Camillas Matuppror
Såg på efter Tio idag och då pratade de om Camillas Matuppror
"Upprorisk och matsmart
Det här vill jag
* att vi prioriterar närproducerad, närlagad mat inom skola, vård och omsorg framför industrimat, t.ex. cook chill
* att livsmedelsindustrin prioriterar råvaror framför onödiga tillsatser, t.ex. smakförstärkare och transfetter
* att dagligvaruhandeln prioriterar naturlig hantering av mat framför industriell, t.ex. gasning av köttfärs
Det här är mina mål för 2009
* Politisk hearing i riksdagen den 13 maj. För att skapa en nationell plattform för mer matglädje och mindre industrimat för våra barn, sjuka och äldre.
* Att få så många kommuner som möjligt att tänka ur ett gästvänligt perspektiv istället och se till att man lagar mat igen från grunden.
* Att få samla fler upprorsmakare, och deras mejladresser, för en högljudd och aktiv opinionsbildning för att få igenom en förändring och förbättring i livsmedelsindustrin."
Man tycker att detta borde vara självkarheter men tyvärr så är det ju inte så.
Jag får infomail från Camillas Matuppror då och då och jag stöttar hennes arbete. Det är jätteviktigt att maten i exempelvis äldreboenden och på sjukhus blir mycket bättre än vad den är nu. Camilla lägger ned mycket jobb på information om vår dagliga mat också och jag tycker att hon gör det bra och på ett vettigt sätt. 
/Désirée
Det är märkligt med industrialisering. Den görs för att få storskalighet och effektivitetsvinster. Men man biter sig själv i tummen för det visar sig ofta att storskaligheten är förknippad med en rad negativa sidor. Se på jordbruket. Övergödning, utsläpp, mul- och klövsjuka, dålig djurhållning, osv. Livsmedelsindustrin, samma sak. Dåliga produkter, fördärvande av råvaror och näringsvärden, mm.
Jag tror att det kan göras stora vinster om man skippar halv- och helfabrikat och istället lagar mat från grunden, av råvaror.
Känns obehagligt att det finns så starka krafter som vill profitera på att människor inte hinner / orkar / ids / har kunskaper att laga mat, och att det är så snäva marginaler satta i kostbudgetar inom kommuner och landsting.