Hur många äter?
Kosttillskott och vitaminer?
Själv äter jag d-vitamin för jag har en jättestor brist på detta.
Jag tar en multivitamintablett och B12 varje dag. Har inte några brister i dagsläget, det är skönt att det är kollat.
Ja det skulle vara skönt att få upp mitt d-vitamin men jag är ju solskygg så det blir inte så mycket d-vitamin från solen.
Jag är övertygad om att vi kan få i oss de allra flesta vitaminerna via kosten, men exempelvis vi som bor i Norden kan under den mörka årstiden behöva tillskott av D-vitamin. Vi verkar gå ot ett samhälle där vi tror mer på piller än på riktig mat!
/Désirée
Kollad eupp vad som mat rik på d-vitamin och det står bla ägg. Har ju börjat äta lite mera ägg.
Och jag tror inte att det är fel med tillskott heller, det är ju upp till var och en vad man öppnar plånboken för.. då är det värre att röka upp pengarna. 
Är man rökare så kan man nog behöva lite extra vitaminer.
Ingen rökare här inte och ändå har jag brist på d-vitamin. Det är pga av att jag spenderar mitt liv inomhus så mycket.
Men jag har lovat flickorna att jag skall vara mera ute under semestern så då borde jag få i mig d-vitamin i massor. 
Maine det är ju självklart helt rätt! Däremot tycker jag att det är synnerligen beklämmande att människor med bristfällig ekonomi köper dyra tillskott istället för bra mat. Det är alltid bättre att få i sig vitaminer och mineraler via maten istället för via kemiskt framställda preparat. Vanligen är det också betydligt mindre kostnadskrävande för såväl den egna plånboken som för miljön.
/Désirée
Gu vad jag har svårt att veta vem ni pratar om. Är det mig ni syftar på för att jag köper d-vitamin eller är det allmänt. Det har varit så i många trådar. Jag förstår verkligen inte. SKall jag ta åt mig eller inte? Så det blir lätt att jag tolkar som att ni riktar kritik till mig men det kanske inte det ni är ute efter?
Inget illa men jag vet bara inte hur jag skall tolka detta.

Emilia nej jag riktar ingen som helst kritik mot dig, så du ska inte ta åt dig. Vad jag vill säga är att betydligt fler människor skulle kunna slippa kosttillskott om de bara äter en någorlunda balanserad kost. Beträffande just intag av D-vitamin så är det väl för de flesta Nordbor bäst att tillföra extra D-vitamin under den mörka årstiden.
/Désirée
#7 Det är väl inte värre än att folk med bra ekonomi köper kosttillskott? Dessutom så kan man behöva hjälp på traven, alla kan inte heller äta all "bra" mat av olika orsaker. Jag tycker att det är helt ok att ta tillskott! 
#8 Jag vet inte vilka "ni" är som du menar, men jag pratar absolut inte om dig, utan rent generellt.
#11 Okej, trodde att du menade DesK och mig i denna tråd.
Jag håller med Desk i denna tråden.
Däremot ska jag livligt erkänna att jag just nu äter anioxidanter och tillskott eftersom jag varit "nedsatt" en ganska lång tid men "normalt sett" så gör jag det inte.
/Maria
Naturligtvis gör var och en som den vill. Vad jag ville säga med mina inlägg ovan är att det numera tycks finnas en stark övertro på diverse kosttillskott. Trots alla larmrapporter har vi faktiskt mycket bra mat i våra butiker. Vår kropp tar dessutom bättre upp vitaminer och mineraler ur riktig mat. Det är alltså bara den överdrivna konsumtionen av kosttillskott som jag ifrågasätter. Däremot finns det självklart tillfällen i livet när det kan vara bra eller rent av nödvändigt att ta kosttillskott och då ska man så klart göra detta, precis som Bumbleboo beskriver i #13.
/Désirée
WX5: För att få i dig ditt dagliga behov av D-vitamin så behövs det inte mer än att du är ute i solen i t-shirt 20 minuter per dag. Perfekt att kombinera med en promenad eller lek med barnen :)
Jag är också solskygg, klarar inte av värmen på sommaren heller, men jag har hund och hans promenader gör att jag får tillräckligt med D-vitamin ändå.
Jag har kosttillskott hemma, både ett för vegetarianer (för att få i mig B12) och ett med B-vitaminer för håret och hudens skull (som jag egentligen inte behöver längre och knappt har ätit av), men jag är så dålig på att komma ihåg dom att burken som ska räcka runt 3 månader brukar stå kvar strax över året i skåpet. Försöker istället få i mig allt jag behöver från kosten, vilket inte är allt för krångligt trots att jag äter mest veganskt.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Mmmm. Enligt läkaren så måste jag äta dessa tabletter iaf tills jag kommer upp i en bättre nivå. När jag tar nya prover med några månaders mellansrum så är det ojojoj över att det fortfarande är så lågt.
Emilia då ska du fortsätta med dem tills läkaren säger något annat.
/Désirée
Ja jag tror det. 
Nej gör jag inte, men ska börja med det, då jag nog har vitaminbrist pga att jag inte äter grönsaker :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej, jag har för massor av år sen blivit rådd av läkare att äta en multivitamintablett, då hade jag väldigt lätt för att tappa i blodvärde.
För ett år sen började jag att äta hemofer, järn, för att jag började tappa igen, även detta på läkares inrådan. I vintras fick jag äta duroferon, då var det väldigt dåligt, nu är det bättre igen och jag äter lite hemofer igen.
Jag har även en konstaterad b12 brist, så jag äter b12 sen ett halvår, nu tyckte min läkare att jag skulle äta de övriga b vitaminerna som kosttillskott.
Ska väl säga att jag är väldigt noga med vad jag äter, så jag har inte bristerna för att jag äter dåligt med mat utan för att min kropp inte kan ta upp näringsämnena riktigt.

Omega 3 och C-vitamin ibland. Beror på hur mycket fisk och grönsaker jag äter.