Fryst
Jag handlade idag och blev imponerad av vad mycket fryst det finns.
Nu tänker jag grönsaker och det börjar även komma en hel del rotfrukter bara att göra iordning i ugnen 
Eftersom fryst grönsaker skördas mogna och sen fryser man dom så tappar men inte heller näringen som de färska grönsaker som transporteras långt.
Tänk att praktiskt kan vara både snabbare, enklare och nyttigare ofta är det fryst också billigare.
Länge leve frysen 

Helt visst. Många bekymrar sig för allt svårt arbete med att ta hand om frukt, bär och grönt. Man kan tänka på mos, must, sylt, gelé, konservering m m som kräver visst handlag. Man saknar också gamla tiders jordkällare och svala, torra matkällare, som få har numera.
Vi kan frysa ned väldigt mycket och behåller då näringsämnen och vitaminer. På det sättet kan vi plocka och samla mycket mat alldeles gratis eller ganska billigt i alla fall. Man kan köpa vissa favoriter nu när de är billiga och frysa ned inför vintern. Tänk så bekvämt att ha gott om nyttig mat hemma i frysen.

Det är jättebekvämt att ha frysta grönsaker, men lika goda är de inte. Brukar mest använda frysgrönsaker om jag gör grytor eller liknande.
_No way! Yes way!

godast är helt klart det man odlar själv eller plockar på självplocken och vist färsk blomkål slår fryst med flera hästlängder därför passar det fryst bäst i grytor som sagt

Tänk bara på att många frysta grönsaker redan är tillagade, tex kokta. O därmed kan de ha förlorat mtcket nyttigt som helt färska har.

#5 dom är förvällda, inte kokta och tex blomkål kokar man ofta ändå hemma, dom frysta värmer man lite lätt bara.
Jag tycker att det är bra att det finns men skulle ha väldigt svårt för att köpa frysta ex. rotfrukter själv. Det bär emot…
/Maria

#6 innan du märker ord kanske du skulle kolla in wikipedias benämning för förvälla. ;-)
"Förvällning innebär att man kokar upp mat som grönsaker i vatten och därefter spolar dem med kallt vatten innan de fryses in. Genom att förvälla mat förhindrar man att enzymerna förändrar smaken och att grönsakerna blir missfärgade."
O ja, jag vet att förvälla menas koka kortare i regel, men hur kort kan man egentligen koka de frysta grönsakerna innan de fryses, jo tillräckligt länge för att de ska bli rätt mjuka. Sen väl hemma kokar man dem igen, eller kör i micron/ugnen o då förlorar man givetvis nyttigheter i detta extra steg (förvällningen på fabriken).
Men visst, det är ju även så att affärsgamla lagrade färska grönsaker åxå tappat massa nyttigt, så kanske är dessa två alt rätt likvärdiga? Någon som sett undersökningar på detta, skulle vara intressant att se?
Själv kör jag grönsakslåda från Årstiderna, där snackar vi en helt annan kvalite på grönsalerna. Genom dessa förstår man hur besprutat o gammla grönsakerna är i affären, smaken är helt annorlunda!!! Helnöjd! :-)

Nu uppstår frågan vilka grönsaker man kan frysa, utan att förvälla dem först. Jag fryser in ärtor, bönor och majskolvar sedan de fått rinna av efter sköljning. Vilka fler grönsaker passar att frysa i direkt?

Ju högra vattenhalt desto bättre. Ju högre fetthalt desto kortare håller de i frysen. Det är väl därför förvällda grönsaker håller länge, eftersom de sugit in massa vatten.
Så slutsatsen borde bli att gurka är optimalt att frysa, men jag skulle nog inte gilla resultatet, smakar säkert frys. Hehe

Gurka skulle säker spränga som man frösden.
Frysta grönsaker värms snabbt i vatten (förväller) man använder dom ju direkt sen uppvärmt i micron eller i slutet i en stekpanna.
Ginget kan bli bättre, nyttigare och godare än hemma odlat men som alternativ till snabbköpets grönsaksdisk så är frysdisken nyttigare, då grönsakerna frysens direkt och sen transporteras, "färska" grönsaker skördas före mognad och får mogna under transport och tar då inte upp näring.

Det där om vattenhalt kontra fett i samband med grönsaker begrep jag nog inte. Det går inte bra att frysa grönsaker som innehåller mycket vatten. (Då menar jag inte sköljning, utan innehållmässigt.) Då uppstår den nämna sprängningen, som förstör konsistensen.
Fett är väl inget vi hittar i grönsaker, så de kan ligga i frysen ett bra tag utan att ta skada för den sakens skull.
Grönsaker fortsätter att åldras även fast man fryser dem och om man vill förhindra det, så att grönsakerna håller längre, kan man förvälla dem. Hur länge beror på vilken grönsak, alltfrån att det räcker med att hälla kokande vatten över till att de får koka några minuter.
Mvh
Åsa

Nu tog jag en titt på vilka tips man får från olika håll om frystidens längd för grönsaker och hur det påverkar näringsvärdet. Då googlade jag på frasen "frysta grönsaker näring". Det förefaller som om hållbarheten anses vara mycket hög och att näringsvärdet minskar ytterst lite t o m upp till ett år i frysen. En avgörande faktor verkar vara temperaturen i frysen.
Sedan såg jag ett tips om att ångkoka grönsaker. Det verkade klokt, för då hamnar inte några vitaminer i vattnet som man häller ut.
Jag ångkokar alltid grönsaker och potatis
/Maria
Jag köper fryst för i finland är rotfrukter (som jag vill ha i köttbullar och liknande) väldigt dyra. Sverige har billig mat jämfört med här 

Vi köper vanligtvis färska grönsaker, men ibland också fryst.
Vänliga hälsningar Stephan
#8 Tänkte bara nämna att wikipedia inte är ngt man ska lita på. Där kan ju vem som helst välja att skriva en förklaring till ett ord.
Förvälla är "ett snabbt uppkok" av tex grönsaker, som sedan kyles snabbt. Gärna i isvatten.