Hemgjorda hamburgare
Ok. Jag erkänner på en gång. Jag är en riktig sucker för hamburgare. Däremot försöker jag att också äta nyttigt, speciellt när jag lagar mat hemma.
Jag har börjat med en rätt trevlig variant av hamburgare hemma som jag tycker borde vara rätt nyttig.
Beroende på ork så gör jag antingen burgaren själv med köttfärs och kryddor, eller så köper jag färdig. Scan har några nya (sedan i somras) som är ganska stora och goda.
Jag steker burgaren antingen i majs- eller olivolja. Olivoljan sprätter så himla mycket så jag gillar inte riktigt att steka i den, men jag antar att det är lite nyttigare.
Som bröd köper jag grovt formbröd. Det blir kanongott att antingen rosta eller om man vill lyxa till det lite eftersteka dom i stekpannan tillsammans med lite grillkrydda. Nackdelen är förstås att dom suger åt sig det fettet som är kvar i pannan.
Till detta har jag mycket sallad, tomat, rå lök, gurka, senap, chilisås och en liten klick majonäs. Till salladen har jag hemgjort vinegrette på majs- eller rapsolja, rödvinsvinäger (lika mycket som olja) och kryddor.
Vad säger proffsen? Får mitt lyx godkänt ur Bra kost-synpunkt?
// Johan
Mvh // Johan
Ja Johan, det får godkänt. Allt går att äta men inte alltid som jag brukar säga.
Hamburgaren vinner på att göras på nötfärs men naturligtvis är den köpta OK.
När det gäller olja är det bättre att anväda sig av rapsolja som tål värme bättre än olivolja.
Bäst är om du rostar brödet i stället för att steka det. Fast jag förstår att det är godare med stekt och händer det inte för ofta så stek det du. Själen ska ju ha sitt det också och är det inte varje dag så…
Du vet, med sunt förnuft och måttlighet kommer man långt och du verkar ju ha både och!! ;)
:)
Ibland är nog det största problemet att man äter lite för mycket, även om maten i sig inte är speciellt onyttig.
Mvh // Johan
Om du rör dig mer än dina 10´000 så kan du äta mer. ;)

Rapsoljan ska vara lika nyttig som olivoljan men för miljön är den bättre, frakten är kortare då den produceras här och inte som olivoljan söder ut.
Hamburgarna, kan man tillaga på galler i mikron, ha en plåt under som samlar upp allt onödigt fett. Sen kan man styckfrysa och ta fram en och mikra fort, tunna IKEA ( 10:- ) burkarna är bra att frysa i då.
Med sallad och lök och tomat, låter det både smarrigt gott och nyttigt, något för oss stressade lunch ätare också, mycket bättre och snabbare än mikrolådan.
#2 hellre lite för mycket nyttigt än att fylla på med, skräp efter en stund om suget kommer krypande. Kan du inte ta en bild på din smarriga hemma burgare och visa oss

Jag kör också med "hamburgare". Jag gör mina med kyckling burgare som jag steker i teflonpanna. Sen använder jag polar extreme bröd , light dressing, tomat och sallad. Väldigt gott:)

Det här lät ju helt supergott. Har lite svårt att sova och så läser man detta gottigott tips..hm…(blir att laga imorgon tror jag)