Kost iFokus

Kost

Etikettalternativmedicin
Läst 2155 ggr
[WX5]
0

Någon som har ätit denna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Döttrarna har köpt denna från Sverige och jag är minst sagt konfunderad (?) över hur man egentligen tillagar denna rätt.

Det står tre olika saker och jag fattar ingenting men jag gjorde på ett sätt och jag hoppas att det blev någolunda rätt.

UlrikaD
0

Fyll på med hett vatten upp till strecket, låt dra några minuter. Rör om och ät.Skrattande

[WX5]
0

Okej. Det gjorde jag. Men det fanns lite annat beskrivet på locket så det förvillade något.

[Maine]
0

De ser goda ut, men är det inte kaloribomber? Kan ha fel..

Karmatarerskanise
0

Maine; jovisst är nudlar det. Det kan vara gott, men jag äter inte det längre, för det är så onyttigt.

[WX5]
0

Kaloribomb är det knappast. Dryga 100 kalorier per måltid jämför med vanlig mat som ligger mellan 200-500 kalorier.

Men nu fick dom det och jag kan ju inte slänga dom.

Karmatarerskanise
0

#5 Några sådana nudlar har jag då aldrig sett. De brukar ligga på ca400 kalorier/måltid. Vad är dessa nudlar gjorda av då?

[WX5]
0

Shit. Var har ni för nudlar i Sverige? Dom jag köper här innehåller 123 kcal per måltid.

UlrikaD
0

Var tvungen att gå och kika på ett paket bara för det. Vanliga nudlar man köper i mataffären som är från Kina antar jag. 370kcal står det här iallafall.

Karmatarerskanise
0

Ingen aning, köper som sagt inte nudlar. Innehåller inget bra.

[WX5]
0

Just denna kanske det är och den är köpt i Sverige men dom vi har här i Finland har betydligt lägre kaloriintag.

Karmatarerskanise
0

Men vad innehåller dom? Vad ger dom kroppen för nyttigt?
Ingenting. Bara utfyllnad.

[WX5]
0

Som om denna jag skrev om skulle ge nyttigheter. Ser precis samma ut med en sån där kryddpåse. Tror det är vete men jag är inte hundra. Har ingen hemma för tillfället.

[WX5]
0

Äh jag hittar ingen information om nudlarna så jag ger upp sökandet. Och jag har inget paket hemma för det var ett tag sedan jag åt såna.

Karmatarerskanise
0

Hemsidan dom har var dålig, visar ingen fakta om innehållet.

[WX5]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag kikat på nudelburken och det står per 100 gr är det 85 kcal. Byttan är på 65 gram så jag förstår verkligen inte vad ni fått 370 kcal ifrån. Det står per 365 gr så är det 310 kcal. Men det kan knappast öka med 225 kcal om man tillsätter vatten som inte innehåller några kalorier.

[Maine]
0

Då är det alltså 310 kcal per portion (serving size). Men det kan det ju vara värt! Glad

[WX5]
0

Men HUR kan vatten öka på kalorierna på en portion? Vatten har inga kalorier och det torra innehållet är precis det samma som innan man fyllde på vattnet.

Kan någon förklara detta för mig?

[Maine]
0

Det är baserat på torrvaran. Här är 365g torrvara (en portion) 310 kcal. 100g torrvara innehåller 85 kcal. Man kan stirra sig blind på 100g:s tabellen. Glad

[WX5]
0

Fortfarande är det bara 65g torrvara och inte 365g.

[Maine]
0

#20  Ursäkta mig, det är den färdiga mängden som räknas.

storost
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

De räknar med färdigt rätt. 100 g färdigt rätt har 85 kalorier och 365 g har 3.65 gånger så mycket och då blir det 310 kalorier. Så är det räknad. Det har inget med vattnet att göra. Vattnet gör bara att färdiga rätten blir 365 g totalt.

Men i sådana rätter finns det vanligtvis mycket smakförstärkare i och det tyder på, att de använder under produktionen mindre kvälitet i råvaror.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Maria
0

Min man arbetade en period i Seoul i SydKorea på flygplatsen. Där såldes denna typ av burknudlar överallt och så fanns det kranar med varmt/hett vatten där man fyllde på sina burkarTungan ute

/Maria

[WX5]
0

Häftigt. Skrattande

Maria
0

Fast det hade nog varit både bättre och nyttigare men annan typ av snabbmatObestämd

/Maria

Karmatarerskanise
0

Bumbleboo; ja så var det på alla seven eleven i Phuket också. OCh andra småbutiker :)

Maria
0

HaSkrattande Där ser man.

/Maria