För mycket fibrer - Dåligt?
Jag föredrar grovt bröd framför vitt bröd och sirapslimpor och jag tycker det mättar mycket bättre. Jag äter visserligen inte mycket bröd, men varierar mellan musli och havregrynsgröt vilket också innehåller fibrer.
Min mamma brukar säga till mig att jag inte borde äta så mycket fibrer för då riskerar jag att också få ibs-mage.
Är det verkligen sant att man kan bli känslig mot fibrer med tiden, om man föredrar mat med fibrer framför annan?
Jag vill helst inte äta vitt bröd eftersom det är så onödigt mycket kalorier och inte har särskilt lång mättnadskänsla.
Det är så mycket diskussion kring Ibs-mage just nu tycker jag, men kan det inte också vara andra faktorer i sin kosthållning som bidrar till detta?
Känner du att du mår bra av att äta mycket fibrer, så tycker jag att du lugnt kan fortsätta med det. Tänk så här istället: En del människor är glutenintolleranta andra diabetiker och så vidare, dessa måste då lägga om sin kost så att den passar deras behov. Små barn ska däremot inte ha alltför fiberrik kost. Tänk också på att exempelvis kött och fisk innehåller en hel del fibrer. Så lyssna på din kropp!
IBS-mage har jag ingen direkt koll på, det kanske någon annan här inne har.
/Désirée

Med tanke på alla de grova mackor jag stoppat i mig plus filmjölk med müsli etc under en väldig massa år, är det ingen fara. Den som inte har några problem med magen, magknip, vinterkräksjukor e dyl är jag.
Det verkar som om min mage tål allt - utom möjligen vetebröd. Då känns det som om jag proppat igen kanalerna på något sätt. Visst är det bra.
Jag tål fibrer i spannmål, t ex grovt bröd, utan problem. Vad jag kan ha besvär med att spjälka ner, är grova och råa grönsaker. Dem undviker jag numera. Morötter äts nästan aldrig råa nu förtiden, inte heller vitkål eller andra rötter.
Jag insåg detta efter en vecka på ett hälsohem sommaren 2009 där i stort sett bara grönsaksrätter och mängder med råa grönsaker serverades. Gud vad jag blev dålig i kistan.
Min mage verkar må bäst när jag håller nere fiberrika och råa grönsaker till förmån för ångade grönsaker - mer lättsmälta grönsaker, men istället äter frukt och grovt bröd.
okej, vad bra. då kan jag fortsätta att äta grovt bröd:) jag har inte haft några problem med grovt bröd vad jag vet.
Däremot om jag äter vitt bröd eller annan mat med högt GI så kan jag få väldigt lågt blodsocker senare på dagen. detta upplever jag aldrig längre nu när jag äter fiberrik mat.