Kost iFokus

Kost

Etikettalternativmedicin
Läst 1678 ggr
Mitralis
0

Planerat vad plantera?

Har ni börjat planera vad ni tänker plantera för ätbart till sommaren?

Mitralis
0

Jag funderar på tomater, potatis i hink, dill, persilja och violer i stan. Violerna tänkte jag prova att ha på tårta och muffinsGlad

Alla sorters lök och morötter på landet. Blir säkert dill och persilja där också så att man inte står utan när man ska ha. Sallad brukar det bli någon rad.

Ibland så sätter jag sånt som går att äta bland blommorna i sängarna. Det brukar bli fint.

Åsa S
0

Vaxböna

purpurböna

rosenböna

sojaböna

rödbeta

gulbeta

tomat

chili

shiso

shungiku

tatsoi

pink lettucy

mizuna

sallat

ruccola

vintersquash

sommarsquash

pumpa

mangold

spenat

jordmandel

kunchi

malabarspenat

trädgårdsmålla

dill

persilja

vitlök

basilika

chorogi

tror det var allt.

Maria
0

#2 Det var inte lite detFlört

Här blir det tomater, potatis i hink, sockerärtor är ett måste likaså mangold och persilja.

Förmodligen blir det chilifrukter och någon sallad också.

Förutom alla blommorGlad

/Maria

Lorita
0

Indiankrasse en vacker dekorativ krydda. Något som också är lätt odlat i skyddade lägen är kapkrusbär (det och tomat köper jag plantor av så jag får olika sorter)

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Mitralis
0

#2 Oj, jag vet inte enns vad hälften är eller smakarSkäms

#3 Hur kunde jag glömma sockerärtor? Det måste jag ju haTungan ute

Peachtrees
0

I år ska jag nog inte plantera något alls utan ska bara gräva upp mig ett nytt land och pilla med det :)

Chestnut
0

Sockerärtor, lavendel, timjan, basilika, citronmeliss, jordgubbar.

Dessutom ska en drös perenna blommor ner jorden samt fruktträd beskäras Tungan ute

Med vänliga hälsningar
Chess

Lorita
0

Det har ska du inte plantera Flört

Mitralis
0

#8 Fast det låter onekligen väldigt lönsamtGuld i mun

Mitralis
0

Snart är det dags. Funderar på att sätta krokus också. Det kan man väll äta har jag för mej?Obestämd

Åsa S
0

Krokus verkar inte vara giftigt enligt giftinformationen men man brukar sällan äta krokus (förväxla ej krokus med den ganska lika och giftiga tidlösan). Torra krokusknölar brukar dock säljas på hösten men nu på våren kan man ju hitta krukor och plantera, det blir dock ofta något dyrare.

+Det är ingen brådska med fruktträden eftersom de flesta (även äpple) blir bäst ifall man beskär under JAS (Juli, Augusti, September), det är främst unga träd där man vill ha kraftig skottbrytning som man beskär på vårvintern.

Själv har jag traskat runt nästan hela dagen på trädgårdsmässan, köpte mest småsaker men kom ändå hem med en stor fin trädgårdsbok (jag vann den i pomologiska sällskapets monter)

[spinn]
0

Potatis, dill, persilja, sallad, tomat, gurka, paprika blir det garanterat på den ätbara sidan.

Mitralis
0

#11 Ojdå, ser nu att det ser ut som att jag tänker äta mej mätt på krokusSkrattande Tänkte mej det mest som dekoration på sallader eller tårta och andra bakverkTungan ute

Lorita
0

Krokus och saffran det är väll samma släckte?

Åsa S
0

Jodå saffranskrokus är släkt med den krokusen vi har i trädgården.

Saffranskrokus är inte så härdig och den blommar på hösten, bor man på gotland eller milda ställen i Skåne kan det dock funka att odla egen saffranskrokus.