Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 4457 ggr
Mitralis
0

IQ Alkohol

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu närmar sig julen med förhoppningsvis många sköna lediga dagar.

En del ha tyvärr lite svårt att hålla en lagom nivå när det gäller alkohol och då främst runt storhelger.

Det finns en sajt som heter Beroenden i Fokus och där kan man titta in om man känner oro för sig själv eller någon annan.

I länken längst ner där det står "Ladda ner fil" så är det information från IQ Alkohol, en sida från Systembolaget.

Maria
0

Ja, man kan nog inte varna för mycket för alkohol när det gäller denna högtid.

Många barn far illa i hem där man dricker för mycketGråter och inte alltid bara barnen. Det är destruktivt för alla i närheten.

/Maria

Karmatarerskanise
0

Bra initiativ :)

Tatsja
0

Tyvärr så ökar konsumtionen nu och även misshandeln i hemmet, till följd av alkoholen.

Här hemma är det alkoholfritt. Varken jag eller sonen dricker.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Bergspuman
0

Vi har inte alkoholfritt, men eftersom bägge tränar ganska mycket så håller vi ändå nere konsumtionen. Och så har vi inga barn i närheten.

Jag tycker det är hemskt när barn måste stå ut med berusade och opålitliga vuxna, bland det värsta man kan utsätta sitt barn för. Det spräcker tilliten så katastrofalt.

Lorita
0

Det är väldigt stor skillnad att bli berusad och ta ett glas vin till maten

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Thiah]
0

Jag dricker och blir ibland full men man måste välja sina tillfällen. Jag har inga barn och dricker inte mycket om barn är närvarande.Vill man ta 1-3 glas vin, öl, cider osv.. under en kväll så är det helt okej för mig. Bli bara inte full med barnen eftersom det märks så väl och kan skada barnen.

Tatsja
0

Julafton har alltid varit alkoholfritt för mig. Det är barnens dag och de ska inte se mamma och/eller pappa fulla.

Jag har aldrig druckit i mina barns ögon, men det beror nog på att jag är uppvuxen i ett alkolisthem

Väl mött, Tatsja

Lorita
0

Risken om man inte dricker alls så barn ser det är att barn bara kommer se, alkohol som fylla. Den dagen det är dags att debutera så kan det lätt bli så att fylla är det naturliga och inte ett misslyckande i drickandet.

Kan man hålla sig på en lagom nivå så tror jag inte man skadar barnen utan mer ger dom en syna att ett/två glas är naturligt inte att dricka tills man stupar (som många tycks tro)

Mitralis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har så pass bra kontroll så jag kan reglera precis hur berusad jag vill bli, men tyvärr vet jag andra som inte har den spärren och om dom dricker när jag är med så kan jag ibland bli otroligt stressadRynkar på näsan

Ibland kan jag inte låta bli att tänka på Eddie Meduza i alkoholsammanhang.

Artist: Eddie Meduza
Song: Undanflykter
Album:
[B u y " " CD]

Jag måste till systemet å köpa brännvin
För jag har ont i en tand
Jag måste till systemet å köpa brännvin
Så säger alla ibland
När man går till systemet å köper brännvin
Så skyller man på nånting
Å ingen vågar medge att tarmen suger, när allting kommer omkring.

Det finns så många svepskäl när vi svenskar ska köpa brännvin
Alla har en undanflykt, när man vill ha sig en liten jamare.

Ska vi gå till hotellet å käka middag, så säger man då å då
Sen går man till hotellet å käkar middag, å tar en sup eller två.

Undanflykter, svepskäl å bortförklaringarnas land
Vi svenskar har världsrekord i filter, för att få en tår på vår tand.

Jag måste till affären å köpa bira, dom e` så billiga idag
Man köper nå`ra backar å börjar fira, sen är dom slut nästa dag.

Det krävs en bortförklaring när en viking ska höja glaset
Förmågan till att hitta svepskäl, präglas av stor uppfinningsrikedom.

Jag tror jag går å köper en 75a, en sup det klarar jag väl
Man köper nå`ra flaskor för att ha hemma, sen e` dom slut samma kväll.

Ingrid Bowner å Torsten Bengtsson försöker hålla oss kort
Jakten på brännvin blir så hysterisk, att man dricker alldeles för fort.

Nu går jag till systemet å köper brännvin, man e` väl ändå en karl
Sen går man hem å dricker sitt jävla brännvin,
blir fyllsjuk i flera dar.

Vi svenskar e` experter på att ursäkta spritbegär
I värsta nödfall kan man skylla på borgarnas regeringsperiod.

Jag måste till systemet å köpa brännvin, för nu är jag alkoholist
De e` väl bäst man springer förbi systemet
För det är ju sant å visst
Att det är bäst först som sist
Att man blir helnykterist.

Karmatarerskanise
0

#8 Nja, det där tror jag inte på. Det handlar snarare om hur man uppfortrar sitt barn. Att man talar om för dom att man inte ska sträva efter att supa. Barnen behöver inte SE det.

Men för mig är det ok om föräldrar dricker ett eller två glas, om barnen är äldre än 4 år. Är dom under bör inget glas drickas, då man redan efter ett glas inte längre tänker som man brukar.

storost
0

Det är ett kulturelt problem med drickandet. Vi funderade i skolan hur det blev så här i norden.

Var det möjligtvis att man tidigare bryggde mjöd och den höll sig inte länge innan det möglade, då var det bara att dricka den borta, alstå har fest. I Italien är det redan småbarn (5 år gammal) som får vin (1 del vin och 10 delar vatten) bara får att ha smaken. Där drickar man inte på det här sättet som i norden.

Det här är bara en fundering och inte bevisad, men var kommer det från att folk drickar så mycket. När drickar man?

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Thiah]
0

#10 jag har nog huvudet helt klart även fast jag tagit ett glas vin med maten, eller en öl till en film.

Karmatarerskanise
0

#12 Man tror man  är klar, men lite har man redan påverkats. Om mannu säger ett noprmalt starkt vinpå över 10%.

Lorita
0

#13 det är beroende på vem man är. #10 dom första 12 månaderna var jag helt nykter och innan det var det också ett nyktert år då jag försökte bli gravid och var gravid.

Sen efter det kunde jag mycket väl ta ett glas vin till maten, men inte bli full med små barn i huset. Att skaffa barnvakt en fredagskväll för att två vuxna delar på en flaska vin är lite överkurs.

Sen tror jag dom som har problem med drickandet inte lyssnar på dessa förmaningar ändå. Mina barn (16 & 20) har i alla fall en nyanserad bild av hur man dricker och faktiskt inte haft något behov att dricka sig fulla. Den på 20 kan ta ett glas cider på krogen men inte mer

Karmatarerskanise
0

Dessutom handlar drickande också om vem och hur man är som person. Vissa persoligheter kan växa upp precis hur som helst, och ändå få problem med alkoholen, medans andra aldrig får det.

Lorita
0

#15 klart det gör

Tatsja
0

Då jag är uppvuxen i ett alkolisthem, med överdriven fylla och slag och hugg, så är jag rädd för att mina barn ska hamna i samma fälla.

Har märkt att äldste sonen dricker för mycket. Han kan aldrig bara ta ett glas och ställa undan flaskan, utan den måste vara tom.

Gener spelar också in. Far och mor på min sida. Farfar och hela den sidan av honom är alkolister.

Tack och lov så är den yngste sonen inte intresserad av alkohol. Han är 31 år och säger att jag tar hellre en kopp kaffe.

Vem tror ni får köra polarna när de dricker?

Väl mött, Tatsja

Lorita
0

#17 yngsta sonen hoppas jag och ja gener spelar mycket in.

Jag hörde av en kille som var f.d knarkare att när han fick vård (avgiftning) andra gången så upptäckte dom att han hade ADHD han hade troligen självmedicinerat och när han fick rätt mediciner försvan behovet av knark.

Det är ett ämne som behöver forskas mycket i för att hitta individ anpassade lösningar.

Tatsja
0

Tyvärr så lyssnar Äldste sonen för mycket på mitt ex. Som exempel. Laga mat? jag är bilmek ingen kock. Finns mycket som jag inte gillar att han för över till honom. men det är ingen idé att protestera

Väl mött, Tatsja

Mitralis
0

#19 Vad tråkigt att höra att det är bekymmer med alkoholen även i din släkt.

Vad det gäller maten så är det bäst att han skärper till sig för nu är det oftast killarna som lagar mat. Så om man vill vara med i matchen så är det bara att knyta på sig förklädet Flört

Tatsja
0

Han vägrar ändå att laga mat. Tycker jag ska stå och laga massor och ge honom så han klarar sig. Aldrig i livet.

Väl mött, Tatsja

Mitralis
0

#21 Helt rättGlad Han är myndig så du ska inte behöva serva honom.

Tatsja
0

Han har fått flera kokböcker. Bland annat en som är för nybörjare, med bilder och allt. Den ligger oöppnad i skåpet.

Jag går inte på det att han är bilmek och ska slippa laga mat. Tack och lov så är den andre sonen bättre. Han lagar mat och då slipper jag. Vi brukar turas om

Väl mött, Tatsja