Matlagningstid i snitt?
Hur lång tid spenderar du på matlagning i snitt per dag?
Blir det längre under helgen?
Max 30 minuter är vad som gäller för mig. Det blir inte längre på helgen.
På helgerna kan jag laga mat i flera timmar då jag ofta gör matlådor och flera rätter.
På vardagar så blir det bara den tiden det tar till kvällsmaten vilket ofta brukar gå ganska snabbt.
/Maria
Vardagsmaten lägger jag sällan mer än 45 minuter på. Helgmaten kan ta några timmar. Tycker att det är roligt att laga mat, experimentera, göra storkok och laga nyttig mat från grunden.
Det blir ca 30 min här med. Vardag som helg. Jag tycker att det är utrtråkigt att laga mat, jag är väldigt begränsad med "tycker inte om" och "tål inte".
Och när maten äts, så är den slut på tallriken efter fem minuter. Då är det inte så kul. Det är inte heller kul att alltid laga maten själv.
Snittet är cirka 1 timme, men ibland blir det mindre och ibland mer. På helgerna blir det då och då trerätters middagar som då så klart tar längre tid att laga. Precis som #3 gillar jag att laga mat och lagar i stort sett all mat från grunden
Nu blev ni förvånade va? 
/Désirée
I mina latare perioder skulle jag gissa att det hamnar runt 20-30 minuter (2 mål per dag varav ett varmt), när jag är peppad på matlagning och har massor med inspiration (och tid) lägger jag lätt ner 3 timmar, eller mer, på matlagning varje dag. Skulle väl gissa att snittet hamnar runt 1 timme per dag. Ca 20-40 min på varje varmt mål och 5-10 minuter på kalla rätter och mellanmål.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
En följdfråga. Vad lagar man för mat som kräver 2-3 timmar?
#7 3 olika rätter, grytor, stek t.ex

2,50 min *Pling* 

Ett litet tips från mej! Om man är lat men ändå vill ha ordentligt lagad mat så använder man så klart lergrytan 
/Désirée
DesK: Men tar inte det väldans lång tid att laga maten så? Jag börjar laga mat när jag är hungrig så det är därför som tiden skall vara så kort som möjligt. Jag är sjukt dålig på att planera min vardag.
Emilia jo det tar rätt lång tid, men det sköter sig helt själv i ugnen, så man kan göra andra saker då
Ett exempel: Köttgryta lägg lergrytan i vatten i minst 20 minuter och skär under tiden köttet, skala och skär några morötter och gul lök. Lägg över allt i den genomfuktade grytan krydda med vitlök, svartpeppar och salt. Ställ in i kall ugn, sätt värmen på 225 grader och låt stå lite drygt en timme. Tiden i ugnen beror på hur stora köttbitar man har skurit och vilket kött /styckningsdel det är. Förberedelsen tar alltså max 20 minuter 
/Désirée
#13 Jag är också en stor fan av lergryta.
Det här med matlagningstid är lite svårt att svara på egentligen för en gryta kan kanske ta två timmar men mycket av tiden "gör den ju sig själv" Man står ju inte vid spisen i två timmar.
I söndags gjorde jag Indisk potatissallad där svarta bönor ska vara med. Hade inga kvar i frysen så jag fick blötlägga en kartong på lördagen och koka dessa cirka en timma på söndagen men det räknar jag knappt som matlagningstid.
/Maria