Men åh så irriterande
Alltså jag cyklar med barnen inte bara för att det är bra för knopp och kropp också för att spara bensin eftersom det tryter i min plånbok just nu och har alltid gjort det.
Dottern vurpade med sin cykel och styret blev sned. Hoppades såklart att mannen skulle fixa den men han hade sönder muttern eller vad det nu heter så styret är inte lagad. Det värsta är att mannen åker på jobb imorgon och kommer inte hem förrän om en vecka.
Att gå blir för jobbigt för lillan så det känns inte som ett alternativ att gå till dagis.
(Det gick bra för dottern när hon vurpade och jag är inte sur på henne utan situationen som jag hamnat i).
Åk till en cykelaffär och be dom laga den.
Hihi då måste jag ta bilen in till stan = kostar pengar plus att dom ta betalt för att laga den. Just denna månad har jag verkligen inte råd med något utöver maten. 
Och jag prioriterar maten för en stanresa.
Eller så måste jag lära ungen att gå. Tja gå kan hon men hon har inte lärt sig att gå så speciellt långt. Skall vi nånstans så är det bilen och då stannar man ju i direkt anslutning till där vi skall.
Men att höra tjejernas tjat direkt på morgonen är verkligen inte lockande när alla är trötta och griniga. 
Så ditt barn kan cykla själv men inte gå?
Näpp hon kan inte cykla själv. Hon sitter i en cykelsits. Det var den äldre dottern som vurpade. 
okey

Tråkigt att det blir så nu när du kommit igång. Hoppas att du kan behålla motivationen till nästa vecka och fortsätta då 
Ja det är inte så mycket att göra mer än att vänta men det känns ju lite surt bara.

Kan vara farfar men han kommer inte förrän i helgen.
Men jag hoppas att det skall gå bra att gå. Skriver om det imorgon hur det gick. Vet inte riktigt när jag skall gå hemifrån för att hinna i tid. Den äldre dottern måste vara på dagis kl 9 pga förskolan som börjar då. Minstingen har inga tider att passa.
Vad trist.. hur långt är det till dagis?
Ca 2.4 km
Oj, det blir långt att gå. Eller är det jag som är lat? 
Det blir långt för lillan som inte är van att gå så långt. Vi har ju bilen till det flesta ställen och stannar nästan precis utanför ingångarna så det blir ju inte så långt att gå. 
Lillan kunde du ju kört på sin stol på cykeln. Prommenader är jättebra motion :)
Men är det inte ego att jag tar cykeln medan den äldre måste gå? 
Promenader är bra, men jag skulle då inte vilja knalla så långt på morgonen, och sen hem också.. När jag hade en morrontrött (och inte sällan grinig) unge, då hade jag aldrig utsatt mig och henne för det. Men det är jag det! 
Jag skulle inte promenera längre än 500 m. Annars blev det cykel, eller någon annan kärra att dra med.
Hehe. Du glömde en sak. Jag måste ju traska dit ytterligare en gång för att hämta dom och sen hem igen.
#17 MEnar att du prommenerar med cykeln så klart, går med ditt andra barn och för den lille på cykeln.
Vet inte vad ni menar med griniga ungar? När jag växte upp gick de flesta till skolan, eller cyklade. Det gör dom än idag. Varför skulle ungarna grina för det? Grinar dom så går det över, det är naturligt att gå :) BArn orkar gå, bara man låter dom.
Lite oroande om dagens barn inte orkar gå.
Ja nu vet jag inte hur långt borta eller när din skola låg när du var liten. För mig var det bara 150 m. Lite närmare när vi flyttade.
Som jag har skrivit tidigare så kan man bara inte sätta ungen att gå över 2 km när den inte är van. Om vi behöver göra något så måste vi ta bilen annars och då hamnar den ju automatiskt ganska nära ingången och sträckan från bilen är inte speciellt långt.
Skulle du om du inte var tränad att börja knata flera kilomoter?
Visst barnen orkar gå men dom inte har den vanan så är det inte bara att gå. Det är mer än dubbel så jobbigt för en med korta ben att knata den sträckan än en vuxen.
Min tjej är inte van och det är fel att tvinga henne att gå så långt.
Jag hade 3.2km till skolan.
Barn har kortare ben ja, men också mycket energi. Du gör som du vill.
Men när jag började gå till skolan hade jag inte "övat" innan eller vad du tänker att man måste göra för att klara det. Sen å andra sidan var vi ju ute och lekte som barn brukar, de förmodar jag att dina barn också gör :)
Men det är ju skillnad på en 4 åring och en 7 åring. Hon cyklar inte heller så hon har inga muskler i benen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#23 Läs #20. För övrigt har även en 4åring som inte cyklar muskler :)
Är du intresserad av att gå kan du ju alltid börja med att köra dom på morgonen, och sedan gå och hämta dom. På det sättet som jag skrev i #20. Bara ett tips.
Hera, har du barn själv?
Nej Maine.
Jag kunde nästan tro det. Det är väldigt lätt att tycka det ena och det andra när man inte har barn. Jag gjorde detsamma, och fick äta upp många av mina åsikter.
Man kan inte alltid jämföra andras barn om hur man var och gjorde själv. Alla ungar är olika.
#27 Nu träffar jag ju barn ganska ofta, och har jobbat med barn, så de är inte ett annat släkte ;) Men inte en oväntad kommentar.
Ingenting i den här tråden har något med om man själv har barn och göra eller inte, eftersom det bara handlar om att gå till skolan. Det kan alla friska barn göra. Och ja, jag antar att TS barn är friska, eftersom inget annat skrivits.
Du säger alla barn är olika, jag säger alla barn är barn, och det har vi alla varit en gång i tiden.
Mycket i diskussioner om barn har med logiskt och pedagosikt tänkande att göra, och det kan alla vara med och prata om.
Om man har barn själv, så vet man att de inte alltid är på bästa humör på morgonen, de kanske är förkylda, sovit dåligt och det finns en massa andra orsaker till att man inte vill att de ska behöva promenera 2,4 km.
Det var en märklig kommentar tycker jag, alla barn är barn. Är de inte individer då? Alla barn fungerar olika.
Logik och pedagogik låter bra, men varje barn har sina förutsättningar. Att generalisera är bara dumt. För mig låter det som att du gör det.
Skulle aldrig jämföra andra barn med hur jag var som liten. Vi är olika och det är jag tacksam för! 
Okey, då vet jag vad du tycker.
Som du också kan se, har jag gett förslag på hur man kan undvika sura miner på morgonen.
Nej, jag ser faktiskt inte var du skrivit hur man undviker sura miner.
Man kan inte låta dem sova ut, eller få en timmes extra sömn. För om man ska gå till dagis, då får man stiga upp tidigare. Hur kul är det att väcka barn kl. 6?
Okey, nu snackar vi sura miner angående att prommenera på morgonen.
Det kan du se i #24.
Vi snackar fortfarande om att cykeln är sne, och om att prommenera till skolan.
Kan ju berätta hur det har gått. Första dagen var det gnäll redan innan vi hade gått ut genom dörren. Ben som gjorde ont osv. Efter halva sträckan så "hängde" minstingen i armen på mig och det gick segt.
Idag gick det bättre med en vilopaus inte så långt borta från dagiset. Jag fick till och med höra från minstingen att det är roligt att gå. 

Ja för det blir att gå enda till nästa vecka (onsdag).
VAd kul att det går bra :)
Det var en heeeeel del gnäll jag kom till dagis för att hämta dom. 
#37 Du överlever nog ;)

Hur har det gått med cykeln och promenaderna? 
Tja det kom på sniskan. Fick vänta över en vecka innan någon kunde laga den. Promenaderna gick åt skogen det med pga fel skor så jag fick så sjukt ont i fötterna och min vänstra höft. Kunde inte gå så ont gjorde det.
#40 Har också problem med värk när jag går, men nu har jag fått en remiss till ortopedtekniska på sjukhuset för utprovning av skoinlägg. Jippi!
Ja jag får ju ingen hjälp. Mina reumaläkare träffar jag typ ibland och då är samtalen avklarade på några minuter. Sen tas det lite nya prover men det händer f*n ingenting. Jag får har ont men ingen hjälp.
#42 Fråga om du kan få en remiss för utprovning av skoinlägg. Du kan ju inte få mer än ett nej. Många gånger får man ju ont pga felställning på fötterna. Mina behöver lyftas upp tydligen..
Mmm fråga kan man ju göra.
Men om det leder till någon det vette gudarna om man får.

Har du hunnit fråga om du får skoinlägg?