LCHF är dyrt (enligt mig)
Lägger den här inne eftersom man inte kan diskutera med dom inne på Kohydrater. Egentligen vill jag ju följa denna metod för jag vet att min mage blir bra för jag har ju testat några gånger. 
Det kan ju låta enkelt att bara skippa kolhydraterna och så slipper man köpa en massa onödigt och då kan man ju spara pengar men är man flera i familjen och dessutom har barn i dagisåldern (och skolåldern) så kan man inte bara skippa att köpa kolhydrater för barnen skulle det bli ramaskri och matvägran.
Har man dessutom en man som vill ha sina pommes till köttet så blir det ju att köpa en påsen pommes i allafall.
Tänk dig att barnen äter fiskpinnar en dag i veckan så blir det 4 på en månad och eftersom när man skall minska på kolhydraterna och allt det andra som inte är bra för någon egentligen så betyder det att jag måste köpa en annan fisk till mig och alldra helst skall man ju köpa en fet fisk så som lax. Vilket betyder att min mat blir så mycket dyrare än barnens fiskpinnar för laxen är svindyr här, 18-23€/kg eller några frysta bitar för 6-7 €. Ta det gånger 4.
Skall barnen ha korv så är korven inte heller bra för dom som äter lchf eftersom den innehåller glutamat (behövs källa på det) och att korvarna inte brukar innehålla så mycket kött så dom är proppade med annat najs (not). Då skulle jag ju kunna köpa kött istället. Plus att om vi skall äta kött någon mer dag i veckan så blir det flera dagar med kött och i längden blir det en slant.
Barnen älskar Chicken Nuggets och det äter dom ca 3-4 gånger i månaden så har vi ju paneringen igen så som på fiskpinnarna (som jag inte skrev om ;)) och det är ju inte så bra. Då måste jag ju köpa en färsk kyckling till mig och eftersom att kycklingen inte är så fet som i laxen eller carrén så måste man ju äta lite mera än bara en bit.
Smör och grädde går ju åt för det skall vara i maten och kaffet och teet osv. Så från att inte köpa grädde alls (endast till kalastårtor och våfflor) till flera burkar per dag ökar ju på matkontot ännu mera. Samma sak med smör. Ja det skall ju vara äkta smör som är dubbelt så dyrt som margarin går genast åt lite mera. Du skall ju steka din mat i rikligt med smör och gärna någon klick i ditt kaffe eller te. så går det ju åt massvis med smör eftersom vi nästan aldrig steker i smör. Någon som hört talas om teflon?
Jag kan ju inte spara in på kolhydraterna för barnen vill ju ändå ha sitt bröd på morgonen och eftermiddagen så där sparar jag inte in en slant även jag nu inte äter något bröd. Mannen och barnen vill ju ha pommes eller pasta eller vad det nu kan vara så det måste ju ändå köpas in så där kan man inte spara in heller.
Och är man sugen på något så rekommenderar dom att man skall äta några skivor och med en rejäl klick med smör. Så förutom att barnen äter både smör och ost till frukost och att man skall steka sin mat med rejäla klickar smör så skall man småäta det också varpå man måste köpa dessa saker fler gånger i veckan än vad vi normalt gör oss av med på en vecka.
Så kontentan av detta är att matkontot skulle öka på MASSOR i en flerbarnsfamilj. Den vanliga maten plus allt det extra som behövs till den som äter enligt lchf. Alla har inte den ekonomin till detta. Ta mig tex så får jag 436€ i månaden (barnbidragen). 100€ dras på ett lån direkt. Sen sparar jag 30€ i månaden till semestern så vi skall få det så bra som möjligt och att barnen skall få någon upplevelse än att sitta på sommarstugan 24 timmar om dygnet. 15€ går till man efter en uppgörelse om en sak. Dessutom brukar jag ha en bensinräkning varje slut av månaden eftersom jag inte har råd att tanka i mitten av månaden och den ligger mellan 40-60€ i månaden. Sen har jag ett Elloslån och det varierar mellan 7-20€ i månaden (varför det är så vet jag inte men jag har inte handlat något nytt. Så vad har vi kvar av min "lön".
Det blir ca 215€ kvar och det måste jag tanka ytterligare en gång och det på ca 40€ så det har nu minskat ner till 175€. Det är alltså vad jag har kvar att leva på varje månad. Som bekant är det lite dyrare här på än i Sverige om man jämför valutorna (?). Det skall alltså räcka till mat och lördagsgodis. Sen har jag mitt beroende på Pepsi Max.
Det kanske låter som om jag har jättemycket pengar men eftersom det ostar en hel del med bensin till stan så kan jag inte bara fara dit och handla maten där det är lite billigare utan det blir i närbutiken.
Jag försöker att snåla in och bara köpa det nödvändigaste men jag förstår verkligen inte var pengarna försvinner. Numera köper jag bara man till dom måltider som barnen är hemma. Alltså ingen lunch till mig själv om det inte råkar finnas rester kvar. Vi äter lite "lyxigare" när mannen är hemma för han har lite mera pengar att röra sig med, han får ju ändå min pension och sin lön. (Han sköter ekonomin så det är därför som han får min pension.)
Så skulle jag börja med lchf så skulle min budget sjuta i höjden rejält och pengarna skulle bara räcka i en vecka. Ja lite överdrivet men det skulle aldrig räcka för en hel månad.
Sorry för att det blev förlångt men jag är glad att du läste hela inlägget och kanske kan komma med synpunkter. Jag vill på nåt sätt inte racka ner på den som äter denna kost för jag vet att den är bra och jag har mycket av tänket. Jag vill bara påvisa att det är dyrt att leva med denna diet om man inte är ensam eller har enbart en man/kvinna som äter på samma sätt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har inte riktigt läst hela inlägget men jag vill bara säga att lchf blir vad man gör det till. Man "måste" inte köpa det dyraste gräsbetessköttet eller de renaste korvarna. Vissa väljer att använda mjölk i kaffe och te, inte grädde. Det handlar inte om att vräka på fett.
Det är du som förälder som väljer vad barnen ska äta och de har förmodligen tillvänjts på skräpmat för att du/ni har valt att ge dem det. De kan vänjas av med det. Ja jag hävdar att det går. Visst kan det ta lite tid men det är ju du som förälder som bestämmer. Som du beskriver det så verkar det som om barnen har makten över maten. Det skulle jag aldrig acceptera.
LCHF är vanlig mat och man kan välja billig vanlig mat. Köttfärs och ägg, till exempel. Stek köttfärsen/äggen i smör och det är klart. Ungefär. Stekt falukorv med stekt ägg är ett annat exempel. Barnen kan ju få lite nudlar/potatis till. Barnen behöver ju inte köra LCHF fullt ut. Om du själv vill köra LCHF så är det bara att du tar lite extra smör till ditt kött och skippar pommesen.
Jag hade ju hellre sett att du läst hela inlägget. Jag har lagt ner stor möda på denna text och visst har jag väl tagit det mest "dyraste" produkterna.
Och bara för att jag inte vill att barnen alltid skall äta det jag äter (om det skulle va lchf) så skall dom ändå få mat som dom tycker om. Barn är ändå barn och dom har favoritmaträtter precis som vi vuxna. Jag ger hellre barnen mat som dom tycker om än att "mätta" mig själv för att dom skall kunna äta sig mätta och vara glada.
Jag skriver bara så som jag ser det. Jag har läst hela texten och det förändrar inte vad jag tycker i frågan. LCHF blir vad man gör det till. Man behöver inte äta ost med smör. Man behöver inte ha smör i kaffe och te. Man kan äta vad man vill om man blir sugen. Jag lägger upp det så att jag äter ordentligt till frukost, lunch och middag och då behöver jag inte småäta däremellan för jag är inte sugen.
Smör använder jag och steker i. Jag har inte smör i kaffet eller tet. Visst är smör dyrare än margarin, det har jag full förståelse för! Men grejen jag försöker framföra är att det inte behöver gå åt så mycket som du verkar tro. Rapsolja funkar till nöds också, och den kan man ju blanda ut smöret med när man steker. Men margarin är tyvärr rent hälsofarligt så om du bara kan sluta med det så vore det en hälsovinst för er.
Som sagt, lchf är vanlig mat. Barn kan äta vanlig mat med ev tillägg av pasta eller vad de gillar. Eftersom du nu har dålig ekonomi så tycker jag att det mest logiska och ekonomiska vore att laga mat som alla kan äta av. Barnen får väl lära sig att de inte kan få favoriträtterna varje dag. Eller så får de nya favoriträtter. Det jag menar är att det är DU som förälder som bestämmer, inte de. Skräpmat är inte billigt.
Jag skriver om det jag läst på Kolhydrater. Där är det såna tips och folk som skriver om vad dom äter. Det är både smör och grädde i både kaffe och te. När jag ställde en fråga angående när man är småhungrig (för "hundra" år sedan) så fick jag svaret att ta skivor ost med smör på. Så lät det genom hela tråden.
Läser jag där inne så ser man vad andra har i sina maträtter och drycker. Det står ju inget om att man inte behöver detta. Var och varannan tråd sås tår det så. Är det någon som frågar om tips så kommer smör och grädde upp garanterat och det finns ganska många som skriver vad dom gör och då är det antingen smör/kokosfett/grädde i kaffe och te så det är inget jag hittar på.
Tyvärr är skräpmat billigt för det är billigare att köpa ett paket korv för 1€ än att köpa kött för 7-10€ (för två pers.). Vi har ett 30-pack med korv (inte den bästa innehållsmässig det kan jag hålla med om) den kostar 3,99€ och räcker bra många måltider än ett paket med 4 köttbitar i som är dyrare att köpa.
När man har en fiskvägrande man så smittar han av på ungarna och jag får inte i dom fisken om jag råkar laga det. (Inte fiskpinnar utan djupfryst sej).
Men du får gärna skriva en lista på mat som jag kan använda. :D
Dålig respons. :( Jag trodde det var flera som hade något att komma med. Jag har suttit i flera månader med denna tanke och nu under lunchen satt jag och finslipade det jag skulle skriva.
Funderade först om jag skulle göra en artikel av det hela men valde att lägga det som ett vanligt inlägg istället.
Många är nog ute i det fina vädret, eller är som jag. Har ingen koll på lchf, och har därför inga åsikter om det. 
Här regnar det och har gjort hela helgen. :(
Man behöver inte kunna något om lchf för att tycka någet. ;)
Jag är ingen fan av LCHFkost men inne på Kolhydrater så finns en uppsjö med tips, recept och annat.
(tycker inte man ska prata illa om andra sajter heller)
LCHF är ju ingen konstig mat egentligen utan tämligen normal. Det är ju bortvalet av kolhydrater som gör det hela.
Så familjen borde kunna äta samma även om en person äter denna kost. Det gäller bara att byta ut t.ex potatisen eller pastan.
/Maria
Ja då var det där med att "byta" ut något, ytterligare en grej att köpa (oftast) för vi är inga grönsaksätare. Det som oftast rekommenderar är typ broccoli och sånt jag inte klarar av att äta. Så för att byta ut pastan eller potatisen så måste jag ju ta mera av proteinet (köttet) eller fettet (sås, smör eller grädde) vilket betyder att det går åt mera av dessa varor eftersom vi inte annars köper grädde om det inte skall vara på en tårta eller våfflor. Inte för att vi är fettskrämda utan för att vi inte lagar sån mat som kräver dessa ingredienser.
#7 Jo, i detta fall så känner jag att jag inte kan säga varken bu eller bä om den dieten.
#8 Det är inte så lätt att byta ut det ena mot det andra ibland. Många har sina bestämda åsikter om vad de ska äta. 
#10 Jo, men om man inte kan eller vill byta ut det ena mot det andra så faller ju hela trådfrågan.
Vad pratar vi om liksom?
Broccoli är inte dyrare än pommesfrites.
/Maria
Nä det kanske det inte är men barnen vill nog fortfarande ha pommes frites och mannen vägrar äta något annat än sina pommes så det blir att köpa: kött, pommes och en broccoli istället som det är nu kött och pommes. Du ser jag kan inte ta bort något utan det blir att köpa fler saker än vad vi gör för början så på så sätt blir det inte billigare efter som jag måste köpa både pommes och och broccoli till köttet. Gör man så flera dar i veckan (inte för att man äter pommes flera dar i veckan men som exempel) så blir denna lilla kostnad ganska hög till slut varje månad. Har jag inte rätt?
#11 Jag menar att någon i familjen kan tvärvägra att byta ut något och då blir det krångel med vad man ska äta osv. Hoppas du förstår vad jag menar nu. 
Jag vet vad tråden handlar om.
#13 Nä faktiskt inte. ;)
Du har ju pommesfriten längre om du äter något annat.
/Maria
#14 ? Jag svarade bumbleboo på hennes inlägg #11. 
#15 Hajar inte detta heller? :(
WX5 av vad jag har läst nu så verkar det ju inte som det "går" att äta denna "diet" för din del. Du äter inte grönsaker, barnen kan inte äta vanlig mat och mannen fiskvägrar
Dessutom blir det dyrare enligt dig.
Du kanske ska hitta ett annat sätt att äta bra på.
Ja enligt mig blir det så mycket dyrare för jag har ingen familj är villig att ändra på sig och är man en mot fyra så blir man underlägsen. :( Egentligen vill jag äta men har inte den ekonomin för mig skulle det öka på för det är många saker vi inte har hemma eller äter "normalt" så för att alla skall bli nöjda skulle jag behöva den dubbla mängd peng jag har idag för att klara av detta.
Jag har försökt att laga nyttig mat men när barnen klagar på ens mat innan man ens börjat så knäcker det mig. Mannen är likadan. :( Barnen "bestämmer" inte vad dom vill äta utan dom för äta det jag lagar men jag lagar sån mat som dom tycker om (för att slippa tjafs i framtiden, men jag har börjat vägra micromat) och om jag utöver detta köpa mat enligt lchf så går det inte med min lilla budget.
#19 Indirekt blir det ju då barnen som bestämmer, eftersom deras gnäll funkat.
Jag känner lite som så att deras hälsa borde gå före att du ska slippa gnället. Gnället tar slut när dom ätit vanlig mat ett tag, och dom ser att det inte lönar sig med att gnälla.
Man kan laga god nyttig och näringsrik mat. Visst gnälls det vid förändringar, men det går över.
Sen kan man servera favoritmat någon gång i månaden.
Av din text att bedöma så verkar det som att du letar problem istället för att hitta lösningar. Ingenting är omöjligt. Det handlar om att prioritera vad som är viktigt i ens liv.
Om du anser att det är så viktigt att låta dina barn bestämma (och inte begära att din man köper det han måste ha för sina egna pengar) så att du kan köpa det du vill ge dig och dina barn. Ja, då har du gjort det valet. Jag personligen skulle aldrig låta mina framtida barn äta fiskpinnar, Chicken Nuggets, fejkkorvar osv. eftersom jag inte anser att det är riktig mat.
Jag har själv ätit LCHF kost i över ett år och jag förstår inte riktigt varför du tror att man ska ha smör och grädde i allt. Många kanske föreslår det för att de gillar det men det är absolut frivilligt. Jag har absolut inte smör i kaffet och jag steker bara i smör om det är kött som suger åt sig (typ smörstekt fisk är gudomligt). Att steka t.ex. bacon i smör är ju helt poänglöst eftersom bacon inte suger åt sig smöret utan istället lämnar fett efter sig (sen ska jag väl poängtera för novisar att bacon INTE är idealiskt). Jag har grädde i kaffet men det är för att jag tycker att det är gott.
För mig är LCHF betydligt mer än smör och grädde även om jag med gott samvete kan ta hur mycket smör och grädde som jag vill. Ska kanske tillägga att det här med lägga smör på ostskivor har jag ALDRIG gjort för jag tycker inte att det är så gott (äter mer än gärna ost ensamt dock). Däremot kan jag ta mjukost i en skinka och vira runt eller göra någon god röra och rulla runt i skinka osv. Gillar man smör på ost så är det självfallet fritt fram, men alla gillar inte samma sak. Man får testa sig fram.
Ju mer jag läser om lchf, så blir jag nästan äcklad av allt fett.. steka bacon i smör? Uäck!
Förresten vad säger hälsovården om allt fett? När det gäller detta med kolesterol och allt vad det heter?

#23 Menar du att man inte får ha negativa åsikter om dieten för att det kan såra andra? Eller har jag missuppfattat (igen) 
#22 Man steker inte bacon i smör för att man äter LCHF ;) Jag har då aldrig gjort det. Och man måste inte äta en massa fett, bara man inte är rädd för fettet. Jag har tagit bort de flesta kolhydrater, äter kött, fisk, skaldjur, fågel och grönsaker och sås. Dricker vatten och kaffe. Har funkat jättebra med vikten.
Någon dag i veckan äter jag potatis, för att det är gott.
Det finns olika artiklar om studier som har gjorts på personer som äter denna diet, och deras kolesterolvärden är låga, alltså bra. Diabetiker kan många gånger sluta med insulin injektioner. Finns en massa att läsa inne på kolhydrater.ifokus.
#25 Okej, tyckte jag läste nånstans om att man skulle steka i smör. Visst blir man fundersam om det ska vara så bra att äta mer fett. För mig är det totalt tvärtom. Tittar jag på en gräddbakelse så går jag upp 5 kg..

#24 Man får gärna ha negativa åsikter om andras kosthållning.
Men det hindrar inte att man kan försöka att respektera andras val av kost och kanske inte gå på så hårt utan även försöka komma ihåg att det finns personer som kanske tar lite illa vid om man totalsågar deras livsstill.
Min uppmaning var inte på förekommen anledning utan mer i förebyggande syfte 
#26 Ja, det råder ju delade meningar om vilket som är bra och inte.
Man får tro på det man vill.
Drar man bort kolhydrater går många ner i vikt, drar man ner fett går man också ner i vikt, det är dessa saker tillsammans som gör folk tjocka tror jag. Sen vilket som är bra för hälsan handlar ju om vilket man väljer att tro på, finns ju studier om allt, inte lätt för en lekman att vara kritisk.
#22 Det är inget fel att steka bacon i fett - bara det att det är poänglöst eftersom bacon inte suger åt sig något fett utan snarare lämnar fett efter sig. Med andra ord går smöret till spillror.
Hälsovården? Det är sorgligt att folk har så många fördomar mot naturligt fett. Det är minsann ofarligt att proppa i sig tillsatser men naturligt fett DET är minsann ohälsosamt. Trots alla fetsnåla kostråd så ökar fetmaepidemin och folk som är överviktiga äter verkligen inte LCHF dvs. naturligt fett och protein och lite kolhydrater. Nej, det äter massor med kolhydrater, tillsatser och i många fall inte ens naturligt fett utan istället lightprodukter. Kostråden idag är sjukt skrämmande och jag har tappat hela min tilltro till SLV och tycker det är tragiskt att folk lämnar över sitt ansvar till någon "högre makt" (i det här fallet SLV) utan att själva ta reda på vad som verkligen stämmer och inte.
Jag har större delen av mitt liv kämpat med min övervikt, varit på ett förnedrande bantningsläger (som resulterade i viktuppgång) där jag skulle ange allt jag hade ätit i ett datorprogram som räknade ut kalorier samt gått på regelbundna möten med en dietist på sjukhuset. Jag har aldrig varit "American size" men närmare 30 i BMI. Inget hjälpte! Det hela slutade med att jag började svälta mig själv. Ibland kunde jag jogga 3 km flera dagar i veckan och endast leva på något äpple om dan. Resultatet? Jag gick ner men fick dåliga betyg eftersom jag inte hade någon ork till något annat och jag behöll bara vikten ett år (och jag nådde aldrig målvikten).
Förra året kom jag över en blogg om en grovt överviktig tjej som just åt LCHF. Jag tyckte precis som de flesta människor att tjejen var ute på djupt vatten när hon med så grov övervikt åt så mycket fett. När man ser fick se hennes viktnedgång blev jag inspirerad och läste på om kosten för sen inse att det som stod var löjligt logiskt. Så jag gick helhjärtat in för det för att sen se hur kilona utan någon som helst motion trillar av. Nu är jag inte långt ifrån min målvikt och jag kan inte minnas när jag vägde så här lite sist.
Menar du att jag med min viktnedgång och mitt otroliga välmående skulle ha fått dålig hälsa? Jag fick även en äldre man med diabetes typ 2 att prova LCHF och hans dietist var inte glad men han gick emot dietisen (som i sin tur krävde regelbundna prover) för att följa mitt råd. Han hörde av sig ett halvår senare och berättade att han hade blivit av med sin diabetes - helt slutat ta sin diabetesmedicin och halverat sin blodtrycksmedicin samt gått ner 21 kg. Hur många fler bevis behövs? Det här är bara mina erfarenheter men det finns många fler.
Skulle verkligen vilja hjälpa andra i samma situation men tills vidare så hjälper jag anhöriga. Har fått fyra kollegor på pappas jobb att börja samt min faster och min kusin. Det roliga är att alla är positiva och tycker att detta är det bästa de har provat. Slutligen, LCHF är ingen diet, det är en livsstil.
Jag har varit nästan 40 i BMI, så jag passar mig verkligen för fett i alla former.
Sedan är det svårt att diskutera dieter/livsstilar, för det verkar alltid vara någon som tar illa upp (eller kommer att göra det), så jag ska nog hålla inne med mina åsikter och funderingar.
Det är nog bättre att jag håller mig till "neutrala" trådar som cykelhjälmar mm..

#31 Och sport, glöm inte den.. 

Jag var tveksam till att man skulle få äta fett utan dåligt samvete, eftersom man växt upp med tron om att fettet är det som är skadligt. Det har ju varit den enda sanningen så länge jag kan minnas.
Men ju mer man läste om LCHF, ju mer logiskt verkade det. Sen testade jag 3 veckor och rasade i vikt. Höll på 10 veckor och gick ner sammanlagt 10kg på dom veckorna. Efter det slutade jag pch började äta som vanligt igen. Gick upp allt jag hade gått ner och mycket mer.
Nu har jag hållt mig med den här maten sedan november och är nöjd med min viktnedgång hittills. Men jag är inte så extrem som vissa är med fettet. Jag håller mig på en lagom kalorinivå för en viktnedgång.
Men det verkar ju vara felaktigt att fettet är boven till fettma, eftersom så många människor går ner i vikt med just fett. Fler och fler inser det, och får erfara detta :)
Åter igen så är det fett samtidigt som kolhydrater som gör oss feta.
För en "fettfri" diet ger viktminskning, precis som en "kolhydratsfri" ger det. Men en blandad är svårare, om man inte är väldigt noga med kalorier.
#30 Förstår att det kan vara laddat!
Men ett tips är att läsa på om de senaste forskningsrönen innan man uttalar sig.
"Man blir lika fet av fett som man blir grön av grönsaker, eller söt av socker" 
Men åter till TS: Visst delas det ut råd på kolhydrater i fokus. Som man frågar får man svar, så att säga.
Och visst är det säkert många som äter ost med smör på om de blir sugna. Andra (jag) gör det inte. Men man får ju använda det som passar för en själv. Anpassa råden till sin egen situation och ekonomi.
Nu tänker jag vara lite "brutalt ärlig". Inget illa ment, jag skriver det för att kanske väcka en tanke.
Jag har läst många trådar nu där du har skrivit och jag ser en "röd tråd" genom dem - du vill inte ändra något. Du frågar om råd men när det kommer till kritan så vill du inte ha dem. Så du kan ju fundera på vad det är du vill, egentligen.

Jag har läst hela huvudinlägget, men orkar inte läsa hela tråden.
Jag äter lchf sedan ca 3 veckor tillbaka och för mig har det blivit otroligt mycket billigare med denna kost. Jag är matmissbrukare och sockerberoende så med "vanlig" kost så går det åt mängder med bröd, saft/läsk, godis, kakor, mm varje vecka. Den största förändringen jag gjort i kosten är att jag tagit bort potatis, ris, pasta, bröd och bytt margarinet mot smör och ska jag ha något lördagsgott köper jag lite frysta bär och vispgrädde istället för godis & kakor, dricker citronvatten eller bara vatten istället för saft/läsk och äter lite extra sås eller kryddsmör till maten istället för pasta, mm.
Att jag sedan även mår så mycket bättre både fysiskt om psykiskt av denna kost gör också att det går åt mindre värktabletter (har problem med leder pga övervikt), jag tröstäter inte eftersom jag mår så pass bra och nu efter dessa 3 veckor på lchf så har även sötsuget avtagit så pass mycket att jag idag har kunnat stå och sälja kakor, mm hela dagen utan att ens vara sugen även om det såg gott ut.
Blir jag sugen på nått så har jag ätit för lite riktig mat och då kan en ostskiva med lite bregott eller bara ostskiva utan något till stilla suget en aning eller så tar jag riktigt surt citronvatten för även det hjälper mot sötsug.
Har tyvärr inte kvar uträkningen jag gjorde på ett ungefär, men kommer ihåg att med vanlig kost skulle det bli flera hundralappar dyrare varje månad och med glutenfri kost (är glutenintollerant) så skulle det bli ca 1000kr dyrare varje månad, inräknat då även godis/kakor och annat onyttigt som jag vräkt i mig av tidigare.
Jag har tyvärr inga barn, men en sambo som inte alls tycker om fet mat och älskar sin pasta, har även syskonbarn som varit och hälsat på och den skillnad jag gör i matlagningen för sambon och syskonbarnen är att de får sin pasta/potatis/ris till maten, bröd till frukost och i övrigt så äter vi exakt samma mat. Fast då är jag av den sorten som säger att duger inte den mat jag tillagar så kan man välja mellan att antingen vara hungrig, äta det som serveras eller laga sin egen mat!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Har läst huvudinlägget och halva tråden, men nu börjar ögonen falla ihop (klockan 03:41..) så jag orkar inte precis hela… Ska försöka ge min syn på LCHF, och hur det fungerar för mig i kombination med barn och ekonomi.
Jag har ätit LCHF sedan juli 2006. Har två barn, och för mig har det blivit billigare i och med kostomläggningen- men jag har å andra sidan aldrig på regelbunden basis köpt fiskpinnar och pommes.
Vill de ha "fiskpinnar" så köper jag frusna fiskblock (sej eller torsk) som jag tinar till hälften. Skär sedan i stavar, doppar i uppvispat ägg, rullar i ströbröd som jag saltat och pepprat i och steker sedan i smör. Till det grönsaker och antingen kokt potatis eller ris till dem. Till mig själv då? Tja, jag struntar i paneringen och äter grönsaker till, kanske en klick creme fraiche som kall sås om jag har lust.
Finns för övrigt en uppsjö grönsaker att välja på, man måste inte äta broccoli.
Här finns en del att välja på! Och om du inte äter din del av pommespåsen, då räcker den ju å andra sidan längre, eller hur?
Jag började 2006 med ett BMI som låg nära 40. Men väger nu snart 25 kg mindre och det går fortfarande nedåt- så länge jag håller mig till naturligt fet mat och undviker spannmål, socker och frukt. Mår utmärkt både fysiskt och psykiskt! Och har lärt mig väldigt mycket både om mig själv, och om kost och hälsa under de här åren, mycket tack vare kunniga, aktiva och engagerade medlemmar på kolhydrater.ifokus, som lägger ned massor av tid och engagemang på att hjälpa både gamla och nya medlemmar.
Nu tycker inte jag att det är speciellt mycket dyrare för mig att äta LCHF- jag äter ju inte kakor, bröd, godis, frukt, läsk, saft, chips/popcorn, pommes, potatis, ris, pasta, sylt etcetera, så om jag istället för denna uppsjö med varor köper ett par påsar broccoli i månaden, ett par extra paprikor samt fullfeta mejeriprodukter så har jag ändå sparat pengar.
Men om det skulle ha inneburit en ökad kostnad, så hade jag hellre sparat in pengar inom andra områden än just inom kosten. För om man inte ger kroppen ett bra utgångsläge genom att ge den mat som är så ren som möjligt från kemikalier och tillsatser och så lite processad som möjligt, så ger man heller inte sig själv alla chanser man kan till en bra hälsa. Och det gäller i ännu större utsträckning våra barn, som behöver få lära sig det här (dvs att äta bra mat och hur man tillagar den) och respekt för sina kroppar redan i tidig ålder.
Men självklart får även mina barn onyttigheter ibland! Lördagsgodis, och då och då glass, fikabröd, saft- men basen är ändå maten, som jag försöker laga med bra råvaror och med naturliga fettkällor. Skulle t.ex aldrig någonsin ge dem margarin, livsmedel/kryddor med natriumglutamat (E621), lightprodukter eller godis med azofärger i- men det är främst där jag lägger ner energi, man kan inte undvika allt och jag har ingen lust att bli fanatisk inom något område.
Dock känner jag personligen att dessa områden känns så pass viktiga, att jag vill lägga ned tid och energi på att begränsa/utesluta dessa produkter.
Såhär ser min och barnens matdagar ofta ut:
Frukost: Barnen äter ofta ekologisk, naturell A-fil, sonen vill ha flingor och dottern hackad banan i. Dottern äter gärna kokt ägg till, sonen vill ha en smörgås- jag brer på Bregott och lägger på en massa pålägg i form av skinka och gurka/paprika. Standardmjölk till det (3% fetthalt) Jag dricker antingen kaffe med en gräddskvätt i om jag inte är hungrig, eller också två/tre kokta ägg.
Lunch: blir lagad mat, det kan bli allt från korvstroganoff på falukorv (med väl läst innehållsförteckning). Då äter barnen ris/fullkornsris till samt råa grönsaker i form av t.ex morötter, paprika, gurka, jag äter riven vitkål till.
Det kan också bli ugnsstekt kyckling, fiskgratäng, köttfärssås, chiliconcarne, köttbullar/pannbiffar… Inget av det färdigköpt. Vi äter mycket sällan lax, det är helt enkelt för dyrt! Gör sällan en sorts mat till barnen och en annan till mig, det enda som skiljer vår mat åt är tillbehören. Gör ofta storkok och fryser in om det blir över.
Kvällsmålet: blir ofta lagad mat igen till barnen, men om ingen är jättehungrig så kan det också bli samma som frukost- hungern styr och inte rutiner. Jag själv äter kanske kokt ägg, omelett, samma mat som barnen eller thé med grädde i. Ofta äter jag först senare på kvällen, och då kan jag när de äter passa på att ge dom sådant som är svårare att kombinera med min kost, t.ex pannkakor. Gjorda på extra ägg, fet mjölk och mindre vetemjöl.
Mellanmål: Jag äter sällan mellanmål, har inget behov av det. Försöker att undvika att äta när jag är sugen, vill att magen och inte hjärnan ska styra mitt matintag- blir oftast kaffe med grädde i. Barnen kan få en banan och mjölk, kokt ägg och en smörgås, frukt med fil.
Om man vill så går det, det enda man behöver reda ut är sina möjligheter och prioriteringar. Allt blir så mycket svårare om man bara ser hinder istället för lösningar.
PS: Det du skrev i #0: "Lägger den här inne eftersom man inte kan diskutera med dom inne på Kohydrater" låter helt förryckt enligt mig.
Det finns inget forum där medlemmarna är mer diskussionsvilliga- och heller inget forum där medlemmarna antingen redan är väl medvetna om, eller också görs medvetna, om vad som förväntas av dem gällande god ton och bemötande. Allt enligt sajtvärdens avsikt med forumet som en öppen mötesplats för de som äter LCHF, eller helt enkelt är nyfikna och vill veta mer.
Att sedan de svar du får kanske inte är de du hade önskat eller förväntat dig, det är en helt annan sak.
Om du vill klaga och få medhåll så är det kanske en god idé att skriva någon annanstans än på kif, eftersom det är kif du inte är nöjd med. Men önskar du svar från de som har erfarenhet och kunnande om det du faktiskt vill ha hjälp med, så är det väl en god idé att vända sig till dem som har just den erfarenheten?
Hoppas hur som helst att du kommer hitta en medelväg som möjliggör det för dig att äta LCHF, eftersom din mage verkade må bra av det. Lycka till!
För att anknyta till #0: När man lever LCHF behöver man inte välja det dyraste köttet, den dyraste fisken etc. Man kan välja enkel vitfisk och ta kryddsmör till. Korv kanske innehåller glutamat, men man MÅSTE inte till varje pris undvika glutamat (finns för övrigt på många andra håll också) om man inte är känslig för det. Man kan köpa billigt kött med kort datum och ta lite extra kryddsmör till om det är en mager sort.
Men den främsta besparingen med LCHF kommer med tiden. Förr eller senare upptäcker man nämligen att portionsstorleken minskar, utan att man behöver späka sig. För mig har det tagit åratal, men till sist börjar behovet att överäta släppa och jag är oftast nöjd med till exempel en kotlett med bearnaissås - i stället för en kotlett med bearnaissås, sallad, pommes frites och en kaka till kaffet efteråt. Det blir en klar ekonomisk besparing. Men visst kan det ta tid att komma dit!
Jag upplevde också att det blev billigare att äta LCHF (när jag gjorde det), trots att jag bor tillsammans med en fettskrämd och potatisälskande man.
Då köpte jag kött som vi båda åt av, och han hade pommes/potatis/pasta/ris till med grönsaker, och jag tog mer sås och mer grönsaker som jag tycker om. Mätt och glad, och matkontot låg på exakt samma som innan, för de pengarna jag la ut på grönsaker och riktigt smör, sparde jag in genom att inte behöva köpa lika mycket mat samt att pastan/riset/potatisen/pommesen räckte mycket längre.
Om en påse pommes vanligtvis skulle ha räckt 3 dagar, så räckte den nu istället en vecka eftersom jag inte åt av den.
Och du behöver ju absolut inte vara fanatisk bara för att du äter LCHF!
Ät korv du.
Ät fiskpinnar.
Ät köttfärssås.
Ät chicken nuggets.
Ät allt du vanligtvis äter, men skippa pommesen/riset/pastan/potatisen till.
Skit i att ha grädde i kaffet. Drick fet mjölk istället, den kostar ju precis samma som mellanmjölk.
Gör storkok. Billigare, nyttigare och godare.
Ät mycket ägg. Billigt, nyttigt och perfekt ur LCHF-synpunkt!
Några enkla tips på hur vanlig vardagsmat kan bli LCHF:
Stek köttfärs, ägg och "porösa" maträtter i smör. Stek allt annat i olja.
Uteslut pastan/pommesen/riset och potatisen och ta mer sås och mer grönsaker istället.
Lär dig äta grönsaker istället. Blir det dyrt att köpa färska, så köp frysta. Finns många goda och roliga påsar att välja mellan.
Gör grytor. De är jättegoda och mättande bara som de är, och resten av familjen kan äta potatis till.
Finns det inte möjligheten att få mat hemkört från affären i Sverige/Åland än? Här i Skottland så kan vi beställa maten på internet, och den kommer sedan hemkörd - helt gratis om man beställer över en viss summa - och för ca 20kr om man beställer för en mindre summa.
Kan du göra det så skulle du ju spara både på bensinen och du kan ta del av stormarknadens billigare priser.
"Drick fet mjölk istället, den kostar ju precis samma som mellanmjölk."
Nä här är det inte så.
Ju fetare mjölken är desstom mer kostar den. Klart att de flesta köper en med lägre fetthalt. Det är ju fel.
#41 Hur stor prisskillnad är det få fet respektive mager mjölk hos dig?
/Maria
Fettfri 0,99€ och den fetaste 1,14€ och med en familj på 5 personer och som älskar att dricka mjölk så blir det mycket pengar varje månad.
15 cent kanske inte låter så mycket men det går åt flera liter varje vecka.
Tyvärr får jag säga att det finns Klövermjölk här och dom är så mycket billigare än dom lokala. För 1,5 liter mjölk kostar det 0,99€ medan dom priserna jag nämnde ovan är för 1 liter.
Det ÄR inte så mycket. Det blir ca €1 mer i veckan, och därmed ca €4 mer i MÅNADEN totalt. Säkerligen kan ni spara in den summan på andra saker, så som godis och kakor som du inte äter på LCHF?
Glömde nämna att omelett är ju den perfekta lunch/middagsmaten för folk som vill äta billigt på LCHF! Ägg är ju supernyttigt, och istället för att köpa nya ingredienser till middagen, så kan ni bara använda upp resterna i omeletten. Det blir ju att ni sparar på det också då 
Allt handlar bara om att tänka och hitta nya lösningar 
#43 Låt oss säga att ni dricker 4 liter i veckan, det blir 60 cent mer. Det kan du nog undvara, och istället hoppa över påsen med turkiskpeber till exempel.
Fet eller mager mjölk spelar inte speciellt stor roll. 1 liter 1 % ger 10 gram fett, 1 liter 3 % ger 30 gram fett - inget att orda om på det stora hela för den skvätt man tar i kaffet, eller ens om man dricker hela litern. Så köp den mjölk familjen föredrar, eller den som är billigast. Det finns andra ställen att lägga till fett på. Ta en tesked mer smör i såsen så har du uppvägt kaffemjölkens fett flera gånger om.
Vi dricker 9 liter mjölk i veckan. Det blir 36 liter i månaden. 
På 9 liter mjölk delar ni på 270 g fett i veckan, om ni väljer 3 %, på 405 g fett om ni väljer 4,5 %. Inte speciellt väsentliga mängder, som sagt - det gör varken till eller ifrån egentligen.

#48 Hänger inte med alls? Det finns bara 3% som mest här.
#50: 9 liter mjölk med 3 % fett innehåller totalt 270 gram fett (om man antar att 1 liter mjölk väger 1 kilogram, vilket är ganska nära). 270 gram fett för en familj att dela på på en vecka gör varken till eller från i LCHF-synpunkt. Alltså kan du lika gärna köpa den billigare mjölken med lägre fetthalt.
Aha okej. 
Se där, då har vi ju hittat en sak ni kan dra ner på, för att kunna lägga pengar på annan mat. 9 liter mjölk kan man ju spara in på :)
Har min första dag utan ris, potatis eller pasta. Äter nu en köttfärssås gjord på vispgrädde med majs och körsbärstomater. 
#55 Spännande ;) Hur känns det då?
#56 Gott! Jag är ju den som annars inte äter min egen köttfärssås, men det beror nog på pastan.. Grädde i såsen är inte dumt alls! Nu var det ju "bara" 36% men det duger bra åt mig!
Ska försöka testa en vecka utan de tre basvarorna, och se hur magen mår.
#57 Grädde är en härlig produkt som gör under för såser, vilken det än gäller :P
Berätta gärna hur din mage mår sen.
Jag fick huvudvärk första veckan jag drig ner på kolhydrater, det kanske du också får. Fast jag åt i och för sig bara 10g kolhydrater per dag.
Då ska jag hålla tummarna för dig Maine! Om du tycker om creme fraiche så är det också gott i köttfärssås
Kan berätta att när jag drog ned på de tre basvarorna så blev min mage mycket lugnare och tystare 
LCHF behöver inte bli dyrt, man kan ju gärna tillaga och äta de billigaste styckningsdelarna som exempelvis fläsklägg och högrev 
/Désirée
#58 Jag har ständigt nack/huvudvärk, så jag känner väl kanske ingen skillnad 
#59 Ja, jag köpte faktiskt hem CF 30%, så jag får se om jag tar det till fiskpinnarna ikväll. Eller om det blir mer köttfärssås med CF och kanske krossad ananas?
Jo, jag har en lite konstig smaksättning emellanåt, men jag gillar att experimentera. 
Jag ska meddela varefter hur det går med lilla maggen! 
Gjorde mig en liten frukost, äggröra på ett ägg och en skvätt grädde, samt tre små tomater. Bra eller dåligt?
Bra även om tomater är rätt kolhydratrika, mår du och din mage bra av det är är det bra 
/Désirée
#62 Nej, det visste jag inte att de var, de tog jag med bara för att det ser och smakar gott 
Men tomater finns ju med i många lchf-recept? Det låter ju konstigt då.
Tomater är okej och många äter dem men inte alla, men som sagt det viktiga för dig är ju att du ska må bra 
/Désirée
Tomater innehåller omkring 3,5-4,5 % kolhydrater, har jag för mig, så det är inget att orda om utom för de allra mest ambitiösa LCHF:are. Och så är de snygga och goda!
Däremot innehåller mogna tomater i högre eller lägre grad naturligt glutamat, vilket en del renläriga vill undvika. Men är man inte glutamatöverkänslig är ju inte det heller något problem.
Då tutar jag på med de små röda sötsakerna! 
#68 Tack, ja jag är dålig på grönsaker, men det ska förbättras. Har beställt mig en minirivare Moulinex, så att det ska gå smidigt att fixa till. Har ju ont i händer, så jag gillar inte att riva och greja för hand, eller att dra fram stora apparater.
Jag kämpar vidare.. men det är ett evigt funderande på vad man ska äta nästa gång
Idag ska ialla fall jag äta gårdagens rester från köttfärssåsen, det var himla gott..
Huvudsaken är att vi försöker undvika de tre baserna. Det är svårare än man tror!
#70 Krossad ananas på burk går bra, men det är värre med ris, pasta och nötkött.

#73 Det har du helt rätt i. Jag startar en ny tråd.