga strömmingen äter själv mycket mat från botten av havet och får i sig mycket gifter. Detta fick mig att resa ragg mot strömming! Nu köper jag inte strömming mer, tyvärr.

Vegetariska rätter har jag nyligen infört i matsedeln och ska försöka ha det en-två ggr per vecka. Det finns massor av recept på internet och en hyfsat bra vegbok: "Vegetariska Kokboken" av Inga-Britta Sundqvist. En "grundkokbok utgiven av ICA Bokförlag.

Åsa S
2007-02-02 18:25
0

Färdigfrysta laxbitar är något dyrare än de man fryser själv. Man kan passa på då butikerna har specialerbjudande om lax och så köpa en hel eller en halv lax och så frysa in bitar själv då blir kilopriset ofta bara runt 60-70kr vilket jag inte tycker är dyrt.

Sej är en annan god och billig fisk (inte så fet dock) som passar bra i fisksoppa och gratänger. Ofta billigare färsk i fiskdisken än andra färdigfrysta fisksorter men man måste byxa den annars blir det ben i soppan/gratängen.

Ex. på fisksoppa där Sej brukar funka är när man fräser på purjo i en gryta, häller på fiskbuljong samt krossade tomater. Låter det koka upp. Vispa ner creme fraiche (ligtsorter och grädde blir inte lika bra jag har testat). Smaksätt med ex. tomatpure, cayenne, salt och peppar. Lägg ner fisken i bitar och låt den få sjuda tills den är genomkokt, blanda ner hackad dill innan serveringen.