Svamp

Jag får plocka min svamp i butiken, när dom är i skogen gömmer sig svamparna för mig 

Jag har inte plockat svamp så många år. Tyvärr brukar jag ofta vara för sent ute
När jag plockar så plockar jag gula kantareller, trattkantareller, svart trumpetsvamp och taggsvamp.
Kommer nog att börja plocka Karl Johan och Gula trattkantareller också.
Simpel tillagning, jag steker dom bara
Jag plockar gula kantareller och fryser in efter förvällning
Ska på svamptur imorgon med en väninna som kan lite mer arter så hoppas på att få lära mig lite då.
Med vänliga hälsningar
Chess
Jag plockar och äter följande arter:
Gula kantareller
Trattkantareller
Rödgul trumpetsvamp
Blodriska
Karl Johan
Blek och rödgul taggsvamp
Andra soppar som smörsopp, sandsopp, aspsopp, tegelröd björksopp, örsopp, lärksopp
Trumpetsvampen och trattkantarellerna brukar jag torka.
Resten förväller jag och fryser in. Äter dem oftast ihop med kött eller kyckling, t ex i en risotto eller en grönsaksröra. Ibland svampomelett eller svampsoppa.
Jag får plocka min svamp i butiken
De enda svampar jag med säkerhet känner igen är kantareller och trattkantareller, så om jag stöter på några sådana så plockar jag dem
men nu var det längesedan som jag snubblade över någon kantarell 
/Désirée

Nästa år hoppas jag på en körd champinjoner
det växer nämligen några i hästarnas vidskydd i år som jag inte tänker röra, jag hoppas på att dom sprider sig och det bli fult med vita svampar med svarta skivor nästa sommar 

Har inte champinjoner en giftig syster som ser liknande ut men som man inte ska äta?
Själv är jag skeptisk till allt utom kantareller typ. Min pappa låg i koma några veckor tror jag det var då han blev bjuden på middag med fel svamp på 70talet. Hans kompis dog!!! Och han skulle tydligen haft koll…

#7 vit flugsvamp som har vita skivor LÄNK
en kollega lärde mig förra hösten att se skillnad på trattisar och vanliga kantareller… Hon gav mig även massor av svamp som jag stekt i smör och ätit upp = jag har lärt mig gilla svamp.