Kost iFokus

Kost

Etikettrådochrön
Läst 3642 ggr
Mitralis
0

När förbränns mest fett?

Får nyhetsbrev från en hälsotidning. Tänkte dela med mej lite av vad som stårGlad

"Hej!
Jag har läst att man förbränner mest fett vid 60-70% av maxpulsen. Stämmer det? Hur känns det då att träna?
/StinaHej!

Ja, ofta sägs det att det "bästa" fettförbränningsintervallet ligger mellan 60 och 70 procent av maxpulsen, men det här stämmer inte riktigt. Vid 60 % av maxpulsen känns det lätt ansträngande.

I vila förbränns ungefär lika mycket fett och kolhydrater för att hålla igång kroppens alla funktioner. Eventuellt kan mer fett än kolhydrater förbrännas - något som sker hos personer med mycket bra kondition. När man motionerar vid en nivå som känns lätt ansträngande förbränns fortfarande cirka 50 procent fett och 50 procent kolhydrater."

Hela artikeln

Bergspuman
0

Jag fick lära mig från mina styrketräningsår, att bästa fettförbränningen får man när kolhydratdepåerna är tomma, dvs. antingen direkt efter ett styrketräningspass eller före frukost.

Loxy
1

#1 har också hört att man förbränner mest fett eller fettrester eller något sådant på morgonen innan frukost. Om man är ute och springer eller kör spinning så bränner man mest efter en halvtimme

Bergspuman
0

#2 Men eftersom jag är genuint morgontrött och inte fixar att motionera före frukost, har försökt och kan få spykänningar, så har jag fått nöja mig med att fettförbränna direkt efter gymträningen. Det har också fungerat.

Loxy
0

tror jag säkert! Men om man vill bränna lite mer fett så är det tydligen väldigt efferktivt att träna på morgonen. Men det kanske är mer nödvändigt om man är överviktig

Bergspuman
0

Många nämner detta med morgonträning, och visst är det det allra effektivaste sättet för att bränna fett. Jag har förvisso försökt. Men för mig fungerar det inte. Jag är för trött, för frusen, för stel (gammal skada i ryggen). Och jag blir kräkfärdig om jag anstränger mig för mycket på fastande mage.

Gjorde ett sista försök med att ta ett pass på innecykeln före frukost för några veckor sedan. Det slutade med att jag stod vid toastolen och ulkade, utan att det kom något.

Och nu är jag 46 år så jag tycker jag kan få sova på morgnarna Glad.

Loxy
0

Det är ju bra att du har försökt! Men som du säger är det nog inte bra för dig.

Eftersom att man har så lite kolhydrater i kroppen på morgonen så kan man ta en frukt eller dricka ett glas mjölk innan man tränar och ska helst springa en kort sträcka i ett lågt tempo, men ven det kanske inte hjälper dig.

Och ja du har rätt att få sova ut på morgorna :)

Mitralis
0

Hörde på radion för ett tag sedan när Blossom pratade om träning på morgonen. Hon sa att skillnaden att träna på fastande magen och frukostäten var marginell. Dessutom orkar man oftast mindre om man inte har ätit på flera timmar och tränar därför kortare tid och/eller med lägre intensitet vilket ger lägre förbränning.

Styrketräning är bra på så sätt att det bygger muskler och muskler bränner fett dygnet runt Glad

Bergspuman
0

Exakt. Dessutom lär man bränna mycket mer fett om rygg, ben och stuss är vältränade och fulla av muskler, eftersom de är kroppens största muskler - stora muskler bränner mer energi än små.

Lorita
0

Jag har hört att man ska äta på morgonen så kroppen känner att det finns mat först då startar förbränningen helt, vi ligger i fasta under natten och äter vi direkt talar vi om för kroppen att det finns mat.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Denna kommentar har tagits bort.