Barnfetma
Vad har ni för åsikter om barnfetma? en del barn kan inte hjälpa att de har barnfetma pga dålig kost hemifrån eller dåliga vanor. hur tycker ni att man ska gå tillväga för att förbättra ett överviktigt barns hälsa och viktnedgång?
Jag har inte tänkt på det särskilt mycket fram tills jag såg programmet "vi äter oss till döds" med ämnet barnfetma. jag har alltid tänkt att de barn som är överviktiga får ta itu med sina problem precis som andra. Men detta kan vara svårt för ett barn. De har inte samma perspektiv som tex en vuxen. de vill ha samma rättigheter som de andra barnen och vill inte bli särbehandlade, och kan därför tyckas det vara orättvist.
de flesta överviktiga barn blir förmodligen oftast redan särbehandlade i barnkretsarna eller tillochmed vara mobbade pga sin vikt, och kan säkert tyckas för dem vara extra känsligt att göra något så krävande som att gå ner i vikt, när tex den smala klasskompisen kan äta hur mycket godis som helst och ändå hålla sin vikt.
Berätta gärna era åsikter om barnfetma

Jag tycker att ansvaret till stor del ligger hos föräldrarna men även hos skolan och barnet själv. Jag kan inte säga att ALLT ansvar är hos föräldrarna eftersom vissa barn och ungdommar smygäter och handlar onyttigheter för barnbidraget utan att föräldrarna vet om det.
Det är skolans ansvar på så sätt att dom bör ha god mat som serveras i en trivsam miljö. Skolan bör även ha mer rörelse på schemat.
Jag tror att det vore bra om föräldrarna inte gav barnen så mycket "tröstmat" och "utfyllnad" när barnen har tråkigt. Det blir lätt att en del föräldrar sticker åt barnen nått gott för att "få tyst" på dom.

detta är ju lite spännande läsning Länk
Det är ju inte barnens fel att dom blir överviktiga alla vuxna måste ta sitt ansvar. Tyvärr saknas kunskap i många familjer
hela samhället måste stå bakom barnen och se till att som inte blir överviktiga-
#1 Ja, det håller jag med om. Men det största ansvaret ligger hos föräldrarna. Däremot så är det också viktigt att skolorna fortsätter att servera bra mat så att de kan fortsätta sina goda vanor även när de är hemifrån.
Sålänge barnet inte fått vänja sig vid för mycket sötsaker hemifrån tror jag att barnet inte har samma sug efter sötsaker när han/hon växer upp. Jag tror att det borde vara lättare för barnet att behärska sitt sötsug då även vid skolrasterna.
Egentligen tycker jag att man ska undvika att ge söta efterätter och kakor när de är såpass små att de inte vet vad de äter eller uppskattar det som ett äldre barn skulle göra. Jag tror felet ligger där, då föräldrarna vänjer dem vid sötsaker vid tidig ålder. Om man kanske istället skulle undvika sötsaker de första åren.
Nu när jag få se så mycket sötsaker ett barn (under tio år) får äta av sina föräldrar tycker jag är skrämmande. Att de får saft till mellanmålet eller middagen iställer för lunch. mat som innehåller alldeles för mycket socker och kakor på vardagarna. Då tycker jag det har gått för långt. Jag menar inte att barnet aldrig får äta något gott, men man borde kanske begränsa det till endast festtillfällen och kanske nån gång ibland i övrigt. Det blir svårt för barnet att behärska sig sedan vid vuxen ålder när de har fått växa upp med attfå sötsaker hela tiden.
Mycket hänger på föräldrarna och tyvärr är det många som inte bryr sig så mycket om att äta rätt kost.
#2 Ja det var en intressant artikel. När jag tänker efter så tror jag verkligen att det kan stämma. Mormor eller farmor som vill vara snäll mot barnen, och så bjuder det på en massa kakor och bullar.

Min man som opartiskt kommer hem till familjer (det är hans jobb) ser att där barnen är överviktiga där dricks det väldigt mycket läsk. Jag tror hans iakttagelse är väldigt sann och rätt även om han varken arbetar med mat eller folk.
#4 Ja, de stämmer nog. speciellt bland skolungdommar dricks det mycket läsk.