kliar på kinderna!
Jag har precis haft problem med finnar i några månader. jag tror det börjar bli bättre nu. i vanliga fall har jag inte så mycket finnar alls, men nu har jag haft väldigt mycket ett tag.
däremot så har det börjat klia ibland vid tinningarna/kinden. när jag kliar blir det som små bubblor i huden (vet inte hur jag ska beskriva det) men eftersom det kliar så kliar jag sönder dem och det blir små sår. jag vet inte varför det blivit så.
Därför undrar jag om någon här vet vad jag kan göra åt detta? jag har inte alls upplevt något liknande tidigare. och att se sårig ut i ansiktet är inte alls kul.

jag har bara bytt ansiktskräm eftersom den förra irriterade min hud. annars håller jag på med balsam metoden som innebär att man bara tvättar håret med balsam för att vårda håret.
stressad har jag inte varot heller.

Du beskriver att problemet med klåda och blåsor uppstår vid tinningar och kinder. Når ditt hår fram dit ungefär? I så fall kan man gissa att det har med ditt hårbalsam att göra. Sluta med det.
Du bör naturligtvis tvätta håret med schampo. Att "bara tvätta håret med balsam för att vårda håret" verkar vara ett missförstånd. Det kan inte bli bra varken för hår, hårbotten eller huden i närheten.
#blåsor har jag sluppit, men att det kliar. ja håret går över där då jag gärna har längre lugg.
jag har använt mig av balsammetoden ett tag men har på senare tid också upplevt att hårbotten kan klia väldigt mycket ibland. jag använder mig av denna metod eftersom många säger att det är bra för håret och att det vårdar håret. mitt hår är den typ som blir frissigt och torrt för minsta lilla och behöver tas om hand hela tiden.

Jag tycker det låter spänande med balsam metoden, tycker du håret ser rent ut efter tvätt? Jag har också ett hår som är torrt och nog inte ska tvättas så som man gör idag.

"Balsammetoden" betyder att man tvättar håret med schampo först och sköljer ur ordentligt. Sedan tar man balsam i håret (inte hårbotten) och låter sitta ungefär en minut innan man sköljer ur det också. Balsam ger bäst effekt i det rentvättade håret.
Testa och känn skillnaden.

#6 så gör jag redan 

#7 Bra Lorita!
Jag har ytterligare tips, som mitt hår brukar må bra av när det blir snustorrt så här i vintertid. Först och främst tvättar jag inte håret varje dag. Två - tre gånger i veckan får räcka nu.
Ibland gör jag en inpackning, t ex när jag tar ett bad eller lång dusch. Då gnider jag in en fet inpackning (eller olja) i håret och virar in det i en jättevarm handduk som får sitta på under badet. Sedan tvättar jag håret som vanligt.
När man får klåda just vid hårfästet/tinningarna eller runt ögonbrynen så tror jag Mitralis är inne på rätt spår. Stress.
/Maria
Jag brukar tvätta håret enbart med balsam. först ett balsam för att rengöra och det ska inte vara så mycket oljor i eller så. sedan när man sköljt tar man ett "vårdande" balsam som återfuktar mer.
Det blir rent, men ibland kan jag uppleva att det känns smutsigt. då brukar jag tvätta håret en gång med schampo som innehåller sulfater för att få bort eventuella silikoner som kanske har fastnat i håret på något vis. Balsamet ska vara silikon och mineralfritt för att man ska kunna få håret helt rent. Silikoner och mineralämnen går inte att enbart skölja ur med vatten.
Håret blir inte lika fort slitet om det är återfuktat heller. det är främst när man har torrt hår som det visar sig att hårstråna kan bli kluvna. detta sa min hårfrisör. (fast han förespråkar inte för balsammmetoden).
Nu tror jag att jag kanske vet vad det beror på att det kliar på kinderna. jag har en ganska ny ansiktsskrubb som jag inte använt på ett tag. igår använde jag den igen men direkt efter började det klia på kinderna. kanske är det något däri som jag inte tål så bra.
Om man är rädd för torrt hår så kan man använda vanlig, bra olivolja. Jag har använt det på mitt superskadade hår och det funkar fint. Man har det som inpackning, det kan sitta i hur länge man vill, och ha en handduk runt. Tvätta sen med schampo x2 och en balsam som vanligt. Detta är skonsamt mot hår och hud. Vill man så kan man även ha i äggvita och honung.

Det vad mina kompissar hos hälsolinjen lärde sig är att inte tvätta håret varje dag. Huden själv ger av lite fett som skyddar. Det med balsam är en sak för sig. Vad innehåller balsamet?
De flesta schampon och tvålar innehåller mineralolja som inte kan tas upp av huden. Det är billigt men inte verkligen bra. Det finns delvis på markanden schampotvålar och tvålar som är hemmagjord och innehåller bara vegetabiliska fetter och de tas upp av huden och vårdar den.
Här ett tipps från mig: När det kliar extremt och du är hemma, prova att massera in olivolja (kallpressad) och ha det i håret 1 till 2 timmar. Sen skölj ut det och tvätta håret med en jätte mild balsamschampo - bättre med en schampotvål.
Vänliga hälsningar Stephan
#6 Nej, Balsam metoden innebär att man BARA använder balsam och utesluter schampo helt. Därav namnet.
Här kan man läsa om hur man ska gå tillväga, klickar man sig runt lite på sidan så ser man också vad det är för ämnen man bör undvika för aatt få ett fint hår.

#13 tack jag är ledig över jul och tänker testa då, 3 veckor bör räcka för håret att vänja sig eller?
#14 Inne på sidan jag lämkade till kan man se bilder på en tjej som testar denna metoden. Redan efter 6 dagar ser man en tydlig skillnad till det bättre :) Håll oss uppdaterade :)

#15 det ska jag 

Innehållet i #13:s länk var väl något av det i särklass dummaste jag läst om hårvård 
Det grundläggande argumentet där för att inte tvätta håret med schampo, var att man inte haft schampo mer än ca 40 år. Redan det är helt fel. Dessutom har man tidigare haft många alternativ som t ex olika typer av tvål och såpa. Man kan lätt få ut ett milt rengörande lödder av björklöv, så nog har man tvättat håret ordentligt tidigare också.
Vad man inte haft förrän under de senaste årtiondena är balsam och inte var det för att tvätta med.
#17 Man får man ju testa själv innan man dömer ut något. Det är ju många som får mycket bättre hår med denna metod, så något är det ju som stämmer.
Ser inte varför man ska fastna på det du tar upp, det står ju mycket mer än så.
Fast det är väl bara till att acceptera att det alltid finns folk som sågar, och andra som är öppna.

#18 Naturligtvis sågar jag texter, som redan i inledningen för fram falska påståenden. Så var det i den länkade texten.
"Det är ju många som får mycket bättre hår med denna metod" skriver du. Vad grundar du det påståendet på? Har det gjorts någon ordentlig undersökning, så hänvisa gärna.
Googlar man får man fram massa inlägg från folk som är nöjda. Finns inne på alternativ medicin här inne på iFokus också.
Har vänner som är av samma åsikt. Det räcker för mig.
Jag använder själv schampo, men jag har inga problem med mitt hår. Får jag det kommer jag testa balsam metoden.
Minns en frisör som faktiskt gav rådet till en kamrat till mig att bara använda balsam.
#20 ja det instämmer jag. man kan se på lockig.se där finns folk som använder sig av metoden och är nöjda över resultatet.
med balsammetoden menar de att det finns mineraloljor, och silikon i schampo och vissa balsam. detta går inte att skölja bort med vatten. därför behövs sulfater som tvättar bort dessa oljor och silikoner för att håret ska kunna bli rent, men då blir håret torrt och kan bli slitet eftersom sulfater torkar ut håret och hårbotten.
med balsammetoden innebär det att man ska använda balsam (för att hela tiden behålla håret återfuktande) som är mineral och silikonfritt. därför räcker det att man kan massera in balsam i håret för att sedan bara skölja ur detta och håret blir rent. samtidigt så är detta skonsamt mot både håret och hårbottnen eftersom det behåller fuktbalansen.
Om man använder schampo och balsam med dessa ämnen fungerar denna metod naturligtvis inte. björklöv är naturligt och innehåller inga ämnen som inte går bort med bara vatten skulle jag tro, därför är också det bättre för håret.
det finns finns schampo i handeln som är sulfat, mineral och silikonfri och detta kan man använda, men för de med riktigt torrt hår kanske även de torkar ut håret.
Dessutom måste jag bara tillägga att silikoner och mineraloljor är inte miljövänligt eftersom det inte går att skölja med vatten.

Jag tänker testa när jag är ledig får jag bättre/vackrare hår kommer jag fortsätta under jul kommer inga fler än familjen se mitt hår. I stallet har jag mössa/hjälm så hästarna slipper se mitt hår