Kost iFokus

Kost

Etiketttankartipsochid-er
Läst 2318 ggr
fia-mia
0

Vad ska man välja bort?

Funderar lite på det här med vad man ska äta och inte.

Jag är tonåring som rör mig ganska "medelmycket". Utöver skolgympan brukar jag springa, powerwalka eller köra spinning ca 3 ggr/vecka.

Ofta kan jag känna att pasta eller dylikt är bra innan träning.Vad är bäst, vit pasta eller fullkorn?

Vet att jag äter rätt mycket bröd men ska dra ner på det. Vad för bröd ska man äta egentligen? Är ett ljust bröd med massa fröer bättre än ett grovt bröd utan frön?

I skolan är det ju lite krångligt att välja vad man ska äta, men jag äter rätt mycket grönsaker. Har funderat på att ibland byta ut potatis och dylikt mot linser/bönor/harcoverts, är det någon idé och hur mättande är det?

Och när vi ändå pratar skolmat: Vi har absolut ingen bra skolmat och jag har funderat på att äta vegetariskt där. Om jag som är van vid kött slutar äta det då och alltså bara äter det på kvällen, kan det påverka min livsstil negativt? Dålig energi osv?

Hur mycket frukt kan man äta utan att få i sig för mycket fruktsocker?

(kan tillägga att jag är 168-170 cm och väger 57 kilo om det spelar någon roll)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Lorita
0

Du väger rätt ät och må bra, frukt är vitaminer så det ska du inte välja bort.

Det är fkatiskt så att allt du äter om inte är gott det fel, sen så unvik godis och chips så kan då leva ett avspänt liv till mat och må bra även mentalt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

fia-mia
0

Tack!

Joo, jag har nog en ganska avslappnad inställning till mat.

Har kommit fram till att jag borde ha rätt dåligt immunförsvar. I år var jag sjuk några dagar vecka 1, halva vecka 5, hela vecka 6+7 och idag har jag blivit smittad av min pappa och har feber. Irriterande då jag älskar att träna. Borde jag ta extra vitaminer eller kontakta läkare?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Lorita
0

hur är det med sömnen?

fia-mia
0

Helt okej, men behöver ofta mer sömn än jag får. Har jag möjlighet lägger jag mig gärna före nio en vardag och går då upp vid halv sju. Så oftast somnar jag mellan nio och halv elva. Dock pratar jag en del i sömnen så hur djupt jag sover vet jag inte.

Somnar jag efter tio får jag ofta riktiga trötthetsdippar på dagen, trots lunch. Blir trött och gäspar, men det går över efter ett mellanmål eller frisk luft

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Lorita
0

Du är tonåring och behöver mer sömn, om du vill hålla förkylingrna på avstånd se till att sova regelbundet och hålla samma rytm alla 7 dagar i veckan,

fia-mia
0

Okej, försöker verkligen och brukar sova ungefär lika mycket och i samma rytm. Men ska vara extra noga med det.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Mitralis
0

När det gäller pasta så är dinkel och fullkorn bättre än vanlig vit.
Potatis innehåller mycket c-vitaminer och lite annat smått och gott så om du inte svullar kilovis med potatis varje dag så behöver du inte byta ut den bara för att byta ut den.
Det där med bröd är lite lurigt eftersom det nu finns vitt bröd som är nyttigare än mörkt bröd. Titta efter Nyckelhålsmärkta bröd så är dom oftast lite bättre än exempelvis frallor i alla fall.

Eftersom du tränar så pass mycket och har bra vikt så behöver du nog inte grubbla ihjäl dej över kosten i nuläget. Men det är bra att du tänker på det redan nu för det kommer en dag då ämnesomsättningen går ner och om man då redan äter bra så blir det lättare att hålla allt på en bra nivå.

Lill-Kisse
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så roligt att läsa om din härliga stil och inställning!

Regelbunden och varierande motion kombinerat med variationsrik mat är precis vad jag tror att man mår bäst av. Eftersom du både är i tonåren och motionerar så pass mycket som du gör, tror jag att du bör fortsätta med kött och fisk.

Inte ser jag någon anledning att minska på bröd heller. Våra sädesslag innehåller mycket stärkande och nyttiga saker. Rotfrukter är bra och dit hör potatis. Att en del väljer bort potatis kan ju beror på att de frestas äta för mycket gräddsås till och den detaljen är onödig.

Svagt immunförsvar, har nog med sömnen att göra, som redan sagts. Man behöver sova mer under den mörka årstiden. Det går att ta igen en del förlorad sömn med långa sovmorgnar lördag - söndag. Sedan kan du äta lite mer apelsiner (C-vitamin). Bra immunförsvar grundlägger man lätt redan på hösten med blåbär, plommon, aroniasaft o dyl, som är rikt på antioxidanter. Grundtipset är att välja blå och lila bär/frukter för att hitta rätt.

vinteralvan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

D-vitamin är bra för immunförsvaret.

fia-mia
0

Tack för tipsen!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

fia-mia
0

Funderade på en grej:

Tror jag sover tillräckligt mycket. Men jag har alltid pratat och gått mycket i sömnen. Kan det vara så att jag inte sover tillräckligt djupt?

MVH Mia (miisasphoto.tk)