Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 3863 ggr
Woodwell
0

17 år, gå ner i vikt, vegan.

Hejsan

Är 17 år, cirka 174 cm lång och väger runt 58 kilo, tror jag. Jag har, trots min låga vikt, en hel del kroppsfett då jag är väldigt liten i övrigt. Inte så bred, inga bröst och knappt rumpa.

Jag gymmar cirka 4 gånger i veckan och då i 60-90 minuter. 
Kosten består av mycket gröt, alltså mycket kolhydrater… Jag har hört att man ska äta mycket proteiner och undrar då om det kanske är detta som gör att jag inte går ner i vikt? För det händer inte mycket på fettfronten…
Så borde jag satsa på proteiner och lite kolhydrater, och är det bra för min ålder?
Äter alltid gröt till frukost så undrar vad jag då ska äta… Jordnötssmör kanske!

Maria
0

Du kanske rentav växer fortfarande så det här med vikt är lite luddigt när man inte är färdigväxt.

/Maria

Mitralis
1

Det är nog inte en så dum idé att äta lite mer proteiner, men tyvärr så ver jag bara animaliska källor till bra proteinerSkäms

Maria
0

Bönor, bönorGlad

/Maria

[luneri]
0

Bönor innehåller jättemycket protein som #3 säger.

Dessutom om du ändå är vegan kanske du ska passa på att läsa om "raw food" kosten. jag har bara läst om den litegrann när jag läste boken om gröna smoothies. Den kosten fokuserar på att få i sig alla näringsämnen och vitaminer, och enligt dem är det inga problem att få i sig tillräckligt med protein heller.

nyborjare08
0

Satsa istället på att omforma kroppen med varierad, rolig och lagom mycket träning. Eftersom du (troligen) inte har vuxit helt färdigt så tycker jag inte att du ska mixtra för mycket med kosten, speciellt eftersom du inte alls är överviktig, snarare tvärtom! Se bara till att få i dig protein så att nya muskler kan bildas. Fett är också viktigt.

Mitralis
0

Glömde bort att skriva att jag inte heller tycker att du ska gå ner i viktGlad

Quinoa istället för råris ger 46% mer protein
Gröna ärter istället för gröna bönor ger 200% mer protein
Linser istället för bruna bönor ger 40% mer protein
Jordnötter istället för hasselnötter ger 67% mer protein

[luneri]
0

#6 det var bra fakta jag inte kände till.Förvånad

Bergspuman
0

Inte behöver du gå ner i vikt. Du är ju väldigt smal redan.

Det du upplever som "fett" är troligen den vuxna kvinnans hull som man SKA ha som en extra reserv inför kommande barnafödande. En vuxen kvinna ser inte ut som en skyltdocka. Hon har mjukt rundade höfter, en kurvig bak, runda bröst och runt formade lår - obs att storleken varierar mellan kvinna till kvinna.

När du äter bönor, kom då ihåg att den enda böna som ensam i sig själv, har ett fullvärdigt protein, är sojabönan. Alla andra bönor/linser/ärter måste kombineras med ris, pasta, bröd eller mjölk för att det ska kunna bildas en komplett aminosyra.

Namiko
0

#8 Bara en liten rättelse, alla bönor innehåller kompletta aminosyror, det är fullvärdigt protein som sojabönan är ensam om medan andra baljväxter innehåller stora mängder av vissa aminosyror som måste kompletteras med spannmål för att ge fullvärdigt protein.

Till TS, du bör inte tänka på att gå ner i vikt. Se istället till att få i dig tillräckligt med protein med tanke på att du tränar så pass mycket och försök att omforma din kropp med muskler (vilket verkar vara det du gör redan) istället för att banta. Det är också viktigt att du får i dig tillräckligt med fett för att din kropp ska fungera som den ska. Fettlösliga vitaminer behöver fett att lagras i och det låter som att du redan har ganska små mängder fett i kroppen.

Till frukost kan jag rekommendera mackor med hoummus (även olika bönröror är riktigt gott på mackor), istället för gröt så att du får i dig något proteinrikt vid varje måltid.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Karmatarerskanise
1

Men herregud, du behöver inte gå ner i vikt!
Hur din kropp än ser ut, så är du smal!

Bara se till att äta nyttigt och rör på dig så ska de inte vara några problem. Lite fett vid höfter får vi kvinnor, det hör till och är snyggt.