Döden i grytan
Jag undrar om det är någon som läst
Döden i grytan : om vår rädsla för riktig mat
av Henrik Ennart, Mats-Eric Nilsson
Hembakade bullar anses som farligare än fabrikstillverkade. Många förskolor förbjuder numera barnen att vara med i köket och ibland även att bre sina egna smörgåsar. Och för den som driver en korvkiosk är det betydligt lättare att få tillstånd att servera pulvermos än riktigt potatismos.
Att hantera färskvaror betraktas idag som ett högriskprojekt medan hårt processade och oaptitliga matprodukter paradoxalt nog uppfyller samtliga myndighetskrav.
Hur har det blivit så?
Döden i grytan visar hur lagar och regler gynnar den näringsmässigt utarmade industrimaten på den traditionellt tillagade matens bekostnad. Ändå är det just i de jättelika matfabrikerna som farliga bakterier och virus har bäst förutsättningar att alstras och spridas.
Sjukhussjuka, svininfluensa och nya aggressiva magbakterier är bara några av de hälsofaror som kan spåras tillbaka till de miljöförstörande fabriksfarmer med tiotusentals djur som med EU-stöd nu även etableras kring Östersjön. Dessa gigantiska samlingar av höns, kor och svin förser matindustrin med billiga komponenter till de standardiserade menyer som erbjuds i allt från skolor och äldreboenden till sjukhus och vanliga lunchkrogar.
Men allt är ändå inte nattsvart. Än är det inte försent att hitta tillbaka till de riktiga råvarorna, de rena smakerna den sanna matupplevelsen!"
Hur är era tankar och känslor kring detta?

Jag är ju på väg och ska föda upp mitt eget kött, det kommer bara stå på bordet en gång i veckan men en bra bit på rätt väg.
Min man pratar om att vi ska skaffa höns igen, då kommer jag att ha alla ägg hem "odlade" också.
Jag har inte hunnit läsa den än, men jag har läst Mats-Eric Nilssons båda tidigare böcker "Den hemlige kocken" och "Äkta vara" Mats-Eric skriver bra och mycket tänkvärt, men ibland känner jag att han är lite som en "nyfrälst". Bättre det i alla fall och att det kommer fram ordentligt vad som sker med vår mat. Äkta Vara har också en egen hemsida med mycket bra information på.
/Désirée
För egen del bryr jag mig inte så mycket. Har ett mycket litet och begränsat hushåll där jag själv kan göra exakt vad jag vill.
Det finns andra världsproblem där jag har ett åtskilligt större engagemang.
Men jag köpte en deckare förra veckan som berör kötthanteringen i England, hur man helt rått slaktar kapplöpningshästar som inte håller måttet, dvs. inte blir vinnare och inte kan användas för avel. Och hur hela den processen går till. Den berörde mig så illa att jag inte kunde läsa färdigt boken. Författare: Stephen Booth.

För mig är det ett stort paradoxum. Som det ser ut, är våra politiker på producenternas sida och de vill bara ha sån mat
. Usch, vad tråkig.
Vänliga hälsningar Stephan

Nu reagerade jag på en del i bokens titel "Döden i grytan: om vår rädsla för riktig mat". Vadå vår rädsla? Är det vi konsumenter som är rädda? Någon rädsla för hembakade bullar har jag aldrig hört talas om. Är vi rädda för ekologiskt odlade grönsaker och naturligt uppfödda grisar och kor? Nej, det tror jag inte på.
Jag misstänker att det är någonting annat, kanske rädsla för smitta som sprids av felaktig hantering av färska matvaror. Småbarn i köket på dagis bör troligen bidra till spridning av t ex snuva och magsjuka. Visst är det bra om man minimerar sådana risker.
Själv är jag inte så glad åt smörgåsbord, julbord o dyl där en massa människor lutat sig över faten, hostat lite och hållit i samma sked. Jag hade gärna sett att alla tvättat sig om händerna först. Nu blev vi tack och lov duktigare på det under hotet om svininfluensa. Men nu gled jag kanske från ämnet lite.
Nog smakar vildsvin och älgar bättre än kreatur uppfödda på besynnerlig föda som inte verkar naturlig. Sådana konstigheter i djuruppfödningen är skrämmande.