Intolerans????
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har frågor o egna teorier.
Mina 2 barn 2 & 5 år, har båda ökat kraftigt i vikt när de gick från ammning till fast mat.
Utredning på den älsta görs i Uppsala hos ett överviktsteam.
Nä vi ger dom inte för mycke mat, inge socker i stora mängder.
Hon fick äta enligt LCHF kost under 1 år, inget som gav direkt synliga resultat.
När vår minsta fick lågt blodvärde pratade läkarna i ev glutenintolerans, som sen gick över i mjölkproteinintolerans"allergi".
Vi höll en hård diet utan gluten o mjölk i ca 2 månader på båda, då det damp ner ett brev att de såg ingen anledning till att vi gav de spacialkost. Nähä,?
Under dessa 2 månader utan gluten o mjölk så tyckte vi att de va en viss förbättring, dels på humör, inte lika tröga i magen, inte lika uppblåsta men ändåck en hel del luft i bukarna.
I o med att vi börja med mjölk o gluten i gen blev de än mer tröga i magarna o då får de Lactulos varje dag, och har så fått hela sitt liv.
O 5 åringens urinvägsinfektion kom tillbaka, har ja en kännsla av.
Hon har dragits me dessa infektioner i mer än 3 år, konstant.
Så min teori är att ett symptom på mjölkproteinallergi kan vara urinvägsinfektion!
Någon som har egna erfarenheter?
O det här med vikten har de inget namn på så de kommer ingestans, med utredning.
Allt det här tar sån energi av oss som förälldrar, vill komma till botten med allt.
Var kan man vända sig?
All hjälp mottages.
Det finns mycket att fundera över om det du berättar och jag känner med er som föräldrar och förstår hur jobbigt det är.
Först har vi frågan om ärftlighet - Finns det några allergier med mera i din eller pappans familj? Har ni själva några medfödda sjukdomar och /eller allergier? Nästa fråga är hur ser ni själva ut vad beträffar vikt? Alltså är ni underviktiga, normalviktiga eller överviktiga? + Vad för slags kroppsbyggnad har ni och barnen? (tunn, normal, kraftig)
Hur länge ammade du? Och hur snabbt avslutade du amningen? Vad gav du istället för bröstmjölk?
Du säger "inge socker i stora mängder" Okej men då är frågan hur ofta äter ni exempelvis sötat matbröd, frukt, kaffebröd, godis med mera?
Om båda barnen mådde bättre under de 2 månader som ni avstod från mjölk och gluten, så borde det väl vara naturligt att fortsätta med en sådan diet.
Man ska inte behöva ge små barn Lactulos, särskilt inte om man med hjälp av kostomläggning ger fullgod effekt. Min yngsta dotter blev hård i magen av vanlig komjölk, däremot gick det bra med gammaldags mjölk eller mjölk direkt från en mjölkbonde. Så är det fortfarande för hennes del och nu är hon 14 år. Jag påtalade detta vid besök hos BVC, men de viftade bara undan det som att det var jag som inbillade mig, trots att jag påtalade att jag också har samma problem.
Angående din fråga om dotterns urinvägsinfektioner kan bero på mjölkproteinallergi så tänker jag nog att det kanske har ett samband, men om man äter en olämplig kost så blir man också mer infektionskänslig och mottaglig för sjukdomar.
Till sist vill jag säga att jag är inte läkare, så det jag skriver ovan är mina personliga frågeställningar och /eller erfarenheter. Du vet väl att du har rätt att söka hjälp hos annan läkare om du inte har förtroende för den läkare som du och dina barn träffar nu!
Hoppas att detta ger dig några idéer och lite hjälp. Berätta gärna mer här hur det går.
/Désirée

Tack för ditt svar.
Det finns allergier i familjen!
Vi är normalviktiga, men visst det finns övervikt från båda håll i släckten. O de är väl genetiskt.
Mina barn får knappt kolhydrater.
Vi har kontakt me ett dussin läkarean om div grejor, så nä orkar inte.
De fick amma i ca 3-4 mån.
Men allt det här spelar ingeroll de finns barn som lever på godis kakor osv, men är normalviktiga.
Nä ja vet inte de är bara att gilla läget.
Tack för ditt ingående svar. Tar gärna i mot fler.
Mina svar kanske låter tvära men de är inte mening. Bara korta o direkta svar.
Mvh Bummsan

Njae, gilla läget? Inte ska man väl det, om små barn har problem?
Märker du vissa förbättringar utan mjölk och gluten, så är väl din upptäckt mera värd än ett brev i brevlådan. Två månader är dessutom ganska kort tid. Förbättringen kanske blivit tydligare av att hålla på längre tid.
Sedan nämner du att barnen knappt får kolhydrater. Varför inte? Det är ju en viktig energikälla som man får av att äta bröd, korn, gryn, potatis, frukt och grönsaker. Det är bra för matsmältningen också. Dina barn var ju uppblåsta i magen, så det kanske hjälper mot det också.
Slutligen undrar jag vad du menar med att barnen ökat kraftigt i vikt. Vad väger de nu? Vad anses de böra väga i stället i de åldrarna? En del ungar ökar kraftigt i tidiga år, för att sedan bli slanka lagom till skolstarten ungefär. Var tjockisarna i släkten överviktiga redan som små barn eller har det kommit senare?

Läkarna tror att 5 åringen kan vara kännslig mot kolhydrater. Därför är det en lite udda kosthållning för ett barn.
Hennes blodsocker steg väldigt fort o mycke en gån när vi gjorde ett diabetestest på henne. Inte för att de är så allvarligt men de kan ju bli.
Insulinkännslig.
5 år-36 kg
2 år- 16 kg
Det går väldigt fort. Å de är jätte jobbigt la tiden va med o stoppa portioner mm. De får inte alls så mycke som andra barn.
Påmin sida vet ja ingen som va kraftig som liten men därimot på min sambos.

Ursäkta en idiot, men vad är problemet? Att ungarna är överviktiga eller att det har allergier?
Barn har väl en hel del "valpfett" som försvinner i övre tonåren, så ska man mixtra för mycket med deras kost/vikt om de bara är 2 och 5 år? De växer ju fortfarande.
Hur mycket avviker de från normalkurvan?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ja de aviker från den "normala kurvan" rejält.
Problemet är ju allt ja har skrivit om. Jag tror ju att allt hänger i hop.

Det jag reagerar mest på, är att du verkar så uppgiven inför den situation som har uppstått. Du nämner kontakt med ett dussintal läkare. Man brukar väl vända sig till en dietist och hålla fast vid den kontakten, om det ska ge resultat.
Du avbröt en hoppingivande inriktning (den utan gluten och mjölk) för att det kom ett brev i brevlådan etc. Det blir ju inget resultat, om man ändrar mathållningen utan att prova den inslagna vägen en längre tid.
Mitt i alltihopa påstår du att andra barn lever på godis och kakor men är normalviktiga. Några sådana barn har jag aldrig träffat. De barn som får sötsaker, läsk o dyl brukar vara tjocka. Både äpple och knäckebröd är minst lika gott - om man får vänja sig vid det i stället.
På sätt och vis verkar det som om du har identifierat vad som hjälper och inte, men låter dig påverkas av en uppsjö idéer från olika håll. Nog bör du väl kunna lita på de observationer du själv har gjort.
Är barnen fysiskt aktiva? Ute och lekar och "härjar"?