Kost iFokus

Kost

Etikettmikro-makronäring
Läst 26514 ggr
Lorita
2007-12-05 21:59
0

Järnvärde?

Är det någon som vet vad som är bra järnvärde i blodet, jag vet att sjukskrivning blir det tal om om man går under 100 och då är man trött, men vad är normalt. Jag testade mitt idag och det var på 138 är det bra/normalt? Någon som vet?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Sovgott
2007-12-06 10:28
0

138 är ett bra järnvärde.

WiktZac
2007-12-06 11:17
0

Riktlinjerna ligger på 120-135 för kvinnor har jag för mig, så du har ett  bra järnvärde. Man kan nog annars generalisera och påstå att kvinnor generellt har dåliga järnvärden. Och det är kanske inte lustigt, kvinnor äter nog betydligt mer grönsaker och mindre inälvsmat än män + menstruation, vilket givetvis gör sitt till.

//Zac

Lorita
2007-12-06 11:40
0

#2 & 3 tack för svaren, undra om det är därför jag känner mig så pigg Skrattande jag mins när jag väntade barn nr ett och låg under 100 då fanns ingen ork alls Ledsen

Kan man ligga för högt också Fundersam

Mervi
2007-12-06 11:42
1

Jag hade 136 sista jag lämnade prov. Det var bra sa doktorn. Jag har aldrig legat lågt.

Bergspuman
2010-06-13 19:22
1

Väcker liv i den här tråden, den handlar ju om mitt största problem just nu.

Dragits med taskiga hb-värden i förmodligen rätt många år. Upptäcktes att de var lite dåliga på en företagshälsoundersökning mars 2003, men så tog jag om dem och då var de normala.

Vet att jag under sommaren 2008 fick en pik av min dåvarande flamma när vi skulle vandra över ett klippområde för att ta oss till en badstrand. Jag hade svårt att hänga med i hans tempo. Har du dålig kondis? frågade han.

Samma höst, i november 2008, upptäcktes det vid en ny företagshälsoundersökning att hb låg på 97. Jag uppmanades ta om proverna hos husläkare.

Det gjorde jag i februari 2009. Hade då haft 3 förkylningar på 3 månader och kände mig totalt kass. Låg ofta hela helgen. Orkeslös, kraftlös, orkade inte ta mig för någonting. Flåsig så fort jag skulle röra mig.

Provsvaren visade att järnvärdet var 5,5 och hb 97. Mycket dåligt järnvärde som sagt.

Jag började äta Hemofer och det gjorde jag nästan 1 år innan jag följde upp proverna i våras, ca 1 månad sedan. Då hade det bara ökat från 5,5 till 8. Nu har jag Duroferon, 2 tabletter om dagen. Ny uppföljning i augusti, sedan 1 tablett om dagen.

Suck vilken följetong.

Duroferonet gör mig lös i magen och klosetten blir svart.

Jag hoppas magen lugnar sig, annars måste jag be om järnsprutor istället.

Jag kan ha haft de här problemen i många år utan att veta om det!

Har alltid haft riklig mens, 6-7 dagar. Kan pga en stroke, orsakad av p-piller, tyvärr inte behandlas med några som helst hormoner.

Bergspuman
2010-06-13 19:23
1

Fotnot. Ferritin ska ligga på minst 10 för kvinnor, halter under det räknas som anemi.

Maria
2010-06-13 21:23
0

Precis som Bergspuman skriver så är det skillnad på järnvärde och blodvärde (Hb)

Länk

/Maria

Mitralis
2010-06-14 18:45
0

Hm, kanske dags att kolla upp sina värdenObestämd

#5 Hoppas att det löser sig för digGlad

Chestnut
2010-06-15 11:21
0

Jag har pendlat runt 119-140 i Hb. När jag låg runt 119 blev jag tillsagd att äta mera frukt (C-vitaminrika saker typ citrus) och äta lite mera kött till varje måltid. Efter det har läkaren bara varit nöjd med mitt Hb.

#5 Hoppas att magen lugnar ner sig! Har du provat att ta något stoppande, typ dimor?

Med vänliga hälsningar
Chess

Bergspuman
2010-06-15 11:27
0

119? Det skulle jag betrakta som ett högt värde, med tanke på att jag haft under 100 i några års tid! Sist var det 97. Ser att det ska vara mellan 120-150 för kvinnor.

Nej, vill inte experimentera med stoppande, det kan slå helt fel åt andra hållet. Tror magen kommer att lugna sig när den vant sig.

Chestnut
2010-06-15 11:30
0

#10 Tror nog att det var för att jag inte skulle riskera att falla lägre. Glad 

Återigen, hoppas att magen lugnar ner sig! Risken finns ju att du nite upptar allt järn i tabletterna om du har diarréer men kan samtidigt förstå om du inte vill ta tabletter "i onödan".

Med vänliga hälsningar
Chess

[luneri]
2010-11-20 22:59
0

Hur kollar man sitt järnvärde? kan man göra det hos vårdcentralen utan att vara döende sjuk som man oftast måste vara tycker jag för att ens få nån tid där.

Jag brukar kolla mitt blodtryck hemma då jag har en sådan som mäter blodtryck och puls, men det är väl inte samma sak?

Jag brukar i perioder ha väldigt lågt blodtryck och jag kan känna mig väldigt yr och trött, då tror jag oftast det är järnbrist och brukar ta järntabletter från hälsokosten.

Bergspuman
2010-11-20 23:03
1

Man tar blodprov hos vårdcentralen. Begär att få en koll. Det är inte alltför ovanligt att kvinnor i fertil ålder har järnbrist. Så det borde du få kolla.

Men järnbrist ger även andra symtom än bara trötthet. Det kan ge myrkrypningar, koncentrationssvårigheter, huvudvärk, tinnitus. Och tröttheten är inte vanlig trötthet, det är en förlamande orkeslöshet som inte går att sova bort.

Maria
2010-11-20 23:04
0

#12 På vårdcentralen tar man oftast ett vanligt HBvärde vilket talar om ditt blodvärde. Är det lågt går man vidare med att kolla järnvärdet oftast.

Blodtryck har inte med HB eler järnvärde att göra.

Ett lågt blodtryck är att föredra framför ett högt. Visserligen kan man känna av lågt blodtryck genom att man kan bli yr om man reser sig snabbt osv. men detta är oftast inget farligt.

/Maria

Lorita
2010-11-21 10:18
0

#12 ha man riktigt lågt järnvärde känner man (i alla fall jag) en smak av blod i munen.

När man är tillräckligt gammal så är det bästa att lämna blod, då får du järnvärdet kollat Skrattande

[luneri]
2010-11-21 20:39
0

Okej:) tack för alla information:) det kan vara värt att kolla upp.

#15 Man gör också en bra gärning när man lämnar blod:) jag har funderat på att lämna blod, men jag har avstått just för att jag har svårt att se blod.

Trollet87
2011-03-08 12:05
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mitt järnvärde låg på 6,1 för fyra-fem veckor sedan. Det ni! Som har 120 och så. :P

Som sagt, järnvärdet ska ligga mellan 10 och 90 hos kvinnor. Blodvärdet är det ni pratar om, det är en annan sak och ska ligga högre än järnvärdet.

När man har lågt järnvärde (jag menar alltså inte blodvärde, hb) så ska man äta järnrik mat men det kan vara förgäves om man inte äter annat som hjälper till att ta upp järnet.

Sådant som hjälper till att ta upp järn är c-vitamin främst, så drick apelsinjuice, ät apelsiner, ägg och annat. Det är därför man ska dricka apelsinjuice och inte mjölk till blodpudding. :)

Sådant som motverkar att järnet tas upp är kalcium, kakao m.m.

Jag äter Niferex järntabletter. Duroferon innehåller lika mycket järn men ger mer biverkningar. Duroferon ger vanliga biverkningar så som diarré, förstoppning, kräkningar m.m. och det är 1 på 100 som får biverkningar. Medan Niferex ger samma biverkningar men det är bara 1 på 10 000. Jag har inga biverkningar.

Niferex är lite dyrare än Duroferon men så mycket värt det utan biverkningar!

På bara några veckor har jag fått upp mitt järnvärde från 6,1 till 19 genom att tänka på vad jag äter och ta järntabletter.

När jag var hos läkaren förra veckan sa hon att man inte blir trött av lågt järnvärde utan man blir trött när blodvärdet börjar bli lågt.

Trollet87
2011-03-08 12:16
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bergspuman,

Anemi har inte med järn och göra, det har med förmågan att ta upp röda blodkroppar och göra. Om man har lågt järnvärde betyder det inte att man har anemi. Detta är från Wikipedia:

Anemi används som namn på tillstånd där blodets förmåga att ta upp syre är nedsatt på grund av brist på röda blodkroppar. Det kan också vara brist på eller finnas defekt hemoglobin. Detta leder till att kroppens celler inte får tillräckligt med syre. Utan syre kan inte cellerna producera tillräckligt med energi. Vanligen känner man sig då svag och trött. Man är ofta blek vid anemi.