fråga om konserveringsmedel
Hej alla kloka medlemmar här! Jag skulle vilja veta om någon av er har läst någonstans någon gång en studie ang. hur konserveringsmedel påverkar människokroppen. Det finns i så gott som alla livsmedel idag, men det fanns inte förr. Påverkar den hälsan? Finns samband mellan ohälsa? Stress, fetma mm? Jag sväller upp i svalgen så fort jag dricker eller äter något, och jag kan inte dra andra konsekvenser än att det är konserveringsmedlet. Vad annars kan det vara?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Vad äter du? Jag äter, potatis, ris, pasta, coscos, matvete också kött, fisk, fågel med grönsaker, frukt och bär och där finns inga konserveringsmedel normalt. Det skulle vara bröd då om man inte bakar själv. Så rena produkter som möjligt försöker jag att välja.
Men det är klart alla kontiga nummer som finns i mycket mat i dag, kan inte vara bra och därför vill jag normalt veta vad jag äter.
Om man läser i Handbok för den kräsne konsumenten så finns det en lång lista på tveksamma konserveringsmedel. Det finns ett konserveringsmedel som sprutas på frukt (apelsiner, mandariner, citroner och bananer) för att frukten inte ska mögla. Detta medel misstänks kunna orsaka cancer, blod-, tarm- och nervstörningar!
När man läser i boken om alla misstänkta reaktioner på dessa ämnen, blir i alla fall jag noga med att bara äta "rena" produkter. Jag har uteslutit härdade fetter, konserveringsmedel och aspartam ur min kost. Och jag väljer oftast KRAV.

Men mjölk då? Och filmjölk, ost och pålägg? Det var dessa jag syftade på, jag äter heller inget onyttigt annars, men har svårt att tro att man kan få t.ex. korv utan konserveringsmedel.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Jag undviker mjölkprodukter och korv hör verkligen till undantagen….jag blir dålig i magen av för mycket mjölkprodukter och korv, jag har lite svårt för det.