Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2070 ggr
Mitralis
0

Recept i tidningar & TV?

Brukar ni laga recepten som är i tidningar, "finare"kokböker och TV?

Lorita
0

Nej, men jag brukar bli inspirerad och sen bygger jag om recepten efter eget huvud

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Mitralis
0

Satt och läste i boken "Varma & kalla soppor och i de flesta recepten så ska man ha lite grann av någonting som man inte vet vad det är eller inte vill köpa hem en stor förpackning av bara för att använda en matsked.

Några exempel.

Gruyère (gick förvisso bra med emmenthaler som jag vet vad det är)
Sherrry
Prosciutto
Passata
Cannellibönor
Torskansk svartkål
Vaktelägg 
Risvin
Kaffirlimeblad
Galangrot
Korrianderrötter
Rostat alggräs
Halmsvamp
Wakame
Kombu (kelp)

Detta gör ju att i alla fall jag blir lite avskräckt från att prova dessa recept.

Ibland är det inga konstigheter alls i recepten och dom ser sååå goda ut, men jag kommer mej inte för ändå och lagar det "gamla vanliga" ändå.

Åsa S
0

Gruyère: När det gäller ostar i mat funkar ofta svensk prästost, utländska ostar är inte finare än svenska.

Sherrry: Jag har litervis av sörjan jag tilverkar egen av nypon, socker och vatten, jag gillar inte att dricka den men den funkar finfint i svampsoppa och den smakar bara bättre och bättre ju längre man lagrar den.

Prosciutto finns även på billighetsmatbutiker som Lidl numera, färdigskivad och förpackad och har ofta ganska lång hållbarhet jag brukar köpa flera förpackningar när det är extrapris (parmaskinkan funkar också)

Cannellibönor det går bra att använda små vita bönor istället (finns både torkat och på burk)

Torskansk svartkål går ofta bra att ersätta med savoykål

Vaktelägg kan ofta ersättas med vanliga hönsägg ifall det är kokta ägghalvor i soppa som är i receptet.

Jag har boken och jag tycker dock inte att det varit några höjdarrecept när jag testat. Jag gillar boken soppor, bröd och röror bättre.

Maria
0

Jag älskar att prova nya receptGlad

/Maria

Mitralis
0

Mmmm, nu har jag hittat ett recept från en tidning som jag blir sugen på att prova. Mörk chokladkaka med pistage. Bra GI-val, inte för att jag äter GI, men ändå.Glad