trillat i bulimiträsket...igen
Har fastnat i godis och kakor…socker och onödig skit.
Har ju haft riktig illa bulimi och har nu en kraftig dipp. Dippen har gått djupare och djupare under hösten då jag bott på internat och där tagit efter andras matvanor. Som jag egentgligen inte klarar av att hantera, jag kan inte hantera att köpa en påse godis, det blir fel. Det blir inte en påse ibland, utan alldeles för ofta, och spyr ju på det.
Vet inte hur jag ska ta mig ur det, funderar på LCHF… men är inte beredd att leva så, men kanske ett tag… men sen då?
Detta är ingen lätt sak att hantera. Eftersom du själv tror /inser att det är godis och kakor som är "boven i dramat" Så tycker jag att du ska ge LCHF en riktig ordentlig chans. När du sedan känner att du mår bättre kan du eventuellt försöka öka mängden kolhydrater något. Kanske kan du som många andra lära dig var din gräns går och anpassa det du äter så att du mår så bra som möjligt. Skickar dig många varma peppkramar och jag vill gärna höra hur det går för dig.
/Désirée
egentligen handlar det om en ständig längtan efter att tugga på ngt… men just godis och annat onyttigt äter man ju så lätt alldeles för mkt av… och då får jag sådan panik…
och nu har det blivit att jag inte ens orkar försöka. När middagen är avslutad så börjar jag leta i huvudet efter vad jag ska äta nu…även om jag egentligen är nöjd…

Bulimi är en hemsk sjukdom och ofta behövs det professionell hjälp att få ordning på det. Ju tidigare du tar tag i det desto mindre skador hinner du få i kropp och själ.
"Psykoterapi och medicinsk behandling behöver kombineras för att ge ett bra behandlingsresultat och såväl psykolog som läkare behövs i behandlingsteamet. Psykoterapi i form av kognitiv beteendeterapi har visat sig effektiv, så även behandling med läkemedel (antidepressiva läkemedel). Ibland är även en dietist eller en sjukgymnast med vid behandlingen. Ju tidigare behandlingen påbörjas, desto större är möjligheten att tillfriskna." Vårdguiden
Jag tycker att du ska vända dej till skolsystern eller vårdcentralen så att du får den hjälp du behöver. Du är absolut inte ensam om detta och de inom vården är vana att hjälpa personer i din situation.
Jag hoppas att du fortsätter att skriva här så vi får veta hur det går för dej.
Jag har fått hjälp, massvis med matlistor och skit som inte funkar ett dugg. Måste lära mig att acceptera mig själv. Har nyligen fått en ny psykolog kontakt, hoppas.
Men vet ju att jag kan hantera det hyfsat i perioder, vill komma till en sån period, för att ha ngn ork till att jobba med resten av trasigheten jag känner.
Men ibland känns allt så hopplöst

#4 Usch, vad jobbigt
Kan inte enns föreställa mej hur det är.
Psykolog tror jag nog är det bästa för att grotta ner sig i det det egentligen bottnar i. Matlistor osv är nog mest som Alvedon, hjälper lite men man måste ändå rota i varför man får huvudvärk.
Vad bra att du i alla fall har vissa perioder när du känner att det fungerar bra. Fokusera på dom och försök att sträcka ut dom så att de blir längre och längre, lätt att säga svårt att göra.

Bulimi är mer psykiskt och det är nog väldigt svårt att kurera sig själv, jag hoppas du får hjälp av din nya psykolog.