Kost iFokus

Kost

Etikettandraaspekterpåhälsa
Läst 6823 ggr
Mitralis
1

Farliga stekpannor

Har länge misstänkt att stekpannor med non-stickbeläggningar inte är så vidare värst bra och nu läser jag i Status (Hjärt- och lungsjukas medlemstidning) att kemikalierna i dessa stekpannor påverkar kolestorolet i negativ riktning.

Amerikanska forskare har gjort undersökningar på 12 000 barn och de barn som har de högsta nivåerna av kemikalierna i blodet också har de högsta kolestorolvärdena, särskilt LDL, det som brukar kallas det onda kolesterolet.

LDL bromsar nedbrytningen av fett och kan därför bidra till diabetes.

Blir faktiskt lite skrämd, så nu blir det gjutjärnspannor för hela slanten för min del.

Lorita
0

dom som rekommenderas för att laga fett snålt/hjärtvänligt Obestämd själv så har jag bara gjutjärn Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lorita
0

Det blir så här som man ska göra med alla non-stickstekpannor i framtiden LÄNK

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Mitralis
0

#1 Visst känner man sig lite luradObestämd

DesK
0

Hum nu skulle jag nog vilja säga några saker. Dels vet vi att när vi lagar mat i exempelvis gjutjärnspannor så blir maten mer järnrik, alltså fäller de ut järn, men vet vi om dessa pannor fäller ut något mer? Sedan vet vi också att det tidigare var mycket vanligt med aluminiumkokkärl, men dessa har vi nu skippat då de anses hälsovådliga. De vanligaste kokkärlen idag är rostfria och även dessa kan i vissa fall fälla ut olika ämnen. Att plast, det vill säga non-stick-beläggning kan fälla ut mindre bra ämnen har vi egentligen vetat ganska länge. Så som vanligt står vi som åsnor mellan 2 hötappar. Det här med kolesterolets farlighet med mera har ju också länge ifrågasatts.

/Désirée

Cazzos
0

Mamma älskar järnpannor så det är typ det enda hon försöker köpa..

Maria
0

Gjutjärn är min melodi också. Har bara gjutjärnspannor numera.

/Maria

Halvdansken
1

"LDL bromsar nedbrytningen av fett och kan därför bidra till diabetes."

Var har du läst det? LDL är ett fett (kolestorol) och om det är små partiklar kan det klumpa ihop sig och bilda blodproppar. Men det är också inflammationshämmande och en del av kroppens immunförsvar. Storleken på LDL kan avläsas mha triglyceridvärdet (ska vara lågt).

Diabetes skapas av förhållandet mellan blodsocker och insulin.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mitralis
0

#7 Står i i Status (Hjärt- och lungsjukas medlemstidning) som jag angav som källa i #0