Billiga maträtter?
Nu är det dags för mig att sluta slösa pengar på onödigt dyr mat och börja leva billigt igen. Det enda problemet är att jag inte har någon som helst inspiration gällande maträtter och behöver hjälp. Jag vet att man kan äta mat som känns oerhört lyxig som inte behöver kosta många kronor alls, men huvudet är helt tomt trots att jag förut levt på 500:- i månaden utan större problem (för tillfället ligger matkassan på 300:- i veckan).
Så nu efterfrågar jag era billigaste maträtter som kan hjälpa mig att ta mig ner till 150-200:- i veckan i matkassa. Veganska/vegetariska rätter föredras, men jag kan göra en vegansk variant av det mesta bara jag får inspiration.
Vad lagar ni för mat när ni har ont om pengar?
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Havregrynsgröt brukar jag ge till ungarna när jag har dåligt med pengar.
Jag brukar koka bönor.Det är billigt när man gör det själv och mycket godare också. Svarta, Kidney och Kikärtor är favoriterna och de kan man använda till mycket som grytor och sallader bl.a.
Vegetarisk lasagne är också ganska billigt.
Sedan har vi ju all fin vitkål som har kommit nu som man kan använda till mycket. Kåldolmar/pudding, stuvad, osv.
Soppor av olika slag. Många tycker kanske inte soppa är någon sommarmat men det finns ju mängder av varianter.
Jag gjorde fyllda Auberginer i lördags för nu var det lågt kilopris på dessa. Fick två stora för 23 kronor.
Mitt bästa tips är att handla efter säsongen och laga mat av de råvoror som är billigast för stunden och då får man oftas inspirationen i affären.
/Maria
Naturen bjuder också på mycket gratismat, så här års. Till exempel nässlor, maskrosblad, kirskål och så vidare. Surkål är en billig konserv som numera också säljs hel och vacuumpackad, den är allra nyttigast att äta rå (okokt) i sallad med mera. Sen är det också både gott och nyttigt att grodda - det blir mycket groddar av bara lite frön, ärtor och andra baljväxter 
/Désirée
Pasta med tomatsås gjord på krossade tomater, vitlök och lök. För att göra den matigare stoppar jag ner rester av grönsaker och kött, röda linser och ibland lite frysta ärtor eller minimajs.
Morotssoppa
Gryta gjord på fläskkotletter, cider, kycklingbuljong, kålrot, lök och morot, lagerblad
Moussaka är billigt när auberginerna är i säsong (vilket de väl är nu?)
Potatis i alla former.. gratäng, mos, pommes, klyftor, det finns massor av variationer. Ägg och korv är billigt och lätt att variera. Ärtsoppa..
Tack för bra tips :)
Jag försöker äta mer potatis, men just nu blir det mest i form av raggmunk och kroppkakor (äter inte kokt potatis och veganska gratänger blir rätt dyra). Pannkakor med sojamjöl blir en vettig måltid och det brukar jag äta då och då.
Grytor är ju rätt billigt att göra, särskilt med tanke på att man kan slänga ner vad som helst. Men jag är inte alls duktig på att göra dom, får aldrig till kryddningen, har ni några bra recept på grytor med linser eller bönor?
Groddningen har jag varit lat med men ska ta upp det igen, har både gröna linser och mungbönor som har legat och väntat på groddning i flera månader.
Soppa har jag lite svårt för, det är riktigt gott, men det går åt såna mängder om den inte är riktigt matig (det går lätt ner 3-4 portioner på en gång om det inte liknar mer en gryta än soppa).
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Ang. grytor så är ju linsgryta jättegott och enkelt att göra :)
Röda linser
krossade tomater
lök
vitlök
morot är basen jag brukar använda.
Vill jag göra "köttfärssås" så kokar jag bort mestadelen av vattnet i tomaterna och kryddar med oregano, timjan och lite torkad chili. Slänger i lite champinjoner ibland också.
För att få till en chilli con carne så tillsätts bara paprika, bönor och chilli :)
Andra kryddningar jag brukar använda om jag gör grytor/soppor (med potatis, palsternacka, kålrot, bönor och vad mer jag nu kan tänkas hitta i skafferiet) är t.ex.
- en slatt vin som blivit över, en skvätt grädde, timjan och buljong;
- färsk chilli, mer vitlök, citron, koriander, masalakryddor eller liknande (brukar finnas färdigblandade kryddblandningar för indisk mat), paprika, en slatt vinäger, ingefära (torkad eller färsk) lite kardemumma och kanel. Tofu eller andra köttsubstitut blir jättegott i om man vill ha det. Blanda kryddorna och vätskorna till en massa och bryn löken och vitlöken i den innan tomaterna tillsätts, då smakar de mer
Sen måste jag få tipsa om macaroni & cauliflower cheese! Helt simpelt så är det förkokade makaroner och blomkål som får gratineras i ungnen med en vit ostsås. Jättegott, billigt och kan varieras i oändlighet beroende på vad man vill servera till, krydda med osv