Kost iFokus

Kost

Etikett: tankartipsochid-er
Läst 3582 ggr
[Maine]
0

Den fettfria majonnäsen

Den har blivit en riktig hit här hos mig! Jag använder den till mycket, men den är svår att hitta i affärerna. De tar bara in äkta och lätt varianten. Trist!

Använder du majonnäs och i så fall till vad?

Karmatarerskanise
0

Använder vanlig majonäs till räkmackor, mycket mer blir det inte.
Får man fråga varför du tar den fettfria? Är det för att du inte kan äta fett, eller för att du undviket fett?

[Maine]
0

Jag vill ju undvika mer fett än nödvändigt, sen har jag ju IBS med, så jag får magknip av fett. Dessutom så är den god, den smakar lite åt senapshållet, och jag älskar senap!

Jag ringlar gärna lite majonnäs på mackan och sen ost, skinka eller ägg ovanpå. Enkelt och bra för magen! Glad

Karmatarerskanise
0

#2 Okey :)

Mitralis
0

Jag gillar att ha majo på lite allt möjligt. Mest blir det till räkmacka eller smörgåstårta, men ibland så blir det en klick i laxpastan också.
Killen min gillar inte majo så mycket för han tycker att det smakar senap och jag känner ingen senapssmak alls Obestämd

Fridaaaa
0

Använder majonäs på ost eller räkmacka. men ska vara den äkta, inte ligt, eller fetfria, inget hitt här:)

#4 Tycker det smakar senap?! Är han galen Flört Finns ingen senapsmaka alls:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[WX5]
0

Uäck…

nyborjare08
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag använder bara äkta majonnäs. Till frukostäggen men också i kalla såser då jag blandar med crème fraîche. 

Om fettet tas bort så innebär det bara att de måste ha en massa utfyllnad och tillsatser. Nej äkta vara ska det vara! Helst egengjord majonnäs men det är inte alltid jag ids göra den själv. Då blir det köpes, men jag försöker välja den som innehåller minst tillsatser.

IBS brukar bli bättre/bra om man undviker fibrer och spannmål.

[Maine]
0

#6  Gillar du inte majonnäs alls?

#7  Jag har haft IBS i många år, och fett är en av de livsmedel jag blir dålig av. Fibrer och spannmål går bra, så länge jag inte äter "fiberflingor" mm.

[WX5]
0

Näpp jag gillar inte majonnäs. ;)

[Maine]
0

#9  Okej, då förstår jag uttrycket! Flört

[WX5]
0

Tungan ute

Maria
0

Jag gillar majonäs och hemmagjord är absolut godast.

Skulle aldrig köpa fettfriTungan ute

/Maria

[Maine]
0

För mig får den gärna heta något annat, jag skulle köpa den ändå, för den är god! Cool

För övrigt så gillar jag inte när köpta smörgåstårtor är indränkta med majonnäs, det blir äckligt och dessutom får jag magknip. Obestämd

Karmatarerskanise
0

#13 Som med det mesta blir en smörgåstårta mycket godare om man gör den själv Glad De som man köper i butik är ofta gjorda utan kärlek.

[Maine]
0

#14  Många köpta är jättegoda, (köper på mindre butiker) gjorda med omsorg, men det är just den där majonnäsen som de flesta envisas med att använda. Men man kan ju alltid komma med egna önskemål. Jag gör det de få gånger jag köper.

Jag har gjort smörgåstårta själv några gånger, men jag tycker inte att det blir lika gott att göra själv. Det är alltid godast att äta andras mat!

Jenny40
0

Tycker inte det borde kallas majonnäs om det är fettfritt.
Eftersom majonnäs är ägg, vinäger/citron, senap, salt och olja.

Jenny

[Maine]
0

#16  Den innehåller bl.a. äggvitepulver och vinäger.. Flört

Jenny40
0

Tycker det är falsk marknadsföring att kalla det majonnäs eftersom basen i Majonnäs ÄR Fett och Äggulor.
Den där fettfria borde kallas äggvite kräm istället… Flört

Jenny

[Maine]
0

#18  Skriv och klaga.. Flört

[WX5]
0

Haha äggvitekräm. Bästa ordet hittills. :P

Jenny40
0

Japp får göra det.. Flört.. är ju inget du kan rå för.
Du är ju bara konsument och köper ju bara det som marknadsförs i butiken och som du tycker låter bra.

Förlåt, kunde inte låta bli att kommentera den där fettfria s.k "majonnäsen".

Jenny

[Maine]
0

#21  Det är lugnt, jag retas bara lite med glimten i ögat. Hoppas du inte tog illa upp. Flört

Som sagt, jag skulle äta den även om den hette något helt annat. Cool

Jenny40
0

#22 ha ha det är helt okej. Tog inget allvarligt på det. 

Men du vet väl att det inte är farligt med fett! Dvs så länge man håller sig till nyttiga fetter, som är fleromättade som ex. rapsolja och olivolja.

Jenny

DesK
0

Vi är inga storkonsumenter av majonnäs, men när vi vill äta majonnäs så blir det alltid min hemgjorda. De köpta oavsett fetthalt innehåller tyvärr överlag så mycket konstigt jox.

/Désirée

Jenny40
0

#24 håller fullständigt med dig! Glad jag gör också alltid min majonnäs själv… helt utan en massa konstiga tillsatser.

mvh

Jenny