Raw Food
Hejsan,
Jag har nyligen läst klart boken "Grönt för livet" skriven av Victoria Boutenko. jag köpte den av nyfikenhet för de gröna smoothies recepten som stod däri och att de hade en positiv effekt på hälsan.
När jag läser boken handlar större delen mycket om kosten "Raw food" eftersom gröna smoothies bygger på Raw food. Jag hade aldrig hört talas om raw food tidigare, och det var definitivt inte därför jag köpte boken. Men det lät intressant vilka positiva hälsoförbättringar folk har fått av den kosten.
Jag kommer testa dricka gröna smoothies ett tag för att se någon förbättring i hälsan. (Jag anser att jag har normal hälsa). Men det känns ändå som att man inte kan få riktigt alla de där hälsoefekterna sålänge man inte äter raw food. Anledningen till att jag inte vill gå över till en sådan extrem diet är för att det blir en stor omställning och mycket av den sociala biten försvinner som jag inte är beredd att offra.
Jag undrar om någon annan här har hört talas om raw food, och vad har ni isåfall för tankar om den kosten?
Och om ni möjligen följer dieten skulle det vara intressant att höra vad ni tycker om den.
Jag tycker det är ganska intressant nu när LCHF har blivit så uppmärksammat. då man ska äta väldigt mycket fett (vilket fett som helst) och sedan knappt några kolhydrater. enligt kosten behöver man sällan grönsaker eller frukt.
Inom raw food är det verkligen raka motsatsen som gäller. det är intressant att det finns så helt olika dieter, men som förespråkar för bättre hälsa.
För övrigt tycker jag detta var en intressant bok som beskrev varför bladgrönt är såpass viktigt att äta som jag tidigare inte hade någon aning om. Dessutom står också mycket annan bra information som är bra att veta som tex hur viktigt det är att tugga maten ordentligt m.m.
http://en.wikipedia.org/wiki/Raw_foodism
Här står lite information om raw food för er som är intresserade.
Jag har också köpt boken och testat gröna drinkar, dock tycker jag det är lite väl mycket pyssel med det, för att jag ska vilja köra sådant dagligen. Köpa och tillreda grönsaker, mixa, diska mixern, diska allt man använder, osv osv. Det tråkar ut mig tyvärr. Men jag har testat fram ett par riktigt goda recept och jag tror absolut det är jättenyttigt!
jag är också rädd för det. men jag tänkte iaf testa. däremot i slutet av boken rekommenderar de att man ska ha en mixer på 1000 watt för att ge bra effekt. men jag har kollat på mixer i butikerna och de högsta jag sett är 750 watt och de kostade inte under 500 kr.
jag tror den jag har hemma är 250, en stavmixer. men jag testar med den ändå, borde ju vara bättre än inget.
Det där med mixern kan man strunta i. Jag har en lite äldre, från 1990-talet, det fungerar utmärkt.
Min godaste drink, som jag testade fram, var med ca 2 dl färskpressade apelsiner, 2 mosade bananer, 2,5 dl vatten och 2 rejäla nävar färsk babyspenat. Oh vad gott det var!
Vad bra! jag känner inte för att köpa en ny direkt, den jag har tycker jag fungerar bra.
Jag ska testa ditt recept. det låter gott:) är det inte mycket järn i spenat? jag som verkligen behöver tillskott av järn också.
Jag har förresten under några månader fått en hel del finnar ansiktet. det är något jag inte har särskilt ofta och nu har jag hela tiden! så jag ska köra igång med de här drinkarna snart och se om det blir någon förbättring med huden.

#5 spanat och broccoli ha mycket järn
aha:) broccoli och spenat är både gott så det kan jag äta mycket av:)
Funderade lite över raw food och vad det var bra för igår kväll, och skrev det i en facebook-uppdatering. Jag fick följande svar från en vän till mig som håller på att doktorera i biokemi (som jag tycker är värt att fundera över åtminstone);
"Innan du går in djupare på det här så bör du ha i åtanke att vårat matsmältningssystem faktiskt är anpassat för att äta lagad mat.
Vissa saker (ex. frukt) har sina näringsämnen i ganska lättilgänglig form (ex. vattenlösning), så det går bra …att äta dem utan att laga dem. De flesta saker har sina näringsämnen ganska svårtillgängliga, vilket gör att det tar mycket längre tid att få ut näringen ur dem. Lyckligtvis har vi utvecklat matlagningen: den påbörjar nämligen nedbrytningsproccesserna så att vi kan få näringen snabbare.
Men det handlar faktiskt inte bara om tid: vi har nämligen 60% mindre matsmältningssystem än närbesläktade primater. Så om vi äter råa rotfrukter, kött och liknande så hinner inte vi bryta ner maten innan vi behöver äta igen."
Nu är det här nog ingenting att ta till hjärtat om man inte tänker gå full-out raw, men det kan ändå vara bra när man läser böcker/bloggar/hemsidor med mera :)
Edit* Tycker också att Raw Food-tänket (även om det kan ses lite enkelspårigt) tar med sig mycket bra, till exempel att laga mat från grunden, samt att få i sig merparten vegetabilier och att för i h-vete undvika processerad mat 

#9 Definitivt, speciellt eftersom det verkar vara den bärande argumentationen för hela raw food-livsstilen - att otillagat automatiskt betyder bättre. I många fall är det ju också så, men det mer begränsat till bladgrönsaker och frukter än vad jag tycker att det framställs.
Men generella funktioner åt sidan, vissa mår jättebra utav att bara äta raw, vissa klarar inte av det - man måste framförallt lyssna på sin kropp också :)

Det finns massa info på nätet eller kan fråga de som holler på med denna livsstil (inte diet) i sverige på greenroom.com.
Ämnet är mycket stort och man alldrig skall höra att det är bra att välja bort lagad mat frön någon som har fått en "systemutbildning" som tex läkare… Men det näms inte att man har ingen matsmältningssystem av rawdjuren- varg har tarm är 1,5m lång- man har 8m - tänk hur mycket gift för man i sig av kött som paserat magsäck ock går longa vägen i tarmen- det rutnar ock måste utt- men man kan inte bli av det lika snabbt som varg…. samt massa annat saltsyrenivå skiljer sig mycket osv, osv….
I kortkort- lagad mat är giftigt för kroppen samt man använder för lagad mat omvandling till näring sin reserv på enzymer som krymper med åren och man blir gammal, trött, sjuk osv. Till ock med vita blodkroppar attakerar logad mat lika som inflamation.
Ingen kan neka att folk som haft allvariga hälsobesvär och som fattat att moderna medicin ger upp ock låter de dö…. efter att gått över till raw food, haft tålamod att gå igenom allt den kamp mot lagat mat (starkaste beroende i välden är inte från knark men från lagad mat), igenom allt krångel och olika illamående av kroppsrensning - tillfriskanar istället att dö, kommer i sin bästa fyziska form någonsin, för energi som i barndom osv- kan äntilgen leva fullt ut. Och så klart glömma för alltid problem med vikt. (först man tappar vikt jättemycket (mest överviktiga) då kropp vill vara av med allt skit som lagrats i vävnader och organ i åratal- efter vikt åkar ock man får sitt idealvikt).
Jadet finns en annan Butenkos bok: "12 steg til raw food" eller liknande var hon förklarar vad händer med krop vid intag av lagad mat och vid ätende av raw food. Som minst - spännande ämne med fakta som är obekväma att prata allmänt. Tänk vilka förluster kan få läkarvärden, farmaindustrin samt mat/skräpmat tillverkare om folk bli frisk och behöva mindre och enklare mat….
#11, att bara jämföra längden på matsmältningssystemet tycker jag är lite ensidigt, bara faktumet att hundar har mycket, mycket mer effektiva enzymer än människor, bara i munhålan, tycker jag är ett bevis nog för att ha med mer variabler i den här diskussionen - som du själv också säger.
Men att säga att lagad mat är giftigt? Jag reserverar mig STARKT mot det uttalandet fram tills att jag får läsa minst en metastudie om forskningen kring det. Litar hellre på vetenskapen där det åtminstone förekommer paradigmskiften och noggranna bedömningar, än på "hälso"företag som inte jobbar vetenskapligt!

So klart att det finns massa olikheter hos människa och varg - behövde jag skriva en hel roman? Om man är nyfiken- själv skall hitta information - det är inte svårt nu för tiden….
Jag behöver inte att bevisa något - det finns massa läkare och förskare som har gjort olika studier inom ämnet pga själva har fott "dödsbesked" letat efter vägar att tillfriskna, lyckats och efteråt förskat och lagt det fram vetenskapligt. Som jag sa tidigare - ämnet är mycket stor, berör olika inriktningar i medicin omm än så… Finns förkningar från praktiskt alla världsdelar.
Låter toxisk bätre än giftig?:)