LCHF utan kött ?
Fungerar det ?
Jag äter fisk och skaldjur men inte vanligt kött.
Jag behöver gå ned i vikt och är intresserad av LCHF.
Finns det någon bra bok med recept som passar min kost ?
Var kan jag vända mig för att få hjälp ?
Tack på förhand !
Hör med dom inne på Kolhydrater. Dom vet nog mer än vad vi gör.
Det ska funka rätt bra under förutsättning att du äter ägg och mjölkprodukter utöver fisk och skaldjur 
/Désirée
Vad finns i mjölkprodukter och ägg som man inte får i sig via fisk och skaldjur?
Här är en bra blogg för inspiration, http://www.annahallen.se/ och här har hon ett inlägg om demivegetariansk kost, http://www.annahallen.se/vegetarian-och-lchf
Kolla även http://kolhydrater.ifokus.se.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för hjälpen ! 

Att du dessutom äter fisk och skaldjur förenklar saken mer än om du skulle äta strikt vegetarisk föda då det finns en del riktigt feta och nyttiga fiskar 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kalciumet i mjölkprodukter är ett exempel. Sen är det ingen hemlighet att ägg är det livsmedel med den mest kompletta vitamin- och mineraluppsättningen som finns. Finns allt förutom vitamin C. Dessutom, äter man inte kött så blir t ex smör och grädde en ganska viktig fettkälla, för skaldjur och fisk är generellt mager mat. Om man nu inte bara äter makrill och lax.
#6 Du han före mig
Jag instämmer med dig!
/Désirée
Visst finns mycket bra och nyttigt i mjölk och ägg, men det är väl inga problem med en kost utan mjölk och ägg om man äter fisk och skaldjur? Kalcium finns i oskalade sesamfrön t.ex.

Sesamfrön innehåller väldigt mycket omega 6, så någon större mängd av dem är inte att rekommendera. Och visst kan man klara sig utan mejerier och ägg på LCHF, men då krävs en hel del grönsaker, och är man kolhydratskänslig så är det bättre att satsa på vitamin- och mineralkällor med väldigt lite kolhydrater, t ex ägg.
Ja, det är väl en avvägning av vad man mår bäst av. En del mår bättre av mjölkprodukter i kosten, andra mår definitivt bättre av att skippa all mjölk/grädde och ost.
Individuellt som allt med kost. Jag ville mest få fram att mjölk och ägg inte är nödvändigt för att må bra på LCHF med fisk och skaldjur

Jag kanske missuppfattade dig lite, men på ditt första svar lät det som en fråga om vad som finns i ägg och mejerier som inte finns i just skaldjur och fisk, och det var den biten jag svarade på. Självklart går det att hitta de vitaminer och mineraler som finns i ägg och mejerier men inte i fisk och skaldjur på annat håll, t ex i nötter och grönsaker, är man näringsexpert går det att leva LCHF även helt utan animaliska produkter också för den delen. Men har man inga moraliska dilemman med att äta ägg eller några allergier och dessutom gillar dem så är det i princip ett optimalt livsmedel.
Förstår att det blev en missuppfattning, det var väl ungefär så jag formulerade mig. :) Fast jag ville mest få fram att man inte måste ha ägg och mjölk i en LCHF-fisk-kost, eftersom #2 skrev att det var en förutsättning.
Håller med om att ägg är ett utomordentligt bra livsmedel.
Anega nu menade jag inte att det är en absolut förutsättning, men det är enklare att äta enligt LCHF om man äter ägg och mjölkprodukter också. Ursäkta om jag uttryckte mig otydligt 
/Désirée