Ortorexi
Jag fick nyligen veta att det finns något som heter ortorexi. Det innebär att man är extrem i sin mat och träning.
Jag hittade ett test för att ta reda på om man är i riskzonen för ortorexi:
http://www.psykologitest.se/test/ortorexi.php
Jag gjorde testet och fick 27 poäng av 35 poäng och klassades enligt testet att jag var i riskzonen. själv anser jag mig inte som någon som överdriver. Jag har bara kontroll på vad jag äter och över träningen för att kunna gå ner i vikt.
här är lite information om ortorexi jag hittade:
http://www.netdoktor.se/barn/?_PageId=418
vad har ni för synpunkter ang. matintag och träning?
har ni strikt förhållning till mat och träning, och isf hur upplever ni när ni är i sociala sammanhang där det serveras mycket onyttigt?
Jag tycker att det är en varningsklocka om man börjar tycka att sociala sammanhang är besvärliga på grund av mycket onyttigt.
Jag vet inte vilka sociala sammanhang du tänker på men på puben behöver man inte dricka öl eller alkohol utan kan ta vatten.
På restauranger kan man själv välja vad man vill beställa och är man bortbjuden så kan man väl unna sig att äta vad som bjuds eller ta mindre portioner eller plocka om det är den typen av mat.
/Maria

När träning och mat tar över livet då bör man tänka om, träning och bra mat ska vara en del av livet.
Men livet är också att ta en glass och njuta av den första vårsolen, att kunna äta en bit tårta när någon fyller år också vidare. Känner man att det inte går och man känner ångest inför att någon gång vara onyttig eller inte träna en dag, då styr maten och träningen ens liv och det är inte bra, livet är så mycket mer.
Nu är en test en test men hur svarade du?
- Känner du att dina matvanor och din träning upptar orimligt mycket av din tid så till den grad att det går ut över andra delar av ditt liv?
Ja, absolut
Ibland
Nej - Är du noggrann när du planerar dina måltider så att det är nyttigt och i linje med din hälsoprofil, snarare än att njuta av maten?
Ja, absolut
Ibland
Nej - Drar du dig undan när du äter för att ingen skall se hur ensidig och speciell din kosthållning är?
Ja
Nej - Tränar du mer än 4 ggr i veckan (det är inte del av ditt arbete eller att du tävlar)?
Ja, absolut
Ja, jag försöker
Nej - Har du svårt att förstå människor som inte tränar och sköter sin hälsa och kost?
Ja
Nej - Upplever du att du fyller på din självkänsla när du följer din träning och kosthållning?
Ja
Ibland
Nej - Tror du folk kommer tycka om dig mer eller att du skulle bli mer populär om du når dina tränings och kostmål?
Ja
Nej - Är det viktigt för dig att få komplimanger för din kropp och hur vältränad du är?
Ja
Ibland
Nej - Håller du reda på hur många kalorier, fett mm du får i dig varje dag?
Ja
Ibland
Nej - Får du ångest, blir besviken eller hård mot dig själv när du inte följer dina träningsplaner och kostråd?
Ja
Ibland
Nej - Händer det att du undviker att gå på fester eller sociala tillställningar för att du vet att det serveras mat som inte är nyttig?
Ja, jag undviker fester
Jag går men ser till att äta innan eller undvika ohälsosam mat
Nej, jag går och deltar som vanligt - Har din familj eller vänner, arbetskollegor mm uttryckt oro över din besatthet av träning och kost?
Ja
Nej - Blir du stolt över dig själv när du har total kontroll på din träning och din diet?
Ja
Nej
Jag håller med om att mat och träning inte borde gå överstyr. men själv kan jag uppleva att när man träffar kompisar en vanlig helg eller vardag så ska det alltid ätas onyttigt. Då jag förr åt lika mycket som de så resulterade det i en enorm viktökning för egen del, medan de inte gick upp något i vikt. därför anser jag att det kan vara jobbigt när det serveras onyttigt i sociala sammanhang eftersom jag inte vill gå upp i vikt igen.
Jag är ju inte sån som undviker allt onyttigt heller, tex på kalas så äter allt som bjuds just för att det är fest och det ska firas. Men till vardags behövs de ju inte.
#1 i mitt fall har de bara blivit av sig själv att man inte går ut så mycket som förr, då brukar jag inte bry mig så mycker vad man dricker. vatten kan ju vara ganska tråkigt att dricka om man går ut på krogen, fast om man nu skulle gå ut väldigt ofta kanske de är mer att rekommendera?
#2 Ja man ska ju få njuta också:)