Light/fettfria alternativ
Själv så tål jag inte Fun Light (som vissa kallar saft), det kliar gott i halsen då. Däremot dricker jag vanlig saft, men jag späder ut det, så det blir som färgat vatten. Lite smak vill jag ha.
Köper jag läsk någongång, så blir det light. Majonnäsen är fettfri. Jag köper Keldas och Mildas gräddprodukter, 4-15% fett. Man kan göra goda såser på dem med.
Hur gör du?
Enda light som vi köper i detta hus är Pepsi Max. Allt annat blir av den fetare sorten.
#1 Köper du den för sockrets eller smakens skull? Här hemma är den inte poppis, den smakar inte gott tycker de. Själv gillar jag inte Cola. 
Smakens skull. 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag köper fetaste mjölken, creme fraiche och vispgrädde. Inga light produkter alls. Håller mig borta från socker, men om jag nu ska dricka saft, så tar jag hellre riktigt socker än sötningsmedel. Enbart smör i matlagning (inget margarin).
Så lite tillsatser som möjligt med andra ord.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
För en herrans massa år sedan som jag körde med sockerfritt och light i huset och mannen var med på detta. (Innan vi fick barn) så har det blivit så att vi föredrar Pepsi Max före dom sockrade läsken.
Jag är inte heller för en massa tillsatser förutom just denna last jag har. Kör hellre helfet än light. Vill bli mätt inte hungrig efter en liten stund. Sen är det inte så bra med alla dessa "medel" som finns i varje sak. Ja förutom denna dumma dricka som vi är så beroende utav. 
Ja och så godis men det blir inte lika ofta som förut även om jag äter det.
Lightprodukter är inte bra att köpa, för det innehåller sötningsmedel och det är sämre än socker:)
ändå "lightprodukt" vi har är pepsi max, absolut inget annat i light eftersom det inte är bra för kroppen 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Precis. Det enda av lightprodukter är också Pepsi Max för oss.
I vissa fall så är det bättre med sockerfritt än sockrat. Och vad gäller tillsatserna är jag inte orolig för dem. Det är värre att vistas bland folk som röker 
Jag dricker hellre lättmjölk än standardmjölk. De där extra kalorierna och fettet behöver jag inte. 
#11 Ja sockerfritt ja, men lightprodukter brukar ha sötningsmedel, vilket är sämre.
Standardmjölk innehåller knappt någon fett alls:P
#12 3% fett är det i standardmjölk, det både syns och känns, det är gräddlikt tycker jag som bara använder det till pannkakor!
60 kcal per dl, det är ganska mycket.
Så lite läsk som jag dricker så kan jag stå ut med det sötningsmedlet, samma med tuggummi och halstabletter.
Många andra lightprodukter som ostar mm, är det mycket mindre fett i, och det tilltalar mig.
#13 Nä smakar inte grädde, ser inte ut som det heller, det gör däremot den röda mjölken :) Plus att standardmjölk har bara 1,5 % fett. Det är röd mjöl du tänker på.
Standardmjölken är den gröna på 1,5 % och det är helmjölken på 3%. Lättmjölk är den blåa.
#14 Nu tror jag att du blandar ihop begreppen här.. 
Lättmjölk är blå 0,5%, Mellanmjölk grön 1,5% och Standardmjölk röd 3%.
Och jo, enligt mitt tycke så ser den ut och smakar grädde! 
Så jag pratar alltså om den röda standardmjölken i #13.
Standardmjölken är den mjölk som säljs mest = alltså standarden i branschen. Och den mjölk som säljs mest uav är den gröna (mellanmjölken). 
Med lite forskning så har du rätt men i folkmun är den gröna standardmjölken.
En länk om standardmjölk:
http://www.ne.se/standardmjölk
Har aldrig hört i folkmun att den gröna är standardmjölk, inte på denna sidan av pölen. 
Men jag snackar om samma sida av pölen eftersom jag är född och uppvuxen i Sverige. 
Inte lätt att veta, du brukar prata om "din sida" och svenskarna 
Men då har vi inte vistats på samma ställen, för jag har aldrig hört mellanmjölk kallas för standardmjölk.
Någon annan som har det?
Iaf i Sthlm sa man så (hehe där jag är uppvuxen).
Kommer inte ihåg var dom i Sandviken/Gävle sa för jag var så liten när jag befann mig där.
#21 Här nere i Blekinge i alla fall har vi alltid sagt att standardmjölk är den gröna, så blandar inte ihop någonting, bara säger som jag är uppväxt med, som jag alltid har sagt och har lärt mig.

Det är olika färger på mjölkförpackningarna beroende på mejeri. Så vad som är grönt i en del av Sverige kan vara rött på ett annat.
Intressant! :)
Jag som äter LCHF väljer självklart bara fullfeta produkter. Dricker inte ens mjölk utan här är det vispgrädde på 40 % som gäller. Dock dricker jag inte vispgrädde utan har det i kaffe, såser, grytor, till efterrrätter, i bak osv. Dricker endast vatten.
Samma gäller andra mejeriprodukter, creme fraiche på 36 % eller 40 % (40 % finns inte som ekologisk), gräddfil 12 %, äkta majonnäs 80 % (köper endast Kavlis äkta majonnäs utan tillsatser), naturell yoghurt 3 %, filmjölk ca 2-4 % (filmjölk, naturell, a-fil, fjällfil) osv. Skulle jag någon gång få för mig att köpa mjölk till något så blir det helt klart den naturliga fullfeta varianten på 3 % (röd).
All mat som kommer hem till mig är 98 % fritt från tillsatser. Det enda undantag jag gör är på produkter som är helt omöjliga att utesluta alla tillsatser helt. Exempel på det är t.ex. korv som jag köper ytterst sällan men som vid enstaka tillfällen köps med, då med hög kötthalt på minst 70 % och så lite tillsatser som möjligt. Ibland när latheten tar över så köper jag även färdiga såser t.ex. bearnaise från Erics såser. Erics såser är de bästa färdigköpta såser jag kan hitta, endast två konserveringsmedel utöver smörarom. Visserligen gjort på rapsolja istället för äkta smör men de få gånger jag är lat är det inte hela världen. Självklart blir det bäst när man besvärar sig att göra sin smörsås själv.
Som några skrivit väljer jag hellre socker framför sötningsmedel, i varje fall i färdiga produkter. Har själv sötningsmedlet Sukrin hemma som jag använder i bak ibland. Däremot är det kemikaliska/syntetiska sötningamedel i färdiga livsmedel som man köper (läsk, choklad, godis, glass etc.) att jag hellre köper med socker. Därför köper jag mörk choklad med socker utan tillsater istället för mörk choklad med sötningsmedel. Det är trots allt inte varje dag jag käkar det. Mat är så mycket godare!
FÄrgerna på mjölk är ju olika beroende på vilken mjölk man väljer att köpa. Skånemejerier som vi har här har ingen grön mjölk. (av den vanliga mjölken)
#27 Har ni inte Klövermjölk heller?
#28 Ingen aning. De stora butikerna har väl det mesta tror jag.
Använder ju själv skånemejeriets produkter när det gäller mjölk, så jag har inte spanat in utbudet :)
Kikade in på Skånemejerier. De har de fyra olika mjölken, men de har andra färger:
Mjölk 3% - gul/orange förpackning
Mellan 1,5% - blå förp.
Lätt 0,5% - röd förp-
Mini 0,1% - gul förp.
Självklart finns det fler märken än Arla. Vet inte varför jag automatiskt utgick ifrån Arla… Eftersom jag inte köper mjölk så vet jag inte vilka färger olika märken ha men Arlas färger kan jag.
Minimjölk - Gul
Lättmjölk - Blå
Mellanmjölk - Grön
Standardmjölk - Röd
Vet inte vad minimjölk och lättmjölk ligger på men mellanmjölk ligger på 1,5 % och standardmjölk på 3 %.
Angående att fullfet mjölk smakar grädde (liksom va?) så tycker jag fettsnåla smakar vatten. 
Jag använder bara "starkmjölk"
dvs. den fetaste. Ibland så finns gammeldags mjölk och då köper jag den.
Smör, fet grädde och ALDRIG lightprodukter.
Fettfri majonäs är för mig helt ofattbart då majonäsens bas är olja
/Maria
#28 Jag har! Köper jag mest av :)
#32 Det finns ingen olja i den fettfria majon, men det kanske var så du menade, att det "ska" finnas olja? Då är jag ju glad att slippa den, därför köper jag ju denna variant. Både för fettet och för smaken. Jag är faktiskt inte så förtjust i de andra majonnässorterna. Gillar inte när det blir flottigt. 
#33 Har testat den, men ingen i familjen gillar den. Ingen god smak.
#34 Jag tycker inte att det är någon skillnad alls mellan den och t.ex arlas gröna eller likvärdig, smaka lika tycker jag 
#34 För mig låter det ungefär som att göra en äggfri omelett
/Maria
#36 Ok, jag skulle nog mer jämföra det som koffeinfritt kaffe eller alkholfritt vin. 
Håller med dig bumbleboo; det är som en omelette utan ägg :P
Det borde inte få kallas majonnäs om det inte är majonnäs.
Om den är fettfri innehåller den ju ingen äggula heller. Vad har den då som majonnäs har? Ingenting av basen i alla fall.

Ang olika färger på mjölkförpackningen, så har jag en liten anekdot.
Jag jobbade med marknadsundersökningar för tusen år sen (eller nåt) och då hade vi ett jobb om just vilken mjölk folk köpte. Nästan alla svarade i "färger" - den röda, den blå osv. Vi som ringde hade dock bara varianterna "standard, lättmjölk, mini" osv, alltså inget med vilka färger förpackningarna hade. Eftersom vi bodde i Malmö, så utgick alla från Skånemejeriets färgstandard, så röd = lättmjölk osv, oavsett vad det nu var för typ i Stockholm, Norrlands inland eller Göteborg.
Jag sa till cheferna på firma att detta blir alltså helt megafel, men de bara sa till oss att köra vidare. Efter det har jag svårt att tro på marknadsundersökningar, och jag tyckte också synd om firman som beställt undersökningen, för det var inte mycket som stämde där, inte.

Jag trodde faktiskt att mjölkpaketsfärgerna var samma i hela Sverige. Men man lär sig nåt nytt varje dag!

Nämen, jag har ju inte svarat på frågan 
Jag köper lite olika. Jag otroligt svårt för pepsi max och cola light för jag tycker att det är för sött. Funlight dricker jag inte sedan pappa dödade en liten myrstack som byggt bo i vedhögen med det. Tydligen så bär myrorna hem "giftet" till myrbarnen och så dör dom av det.
Om man ser på fettprodukterna så blir det som sagt lite blandat. Ibland creme fraiche light och ibland fullfett. Vet inte riktigt varför 
#42 Vad gäller creme fraichen så beror det på vad jag ska göra med den. Den feta är ju lite stabbigare i konsistensen. Den använder jag till tacos, och de fettsnålare till potatissallad eller kalla såser.