Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 7009 ggr
Mitralis
2010-09-05 15:42
0

Svamp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Plockar du svamp?

Vilka sorter plockar du?

Hur tillagar du dom?

Titta gärna in på Svamp i fokus.

Lorita
2010-09-05 15:50
0

Jag får plocka min svamp i butiken, när dom är i skogen gömmer sig svamparna för mig Skäms

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Mitralis
2010-09-05 15:52
0

Jag har inte plockat svamp så många år. Tyvärr brukar jag ofta vara för sent uteSkäms

När jag plockar så plockar jag gula kantareller, trattkantareller, svart trumpetsvamp och taggsvamp.
Kommer nog att börja plocka Karl Johan och Gula trattkantareller också.

Simpel tillagning, jag steker dom baraGlad

Chestnut
2010-09-05 18:04
0

Jag plockar gula kantareller och fryser in efter förvällning Glad Ska på svamptur imorgon med en väninna som kan lite mer arter så hoppas på att få lära mig lite då.

Med vänliga hälsningar
Chess

Bergspuman
2010-09-08 17:20
0

Jag plockar och äter följande arter:

Gula kantareller

Trattkantareller

Rödgul trumpetsvamp

Blodriska

Karl Johan

Blek och rödgul taggsvamp

Andra soppar som smörsopp, sandsopp, aspsopp, tegelröd björksopp, örsopp, lärksopp

Trumpetsvampen och trattkantarellerna brukar jag torka.

Resten förväller jag och fryser in. Äter dem oftast ihop med kött eller kyckling, t ex i en risotto eller en grönsaksröra. Ibland svampomelett eller svampsoppa.

DesK
2010-09-08 19:18
0

Jag får plocka min svamp i butiken Skäms De enda svampar jag med säkerhet känner igen är kantareller och trattkantareller, så om jag stöter på några sådana så plockar jag dem Glad men nu var det längesedan som jag snubblade över någon kantarell Gråter

/Désirée

Lorita
2010-09-19 12:02
0

Nästa år hoppas jag på en körd champinjoner Skrattande det växer nämligen några i hästarnas vidskydd i år som jag inte tänker röra, jag hoppas på att dom sprider sig och det bli fult med vita svampar med svarta skivor nästa sommar Flört

AlbaStiffler
2010-10-06 01:01
0

Har inte champinjoner en giftig syster som ser liknande ut men som man inte ska äta?

Själv är jag skeptisk till allt utom kantareller typ. Min pappa låg i koma några veckor tror jag det var då han blev bjuden på middag med fel svamp på 70talet. Hans kompis dog!!! Och han skulle tydligen haft koll…

Lorita
2010-10-06 07:45
0

#7 vit flugsvamp som har vita skivor LÄNK

[Thiah]
2010-12-11 01:44
0

en kollega lärde mig förra hösten att se skillnad på trattisar och vanliga kantareller… Hon gav mig även massor av svamp som jag stekt i smör och ätit upp = jag har lärt mig gilla svamp. Skrattande