Antibiotika i maten
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är överkänslig/allergisk mot de flesta sorters antibiotika har vi upptäckt den senaste tiden när jag haft upprepade infektioner.
Vilka livsmedel innehåller relativt mycket antibiotika (finns det något som innehåller så mycket så att jag skulle kunna reagera på det)? Kan man ta reda på vilken sort/vilka sorter är tillåtna i t ex kött?
Funderar starkt på om detta kan ligga bakom min krångliga mage nämligen.
Och slutligen; finns det något sätt att komma runt antibiotika i kosten? Ekologiskt?
Med vänliga hälsningar
Chess
Gräsbeteskött och ekologiskt ska vara fritt från antibiotika. Jag tror att det kan ligga något i dina tankar att det kanske är antibiotika som är orsaken till dina magproblem - i alla fall en bidragande orsak. Tänk också på att exempelvis odlad fisk har betydligt högre risk för antibiotikarester än vanlig vildfångad fisk och samma sak med ägg från burhöns.
Precis som Mitralis säger så har du allt att vinna på att prova att få bort så mycket som möjligt av antibiotika och andra tillsatser.
/Désirée
Har läst runt en hel del (tack för länken #1!) och verkar allt mer och mer troligt att det åtminstone delvis är antibiotika i kött, fisk och mejeriprodukter som gör att min mage är risig. Skulle förklara varför när jag testat hyffsat strikt LCHF med högt proteinintag mått pyton. Äter helt enkelt mer av de ämnena jag inte tål då!
Nackdelen med ekologiskt är ju att det kostar en bra slant extra..
Köper dock 9 av 10 gånger vildfångad fisk och i den mån det går ägg från min morbror med egna höns.
Får nog bli mer vegetarisk mat när magen har stabiliserat sig någonlunda. Men prio nummer ett är näring överhuvudtaget..
Med vänliga hälsningar
Chess
I din situation bör du nog försöka tänka - hellre lite och bra kött än mycket och mindre bra. Helt vegetarisk kost kanske inte just nu är det bästa för dig. Toppen att du kan köpa ägg från din morbror! 
/Désirée
#4 Kruxet är att jag fortfarande bor hemma så ska jag äta ekologiskt kött måste hela familjen göra det (eller måste och måste, men det blir krångligare) så de där kronorna extra som det blir om en äter ekologiskt får man multiplicera med 5..
Med vänliga hälsningar
Chess