Problem med magen
Hej! Det är så att jag har problem med min mage. När jag har ätit stark mat så slutar den typ att fungera och jag vaknar flera gånger varje natt och har superont. Även när jag typ inte har ätit speciellt nyttig mat (tex inget till frukost, knäckemackor till lunch och hemmalagade hamburgare till middag) detta händer väldigt sällan att det blir så extremt, men även att morötterna i skolan är slut kan förstöra en natts sömn.
Till detta hör att jag är väldigt kräsen på grönsaks fronten, äter typ bara roman sallad, gurka, paprika, morotstavar (klarar inte av konsistensen på rivna) och tomat till vissa rätter. Dock så är detta en stor förbättring för mig för att för bara ngt år sedan åt jag endast gurka utav det här.
Till saken här även att jag är överviktig men går sakta men försiktigt ner.:) Eller inte direkt ner men jag växer på längden och minskar på bredden;)
Så nu till min fråga, finns det ngt kost tillskott som kan hjälpa mig att stabilisera min mage?
/Amanda

Det finns en del på apoteket, fiber som man tar på fil tex
jag tycker inte heller om rivna morötter, vad du också kan göra det är att börja pröva lite nya grönsaker, majs är ju rätt gott. Nötter att ha i väskan när man blir sugen är ju inte heller så dumt, mättar gott och har en hel del nyttigheter i sig.
vågen är faktiskt inget bra mått på om man är för mycket, det är fett procent man vill veta. Vi kvinnor har ju problemet med att en gång i månaden strax före mens binder vi vatten och det väger men har inget med övervikt att göra.
Skolmaten är ett problem, kan du inte skala en morot och ha med till skolan och äta om maten inte är tillräckligt fiberrik, om du inte behöver moroten så kan du ju ge den till hästen på kvällen
jag ger alltid mina hästar skalen från moroten och det man skär undan, lite extra vitaminer i vintermörkret 
Majs= bläää…. Nötter vette sjutton, har aldrig ätit naturella nötter
Det där med morot kan jag kanske prova…:)
Efter lite rotande i skafferiet så har jag kommit fram till att vi inte har nötter hemma..
En annan sak jag har svårt för är sallader med olika saker i;) (undantaget är melonsallad)
/Amanda
För att förbättra problem med magen brukar man ofta rekommendera att man äter på regelbundna tider och går på toaletten under regelbundna tider.
Samt frukosten är viktig och att man ger sig själv tid att äta frukosten i lugn och ro. Pajalagröt till frukost är ju ett gammalt knep att hålla igång magen men det brukar även funka med fil/yoghurt med fibermüsli.

Vad är pajalagröt?
Jag har fått för mig att frukost är jätteviktigt om man vill gå ner i vikt…?
Det finns lite olika recept men här är ett vanligt:
Pajalagröt 1 liter färdig gröt (4-6 portioner)
1⁄2 dl linfrö
1⁄2 tsk salt
1⁄2 dl russin
7 dl vatten
1⁄2 dl katrinplommon
1 dl havrekli
1⁄2 dl torkade aprikoser
2 dl fiberhavregryn
Hacka katrinplommon och aprikoser i små bitar. Blanda linfrö, russin, katrinplommonbitar, aprikosbitar, salt och vatten och låt stå över natten. Tillsätt havrekli och fiberhavregryn på morgonen. Koka blandningen i 3-5 minuter under omrörning. Tillsätt mer vatten om det behövs. Färdig gröt kan förvaras i kylskåp i max fem dygn och värmas i mikrovågsugn.
Pajalagröt används på många sjukhem, ålderdomshem, sjukhus och liknande för att hålla igång magen på de som vårdas.

Har du funderat över att undersöka magen så det inte är början på magsår eller kanske redan är början på magkatarr? Du kan få syraneutraliserande tabletter efter undersökning om det visar sig vara det och du slipper ha smärta i magen…
#4. Ja, frukost är viktigt men inte bara för ev. viktnedgång. Det är viktigt för både kropp och knopp. Det är mycket som ska orkas med och bearbetas under en dag. Så fyll på dina reserver ordentligt som dessutom varit utan påfyllnad under en hel natt.
Naturligtvis är det inte bara frukost som är viktig, men med en stadig och bra frukost har du en jättebra start på dagen.
Tro mig, jag äter en ordentlig frukost!:) På morgonen är jag alltid vrålhungrig och vräker i mig hur mkt som helst:)
#5# Den där gröten tycker jag faktiskt låter lite ruskig… linfrön är supergott, men torkade aprikoser, russin och katrinplommon?! Nej tack;)
/Amanda

8 jag tyckte också gröten lät läskig, måtte man inte hamna på vårdhem.
Jag funderar på om du inte kan ha med dig russin, finns ju små paket att köpa och du be mamma köpa lite vanliga mandlar och hasselnötter nästa gång hon handlar, det är jätte gott som lite smågodis och innehåller en hel del nyttigheter.

Molin gröt
2 dl linfrön, 2 dl vatten, lite plommon, russin låt stå över natten
På morgonen häller du på lite mer vatten sedan 2 dl grahamsmjöl.
Serveras med lingonsylt och soya mjölk är tydligen ordenkligt bra för magen.
Det finns fibertärningar att köpa i hälsokost och på apotek som är jättebra.
har du problem med hård mage kan vara läga ett pröva under en kort tid lactulos.
Jag har själv retad tarm och har mkt problem med magen.
Jag själv avskyr för det mesta torkad frukt men vissa torkade frukter ex. katrinplommon blir faktiskt riktigt goda i gröt. Så har man inte testat kan man prova med att hacka ner lite torkade frukter i den vanliga havregrynsgröten, har man aldrig provat vet man ju inte hur det smakar.
O herregud skulle inte ha frossat i osvavlade torkade aprikoser, magen är i uppror.

Nämen, en gammal tråd som tittat fram!
(Chestnut = Mandysan)
Intressant läsning för mig, tre år senare med oerhörda magproblem som tvingar mig både till morfinpreparat för smärtlindring och alltid ha nära till en toalett… 
Skillnaden i vad jag äter på grönsaksfronten nu mot då är rätt stor; ter majs i vissa rätter, de flesta rotfrukter och säkert en massa annat som jag inte kommer på just nu.
Dock fixar inte min mage fibrer längre. Inte heller stark mat, stekt, friterat osv.
Men vet ni vem som numera älskar chasewnötter och torkade jordgubbar? 
Russin, katrinplommon med mera går dock inte.
Med vänliga hälsningar
Chess

#14 Misstänker att du slarvläste mitt inlägg ovan om det var det du kommenterade. Min mage har liksom blivit SÄMRE med åren, däremot har jag börjat få mera varierad kost.
Med vänliga hälsningar
Chess

#16 Kan ha varit jag som skrev luddigt med
Vad är Silica för något?
Går däremot på en hel del mediciner som sagt för att hålla det någonlunda..
Med vänliga hälsningar
Chess

#18 det funkade inte för mig, nu har jag ordning min mage….regelbundna tider, mindre stress = bättre liv och jag mår jättebra (inte bara magen)
Kom även ihåg att äta i lugn och ro, att tugga ordentligt innan du sväljer. Min mage mår jättedåligt av vissa saker men jag har tyvärr inte lista ut vad det är än. Tror det är den finska mjölken som spökar då den pastöriserar annorlunda mot svensk. (flyttade till finland för 4 år sen)