Felaktig kroppshållning
Jag har haft problem med värk i ländryggen i och höften i snart ett halvår. Jag var hos vårdcentralen för några månader sen och de sa att det var en muskelspänning jag hade. Det skulle gå över av sig självt sa de.
Värken gick dock inte över, och jag bestämde mig för att jag måste göra något åt det här. så jag kollade upp det hos en kinesiolog. Där fick jag det konstaterat att min hållning var felaktig!
Med andra ord, en del av musklerna var för svaga och därför fick andra muskler hjälpa till vilket resulterade i att hjälpmusklerna blev överbelastade och till följd av det, värk i kroppen.
Jag fick hjälp med mina spända muskler och fick träningsövningar så nu ska jag komponera mitt träningsprogram för bättre hållning :)
Jag rekommenderar att kolla upp sin hållning, den kan vara mycket sämre än man anat. i mitt fall var det så.
Är det någon annan som haft liknande erfarenheter med sin kroppshållning? Blev den bättre på längre sikt? Berätta gärna om era erfarenheter :)

Jag har urusel kroppshållning. Rullar fram axlarna och får gamnacke. Det känns även som att jag har för korta lårmuskler så jag går med lite böjda ben. Tror att det kan ha att göra med att jag lätt får mjölksyra i benen på grund av dålig syresättning. (Har fel på hjärtat) Har även en höft som tenderar att rotera framåt så jag blir sned, men det fixar sjukgymnasten.
Jag försöker att tänka på kroppshållningen så ofta jag kan och räta upp mej. En till fördel är att man ofta ser lite slankare ut när man har rätt kroppshållning
Övningarna för att få bort gamnacken glömmer jag alltid bort att göra.
Den stora boven i sammanhanget är nog att människor generellt rör sig mindre i det dagliga livet numera. Stillasittande arbete, monotont arbete osv. Vi åker bil, buss och rör oss väldigt lite i förhållande till förr.
Själv märker jag efter en dag framför datorn att jag sitter med axlarna uppdragna på bussen hem. Hur bra är det egentligen?
Det är nog bra om man tänker på sin kroppshållning emellanåt och kanske försöker slappna av och ta hjälp av sjukgymnast och rätt träning.
/Maria

#1 jag har också problem med gamnacken. just för att mina axlar går inåt. jag hoppas man märker någon skillnad när man gjort övningarna, för gamnacke är inte så snyggt:/
#2 mendå undrar jag ju litet i mitt inre att alla vi då som faktiskt motionerar dagligen?
Går ut med hunden, rider och mockar, och grejjar. Jag försöker alltid vara noga med att mocka från bägge hållen, och även sopa från bägge hållen å på så vis försöka belasta bägge sidorna av kroppen lika mycket. Jag motionerar minst 3 timmar om dagen, i så kallad vardagsmotion, men får ändå ont i min kropp…
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#5 Du kan alltid kolla upp din hållning ifall något är fel där. Eller om ryggraden blivit sned. Det kan den bli utan att man märker av det. Då kan man få ont i andra delar av kroppen istället för värk i ryggen.
Jag tränar också en del, och trodde verkligen inte att min kroppshållning var så felaktig, så jag fick mig en chock.
Dock vet jag inte var man kan kolla upp ryggraden förutom hos en kinesiolog där jag var. Men det kostade mig 500 kr för ett besök och kan kännas som ganska mycket pengar. Kanske en sjukgymnast eller om tillochmed vårdcentralen kan kolla hållningen till en lägre summa?
Ifall det är ryggraden som blivit sned kan man få det fixat hos en osteopat, men det kostar också en del :/

Jag tror också det är jätteviktig del i friskvården att kolla att man har rätt kroppshållning, även att man rör på sig och ett par dagar i veckan gör mer än vardagsmortion.
Stärker man musklerna och flåset mer än vad man behöver till vardags, då blir vardagen också lättare.
Om man tränar regelbundet då ökar man successivt belastningen och blir starkare, då blir man ju också starkare för att klara vardagen, det gör att det man tillvardags får tränigsverka av blir problemfritt att utföra.
Jag som har reumatism måste se till att avlasta mina leder med kraftiga muskler, det är grunden för mig att må bra och klara en aktiv vardag.
Kroppshållningen måste ju vara lika viktig för oss som när man tränar hästar (lite OT), man använder rätt muskler när man rör sig rätt och blir starkare och hållbarare.
#8 angående reumatism. Jag har reumatism i släkten och blir inte helt förvånad om jag får det när jag blir äldre. Går det att förebygga reumatismen genom träning? och isåfall spelar det någon roll vad det är för slags träning?

För mig var det stress som ulöste det hela, det som fick mig att bli bra var allsidig träning regelbunda tider och att jag tänker på sömnen plus att jag bröt kontaketen med två i mit tidigare liv, tuft men nödvändigt.
Jag är helt övertygad om att om man tar hand om koppen så behöver sjukdomen inte bryt ut. Vad jag hört så är 50% av befolkningen bärare av gener som ger reumatism, så livstil är en avgörande faktor.
Allsidig träning som stärker hela kroppen sen måste man hitta någon träningsform man tivs med så man fortsätter med att träna.
#10 Tack för att du delade med dig.
Ja, det är viktigt att ta hand om sig själv som du säger.

Jag har precis samma problem, går hos en sjukgymnast för att fixa detta. De är verkligen jättebra så man orkar hålla uppe sig själv ;)

Har kanske ingen superhållning men det har nog blivit bättre sen jag slutade sitta på hästen som en jockey. Nu lutar jag bara lite grann framåt. Försöker tänka på det alltid. Nån som vet nåt bra träningsknep för ryggen?
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag köpte förresten en bok om pilates på bokrean, och har gjort pilates i två veckor. dock är jag fortfarande bara på grundprogrammet änsålänge men det blir allt mer avancerat allt eftersom.
Jag märker redan nu att hållningen blivit bättre av pilates. dessutom den värk jag har i höften och ryggen har nästan försvunnit helt sedan jag började med pilates.
Så jag kan rekomendera att träna pilates:)
den boken jag köpte är skriven av kellina stewarts och köpte den för 69 kr i akademibokhandeln ifall någon skulle vara intresserad av just den boken. den är väldigt pedagogisk och går igenom grunderna noggrant!