Ädelost på pepparkaka?
Om jag inte har fel så är de flesta tubostar med just ädelost ganska milda
Jag för min del vill gärna ha lite "riv" i mögelosten à la Stilton t.ex.
Jag tror inte du kommer att bli besviken för det är en jättegod kombination just pepparkaka och mögelost.
/Maria

Jag vill också ha riv men börja du med tub och man blir förvånad hur bra smakerna gifter sig.
Varför ost på tub? Jag rekommenderar vilken ost som helst som är lite starkare. Det är det söta i pepparkakan som blir så god kontrast mot den lite saltare feta osten. En god Västerbotten är inte dumt t ex.

#4 det bästa hade varit att får smaka hemma hos någon
jag tror också att tub för att testa är ett bra alternativ 
Något som också är gott det är en stark hårdost på och som barn tog jag rätt och slätt smör mellan två pepparkakor.
Prova Brie, men köp riktig från charkdisken istället då får du så stor/liten bit du vill och inte torrheten och smaklösheten som ostarna som ligger framme oftast har.
Har själv haft svårt för mögelost och tycker att den är är en bra och god början.
Ge mer än du förväntar dig att få.
Jag tycker det är gott att göra en röra med ädelost och creme fraiche 
Jag var på glöggkalas och blev serverad dadlar med fetaost i. Det var riktigt gott. Fast nu kom jag väl ifrån ämnet…
/Maria

#8 gör inget för det lät som man ska prova det med 

men…det går att välja mellan grön och vit?
vad blir bäst på pepparkakan?..och pepparkakan får ju inte vara mjäkig den heller. det måste vara "peppar" i ordentligt.
jag är nog lite rädd för ostar generellt sett…men har blivit lite tuffare på senaste tiden. vågade mig på en konstig en för en tid sedan. den luktade gammal otvättad socka men smakade himelskt. namnet har jag glömt.
Pepparkaka och mögelost e jätte gott.. köp castellos ostar dom e harmlösa.. ta inte så mycket i början så smakar du dig fram istället..
Jag vill tipsa om att det är intressant och gott att lägga en konserverad mandarinklyfta ovanpå pepparkakan och ädelosten. 

Jag gillar Ädelost med conjac. I tub. Tror att det är Kavlis.

Ja, det tycker jag att den är. Finns även i punch- och whiskeyvariant men jag gillar Conjacsosten bäst.