Förvirrad av viktminsknings metoder...
Har provat på det mesta från Viktväktarna till LCHF till GI till skippa allt fett till… Nu är jag helt störd, vad jag än äter så bryter jag mot någon metod! Äter jag frukt är det inte så GI, äter jag ost är det inte VV osv. Har ångest och vet varken ut eller in. VIll gå ner i vikt men kan inte hålla mig till en metod någon längre tid. Vad tror ni är den mest hälsosamma metoden???
Känner du att du verkligen MÅSTE följa en viktminskningsmetod? Särskilt med tanke på att du inte känner att du kan följa den? Det är då ångesten kommer…
Annars skulle jag säga att du ska äta efter tallriksmodellen, men minska ner mängden och ät ofta, åtminstone 5 gånger per dag. Lunch och middag som "lagade" mål mat. Det håller igång förbränningen hela dagen.
Vet inte hur mycket du tränar, eller rör på dig, men det underlättar om det är viktminskning du är ute efter.
Det viktigaste är att du väljer en metod som du kan hålla resten av livet utan att det känns för ansträngande eller jobbigt, det är då man börjar fuska.
Jag försöker hålla mig borta från godis och skräpmat så mycket som möjligt, men känner jag mig verkligen sugen så låter jag absolut inte bli att äta sånt, för då skulle jag tillslut bli knäpp :P
Precis som #1 säger så behöver man inte använda sig utav en viktminskningsmetod. det viktigaste är att du ändrar dina matvanor och livsstil till det bättre som du kan hålla hela livet. Då är det också lättare att hålla vikten när du väl tappat de kilorna du vill tappa :)
Jag har själv gått ner mycket i vikt. Jag har tidigare provat olika typer av dieter, men inget fungerade på mig just för att det alltid fanns något som var förbjudet att äta. det är när man vet om att man inte får äta något som man väldigt gärna vill ha det. så kan jag uppleva det.
Jag kan ge tips som hjälpte mig att tappa kilon.
För det första om man ska gå ner i vikt måste det finnas en vilja och motivation. utan detta kommer det aldrig gå. skriv därför ner i en bok som är avsedd just för viktminskning.
hur du upplever dig själv just nu, vad du ogillar med vikten osv.
sedan skriver du vad du vill förändra. förklara vad du vill uppnå med viktminskningen. det kan vara vadsomhelst! gärna i punktlista för att du sedan kan gå tillbaka och läsa.
nästa steg är att väga dig, skriva upp i boken vad du har för nuvarande vikt. sedan skriver du hur många kilon du vill tappa och den vikt du vill uppnå. varje månad samma dag (helst på mogonen innan du ätit) skriver du vad du väger, så att du kan se hur mycket du väger och hur mycket du tappat under den tiden.
det är bra att skriva ner vad för svagheter man har. tex om man brukar äta nån typ av kaka varje gång man träffar en vän. sedan skriver man hur man gör för att undvika att man tar den där kakan och något bättre alternativ som man kan göra istället. det gör att du fokuserar dig på de svagheterna du har och lättare att ändra på dem.
sedan kan man också skriva mat och träningsdagbok om man känner att det behövs. det kan hjälpa motivationen.
Vad gäller kosten så tycker jag att man ska ändra till bättre mat med mer näring och fibrer. Detta är dessutom hållbart i längden. Det gäller att man vet vad för mat som är bra för kroppen och vilken mat som går att undvika men man kan hitta massvis med sådan fakta på internet:)
sedan att man äter regelbundet. och glöm inte mellanmålen för att hålla blodsockret i schack! det stoppar det värsta sötsuget.
Jag tror inte på att man ska utesluta något. men däremot att äta lagom med fett, ganska bra med proteiner och lite mindre kolhydrater. man ska äta kolhydrater i den mängd som kroppen behöver. alltså inte halva tallriken full med tex pasta utan att man tar mer av kött och grönsaker och mindre pasta.
och när man blir sugen på sötsaker bör man vara ganska bestämd mot sig själv. men någon gång ibland tycker jag inte gör något. det gör jag och det räcker för mig då jag äter de sakerna ibland:) jag känner inte att jag saknar något och det känns jättebra:)
viktminskningen kanske går långsamt fram med den här metoden, men det viktigaste är att man faktiskt går ner i vikt och att man sedan kan hålla den. man ändrar saker och ting i den hastighet som man själv mår bra av, och som sedan blir till en livsstil.
och glöm inte av viljan! varför du vill gå ner i vikt :) det måste finnas en motivation för att lyckas:)
Hoppas det var rätt svar på din fråga.

Jag tycker att det hela är ganska enkelt! Kalorier in, kalorier ut. Alla har vi ett dagsbehov av kalorier, som också går att minska för att få en viktnedgång. Träning och kost är ett team!
Tack för alla svar!