Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 3980 ggr
DesK
0

Kost på äldre dagar

Här vill jag dela med mig av några kostrelaterade saker ur min vardag. Min far som nu är 85 år gammal gav mig min första kokbok när jag var i tonåren, med de välmenta orden: Lär dig att laga mat, det har du glädje av hela livet. Detta har blivit ett livslångt härligt intresse för mig. Ganska snart därefter flyttade min far och hans fru till Kapstaden. För snart 3 år sedan dog fars fru och han blev ensam. Efter mycket funderande fram och tillbaka och flera resor kom vi fram till att far skulle flytta hit till oss i den höga Nord. Detta är naturligtvis en stor omställning för en människa, särskilt vid fars aktningsvärda ålder.
När sambon och jag kom till Kap för att hjälpa far med flytten möttes vi av en seg, lite virrig och allmännt håglös gubbe. Efter några dagar med ordentligt lagad mat började far repa sig och var avsevärt mer alert. Snart nog var det dags att flyga hem hit, resan gick prima och väl hemma här möttes vi av ett välstädat hus och en god måltid som tjejerna lagat som välkomstmåltid åt morfar. Far åt och var nöjd.
Nu många måltider och veckor senare har vi en rätt pigg gamling här som dagligen tar en prommis på mellan 25 och 45 minuter och han åker gärna till gymmet och simhallen några gånger i veckan. Maten kanske någon undrar över - Jo jag lagar mat från grunden varje dag och jag bakar allt vårt bröd och far äter med glädje. Far säger själv att han numera inte äter så mycket sötsaker utan det blir maten jag lagar + ett glas vin, frukt, ost och en bit mörk choklad.
För många år sedan läste jag att barn och äldre människor behöver extra bra och näringsrik mat, eftersom de ofta äter mindre än andra människor. Ja nu ser jag resultatet av detta far äter ordentligt och vi använder aldrig några lättprodukter utan hellre den naturliga produkten. Högkvalitativ mat är bäst för de flesta av oss Glad

/Désirée

Mitralis
0

Härligt med lyckliga slut Glad

Kommer ihåg att jag fick berättat för mej om en tant i byn som började bli virrigare och skröpligare för var dag som gick. Detta gick ganska fort så de anhöriga tyckte att det var lite konstigt. De började då forska lite i vad tanten åt och det visade sig att hon åt en halv låda per dag av den där sorten som hemtjänsten kom med. Hon tyckte att dessa lådor inte var så smakliga och även för dyra så hon beställde alltså bara lådor varannan dag. När de anhöriga fick veta detta så började de "göda" gumman med hemlagat och snart efter så var hon pigg och klar igenGlad

DesK
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ähum slut är det ju ännu inte Flört Också jag har på annat nära håll upplevt liknande historier. Jag blir lika glad varje gång att det faktiskt går att rätta till så mycket "bara" med hjälp av vettig mat - eller som skåningarna säger " Det ska vara mycket och god mat i rättan tid" Glad
En dag gjorde jag Porterstek här och far åt och åt så att vi alla bara satt och gapade. På skämt talade jag om för far att det fanns hemgjord pizza kvar i kylen från gårdagen om han ville ha. Far sa med ett brett leende: Ja tack en bit av den goda pizzan sitter fint nu! Glad Sambon konstaterade torrt att han nu fattar varför tjejerna äter som hästar Flört
För att vi ska må bra är det också viktigt med motion, här visar jag en bild på far som trots snöoväder ger sig ut på sin dagliga prommis.

/Désirée