Ny här på sajten
Och vill ha råd.
Jag måste gå ner i vikt samtidigt som jag måste spara pengar. Maten måste vara billig. Att äta mycket bröd är uteslutet eftersom jag då kommer få problem med mage och blir ännu fetare.
Jag vill äta fisk, kyckling, kött, grönsaker, rotfrukter.
Finns det någon som har recept på grytor eller något man kan lägga i ugnen?
Det ska vara billigt och nyttigt.
Något tips?
Någon som kan trolla kanske?
Medan jag ändå är igång så kanske här finns någon som har recept på gott fullkornsbröd osötat.
Bröd, pasta och liknande produkter är tyvärr svårslaget billigt.
Fläskkött och fläskfärs på extrapris (med kort datum) är ganska billigt.
Stora fläskbitar (1-2kg) kan man ungssteka med ungstermometer. På skyn kan man göra gräddsås och till kan man servera ungsgratinerade rotsaker eller sallad.
Här är en lista med livsmedel som kanske passar dina önskemål. För varje livsmedel anges ungefärligt ordinare pris i kr/1000 kcal.
- 8 grädde
- 9 smör
- 15 crème fraiche
- 16 youghurt 10%
- 20 falukorv
- 29 fläskkarré
- 29 fläskfärs
- 33 makrill
- 35 ägg (ekologiska)
- 42 morot
- 46 palsternacka
Fram med miniräknaren om du vill ha en längre lista. Energiinnehåll på olika livsmedel hittar du här.
Lycka till!
Att laga mat i lergryta är både enkelt och gott och kan varieras.
I söndags proppade jag min lergryta full med olika rotrukter som både är billigt och nyttigt och blandade i falukorv som heller inte är så dyrt. Jag hällde över en burk cocktailtomater och kryddade med kummin och timjan. Det blev jättegott.
175 grader ca 1 1/2 timma. Blötlagd gryta som ställs i varm ugn.
Jag har lyckats gå ner 4 kilo på 8 veckor och är riktigt nöjd med mig själv.
/Maria
Tack för fina tips!
Jag tar till mig allt 
# 3 - Jag måset nog skaffa mig en lergryta. Det har jag tänkt på länge. Verkar vara en mycket vettig idé att laga mat på.
4 kilo på 8 veckor, grattis!
#3 Jag håller med. I lerkruka blir maten väldigt god och den bevarar alla vitaminer pga att allt kokas under locket.
Jag kan ge tips på kyckling i lerkruka som jag brukar göra.
ingredienser:
En hel kyckling. Det är också mycket billigare än att köpa kyckling fileer.
morotstavar
palsternacka
lök som är skuret i stora bitar
potatis i klyftor om man vill ha potatis
vitlök, hela klyftor
och kryddor. man kan ta vilka som helst egentligen, men de jag alltid kryddar med är salt, peppar, lökpulver, paprikapulver, curry och chilipulver. Alla dessa tillsammans är jättegoda som kryddblandning!
Gör så här:
lägg lerkrukan så att den täcks helt av vatten. den ska ligga i vatten i 30 min.
krydda kycklingen med kryddorna som står ovan, både ovan och underifrån. ganska rikligt.
skär morotstavar i lämplig storlek, klyfta lök skala vitlök och skär palsterbackan också den i lämplig storlek för stavar.
lägg i alla grönsaker i krukan runtom kycklingen utom potatisen.
låt. kycklingen stå i ugnen på 200-225 grader. i 1 1/2 timme. lägg sedan i potatisen i lerkrukan runt kycklingen där det finns plats och ställ tillbaka den i ugnen de resterande 30 minuterna.
totalt efter 2 timmar ska den vara färdig!
Det blir saftigt kryddigt och gott! dessutom är det så enkelt att göra:)
förresten willys brukar ha mycket kampanjer och extrapriser på kött. hoppas du bor i närheten av willys bara.
# 5 - Åhhh jag sitter här och dreglar! 
Jag måste bara ha tag på en sådan. Den behöver ju inte vara så stor eftersom jag är ensam. Finns sådana att köpa på varuhus där man har husgeråd, eller de är kanske inte så vanliga? Finns de på Rusta månne? Eller IKEA?
Jag brukar göra kyckling och rotfruksblandning i en form och in i ugnen men det blir ju torrt om man inte häller på vatten. Gjorde jag detta i en lerkruka så skulle det ju bara bli så perfekt.
Måste ha, måste ha!!!
Ibland kan man hitta dessa grytor på loppis
/Maria
# 8 - Ja det har du ju rätt i. Ska kolla på stan nästa gång. Det finns några stora loppisbutiker som bör undersökas.

# 10 - Det där kan man ju inte låta bli. Den var verkligen snygg! Jag har väldigt nära till IKEA, bara några minuter med bussen.
Tack för tips 
Ja, den var riktigt snygg. Jag har bara sett den gamla vanliga modellen innan.
/Maria
Resten av kycklingen som blir över kan man också dela i mindre bitar och frysa ner som man kan ha i en någon paj eller pytt eller liknande. då är kycklingeb redan kryddad dessutom:)