Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 5160 ggr
Tatsja
2008-10-21 10:33
0

Gjutjärn

Har märkt i min bekantskapskrets att de inte vet hur man diskar med gjutjärnsgrytor och stekpannor.

Hett vatten. Använd ALDRIG diskmedel. Smörj ibland in dem med olja.

Då håller din panna längre.

Jag har stekpannor som är över 40 år och fungerar perfekt. Även grytan som är 10 år är jättebra.

Tänk på att läsa förhållningsreglerna när ni köper en gjutjärnspanna.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

AnneN
2008-10-21 11:31
0

Jag diskar aldrig någonsin någon stekpanna med diskmedel oavsett om det är gjutjärn eller teflon

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tatsja
2008-10-23 01:55
0

Gjutjärn ska ALDRIG diskas med diskmedel, bara varmt vatten. Sen en inoljing då och då, är bara bra för pannan eller grytan.

Väl mött, Tatsja

Tatsja
2008-10-23 01:55
0

Gjutjärn ska ALDRIG diskas med diskmedel, bara varmt vatten. Sen en inoljing då och då, är bara bra för pannan eller grytan.

Väl mött, Tatsja

Lorita
2008-11-02 14:18
0

Jag använder inte heller diskmedel till mina gjutjärnsstekpannor och smörjer dom ibland med solrosolja.

En fördel med gjutjärn är att man ökar mängden järn i maten Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tatsja
2008-11-02 14:59
0

Fast det finns de som diskar med diskmedel och sen står som dumma fån och inte förstår varför de inte är så bra längre.

Väl mött, Tatsja

Lorita
2008-11-02 15:06
0

#5 jo jag vet och inte får dom läras sig sådant i hemkunskapen i skolan idag Rynkar på näsan

Tatsja
2008-11-02 22:38
0

Tycker det är skandal. Gjutjärn är inte billig. Sen hatar jag dessa teflonpannor. Har aldrig tyckt om att laga mat i dem.

Jag har bara gjutjärnsstekpannor hemma. Visserligen är de tunga, men det gör det samma. Min plättlagg är gammal och har bara 4 plättar. Stekgrytan, gjutjärn. Pannkakslagg likaså.

Väl mött, Tatsja

Lorita
2008-11-02 22:40
0

Jag föredrar också gjutjärn Skrattande

Tove-
2008-11-15 21:36
0

#6 vi får =)

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

Åsa S
2008-11-16 00:06
0

Man kan diska med diskmedel i nödfall ifall man smörjer in den väl med olja  sedan, så gjorde jag med min plättlagg som stått i ett förråd i många år och som var riktigt äcklig då jag fick den, flottig och troligtvis fanns det gnagare i förrådet så jag diskade den faktiskt för att få bort det värsta av äcklet och smorde sedan in den med olja och det funkade utmärkt. Annars så brukar det ju räcka med varmt vatten.

AnneN
2008-11-16 00:12
0

Gäller det samma sak för stekpannor av titan?

_**/Mvh Anne

Lorita
2008-11-16 10:23
0

Nej dom drar inte in fett i beläggningen, det är vitsen med om man kan steka fettsnålt. Tänk på att att ha låg värme och att inte repa beläggningen.

AnneN
2008-11-16 14:00
0

#12 min titanstekpanna har inte någon och har aldrig haft en sån där "non-stick yta" utan är ungefär som en gjutjärnspanna fast den är i titan istället

_**/Mvh Anne

Tatsja
2008-11-17 09:41
0

Vet inte hur det är med titanpannor, men här är lite information.

Titan

Väl mött, Tatsja

Mitralis
2010-02-08 17:40
0

Funderar starkt på att köpa en pannkakslagg i gjutjärn. Det blir inte rätta ytan på pannkakorna när man steker i teflonpanna tycker jag.

Tatsja
2010-02-09 08:41
0

Det har jag haft i många år och ångrar inte att jag köpte den.

Väl mött, Tatsja

Hausswolff
2010-02-09 09:40
0

Jag steker gärna ägg (och omelett och liknande) i teflonpanna, de släpper så fint då. Annars använder jag min gjutjärnspanna dagligen, det blir bättre stekyta och godare smak.

Mitralis
2010-02-09 10:49
0

#16 Till omelett och ägg så är teflonen faktiskt överlägsen. Men till resten så vill vi har gjutgärn, som sagt Glad

Maria
2010-02-09 11:27
0

Jag låter ofta mina gjutjärnspannor stå odiskade till dagen efter. Då hinner de kallna och ta åt sig det feta ännu bättre än om man tar hett vatten i en varm panna.

Så mina pannor går hur bra som helst att steka ägg och omelett i. De är blanka och fina och ingenting fastnar.Glad

/Maria

Mitralis
2010-02-09 13:11
0

#18 Måste prova detGlad

Hausswolff
2010-02-09 13:15
0

Jag har en fin panna från Skeppshult som jag fått av en bekant som blev fettskrämd och bytte sin fina gjutjärnspanna till teflondito. Skeppshult-pannan har liksom torra, rostfärgade fläckar i botten och hur jag än vårdar den så bränner vissa saker fast. Jag diskar den dagen efter, i hett vatten och jag smörjer in den med olja då och då, men det hjälper inte.

Kan man "laga" den tror ni? Hur får man den att bli fet igen?

Maria
2010-02-09 13:17
0

#21 Stek extra feta saker som fläsk t.ex några gånger och låt den stå över natten med det feta kvar.

/Maria

Lorita
2010-02-09 13:18
0

Prova med att låta den stå med olja i någon natt eller lite längre

Hausswolff
2010-02-09 13:49
0

Jag steker bara extra feta saker, och låter stå över natten, men sen diskar jag ju av pannan i hett vatten och när den torkat är den liksom sådär torr igen.

Jag ska prova att låta den stå med olja ett tag…

Salladshataren
2010-02-10 14:01
0

Jag brukar göra grytor i den stora gjutjärnsgrytan vi har här hemma. Diskar bara i hett vatten. Och då menar jag 90 gradigt vatten Glad

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Hausswolff
2010-02-10 14:45
0

Den var nog "skadad" när jag tog över den… Men nog fanken borde den gå att "laga", eller?

Just nu måste jag alltid smörja in den, annars rostar den (!). Rynkar på näsan

Chestnut
2010-02-12 12:47
0

Hade gjutjärnspannor endast i skolan på hemkunskapen. Så nog fick man lära sig att inte använda diskmedel i dem Glad

Men jag tycker inte om gjutjärn. Tunga, otympliga.. Kräver inoljning.

Nä då föredrar jag min teflonpanna som aldrig behöver smörjas, är lätt att lyfta och är otroligt lätt att göra rent - varmt vatten och ibland en droppe diskmedel är allt. Extra järn får jag från själva maten Flört

Med vänliga hälsningar
Chess

Halvdansken
2010-02-13 21:03
0

Jag har ärvt nån från min mamma som borde vara lika gammal som jag, typ 50 år. Jättefin.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

wolfgrin
2010-03-25 22:17
0

Gjutgärn är guld, men tycker också det är konstigt att så få vet hur man ska ta hand om dem.

Om man inte växer upp med att hjälpa föräldrarna i köket det är ju en sak men att man inte vet men när är utbildad kock (har träffat flertalet nyutbildade) tycker jag är konstigt.

För visst måste det ingå i utbildningen hur man ska hantera sina "verktyg"!?

Hoppas jag inte retat upp någon nu, jag är ju något partisk då jag växt upp med att hjälpa till och baka bullar och laga mat sedan man var liten..

Ge mer än du förväntar dig att få.

Maria
2010-03-25 22:22
0

#28 Jag har själv fått ta reda på hur man sköter gjutjärn.Flört Min mamma diskade stekpannorna med diskmedel och när teflonpannorna kom så slutade hon använda sina gamla pannor.

/Maria

wolfgrin
2010-03-25 22:33
0

Där ser man, kanske bara jag som har en nitisk husmora till mor i köket XD och hon lärde sig av morfar (mormor lagade inte mat förns han gick bort för några år sedan).

Ge mer än du förväntar dig att få.

[GunillaR]
2010-03-27 14:54
0

Jag har ett gjutjärnsstekjärn som jag hellre använder än teflonjärnen. Gillar inte teflonjärnen för de håller inte. Beläggningen lossnar och då måste man slänga den.

Nackdelen med gjutjärnet är att det är så tungt och helt omöjligt för mig att använda med bara ena handen. Men jag älskar det ändå :-)

Tatsja
2010-03-28 09:30
0

Har inga andra än gjutjärn hemma. Även jag är försvagad i händerna men aldrig jag slutar med mina pannor. En plättlagg har bara fyra plättar och den är lite över 50 år gammal.

Väl mött, Tatsja