Kost iFokus

Kost

Etikettandraaspekterpåhälsa
Läst 6639 ggr
[luneri]
0

Andra alternativ till ipren

Jag läste en artikel i tidningen för några månader sedan om värktabletter som var farliga och kan ge stroke.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article7705829.ab

Detta tog jag seriöst eftersom jag har stroke i släkten. Jag gick över från Ipren till panodil, då panodil rekommenderades som icke hälsofraligt läkedmedel. Nu har jag använt Panodil och det fungerar bra mot huvudvärk, men inte alls lika bra mot mensvärk. och nu det senaste har panodil inte hjälpt alls mot mensvärken! jag har vart tvungen att ta ipren på grund av detta eftersom jag blir så dålig av värken att jag inte kan jobba.

Finns det andra värktabletter än panodil som inte är "farliga" och vilka är det isåfall. Jag kommer inte använda panodil mot mensvärk igen.

I artikeln står det att det inte ska ha betydelse om man tar några ipren i månaden, men det är alltid bra att vara på säkra sidan. vad anser ni om detta?

Maria
0

Du kan absolut ta några Ipren i månaden. Risken är, precis som det står i artikeln relaterad till dosen och det är det kroniska användandet som är farligt.

Det är i så fall lika illa att kalla Panodol för icke hälsofarligt då Panodil i allra högsta grad påverkar njurarna och ska inte tas med alkohol t.ex.

All medicin är farlig i stora doser och om man tar det regelbundet en längre tid.

Det finns inga ofarliga smärtlindrande preparat.

/Maria

Salladshataren
0

Jag brukar typ skifta med värktabletter, ta panodil nån gång, annan gång med ipren osv. Så det inte blir så ensidigt…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[luneri]
1

#1 Oj det visste jag inte om Panodil! vad bra att du nämnde det. jag komer fortsätta med panodil då jag har huvudvärk och ipren när jag har mensvärk som #2 säger. istället nu. kanske det är lite bättre.

[Thiah]
0

Här i finland har vi Burana (borde börjat säljas i sverige nu) och det hjälper mot mensvärk tycker jag. Jag fick bara ta panadol mot värk förut pga mediciner och det var inte lika effektivt. Bara som ett litet tips

storost
0

Jag tar alltid orginalet "Aspirin" och har aldrig haft några problem. Hos mig hjälper panodil inte.

Aspirin och Ipren innehåller Acetylsalicylsyra och Panodil innehåller Paracetamol.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Bergspuman
0

Jag får Burana ibland när jag ska hämta ut Ipren 600 mg på Apoteket, och Ipren råkar vara slut. Har en starkare och receptbelagd variant av Ipren just mot menssmärtor. Brufen finns också. De har samma verkan.

Acitylsalicylsyran är inte snäll mot min mage så jag måste vara noggrann med att svälja tabletten ihop med något att äta, så att den "landar" i mat och inte skaver direkt mot magslemhinnan.

Karmatarerskanise
0

Vad innehåller Alvedon?

Maria
0

#7 Paracetamol

/Maria

Karmatarerskanise
0

Tack Bumblebo :)

DesK
0

Det finns människor som inte kan ta tabletter med paracetamol i, men däremot tabletter med acetylsalisylsyra. Det kan vara bra att veta, för det är ju vanligare att folk inte kan ta tabletter med acetylsalisylsyra, därför att deras magar börjar krångla då.

/Désirée

Karmatarerskanise
0

Jag är uppväxt med Alvedon.
Läste för ett tag sen att den ska försvinna, men nu ser jag reklam på TV om den nya pocket förpackningen? Någon som vet något om det?

Maria
0

Ingen aning men Alvedon är ju i princip samma sak som Panodil.

/Maria

Karmatarerskanise
0

Ja, jag har gått över till Panodil, fast mamma köper fortfarande alvedon och ger till mig ;)