Näringsbrist?
När vet man när man har näringsbrist? Jag äter så himla lite nu för tiden och det går ju inte så bra med maten. Äter inga extra vitaminer mer än D-vitamin. Har gått ner 1,5 sedan jag började med Abilify och senare Concerta. Började nångång efter påsk.
Inte ens godis kan jag äta speciellt mycket av. En liten choklad är redan för mycket, om jag ens handla något nu för tiden men ibland.
På morgon så räcker det oftast med en kopp te. Lunchen blir ganska lite och middag likaså. Mellis är jag ytterst sällan men det kan bli några skivor ost om vi har det hemma. Dricka på kvällen, vatten eller te och till helgen när barnen får chips 1-1,5 glas sockerläsk. Kan äta max två nävar chips om jag är hungrig medan barnen vräker i sig resten av påsen. Chips äter vi sällan men dom får inte en varsin påse som jag fick när jag var liten.
Väljer att fylla upp min mage med protein och fett i första hand och får jag plats med mer så kan blir det även kolhydrater i form av potatis, ris och pommes samt pasta. Dricker mjölk till maten för det är godast och oftast törstig så det tar större delen av magen utrymme. Fel jag vet men blir så himla törstig när jag äter. Använder inte så mycket salt om det inte är pommes eller popcorn. Saltar inte maten med extra om jag redan haft i det när jag lagade maten.
Vad mer kan jag skriva om? Hur vet man om man får näringsbrist?
Detta är ju ett stort och inte särskilt lätt ämne. Om man äter väldigt lite så kan det vara befogat med något multivitaminpreparat, men det spelar också stor roll vad man äter. Hur ser några vanliga dagar ut hos dig? Skriv upp allt du äter några dagar i sträck.
/Désirée
Ja det kan jag göra. Måste det vara måttenheter med?
Skriv bara ungefär hur mycket du äter av varje sak.
/Désirée
Okej.
Näringsbrist är inte så vanligt, om man inte sluta äta helt. (I Sverige får jag ju tillägga)
Däremot kan man behöva äta någon vitamin som man kanske inte får i sig.
Tycker det DesK ber dig om kan vara bra. SÅ ser du själv också svart på vitt precis vad du äter.
Ja det var ett jättebra tips. Har börjat skriva nu. (från frukost).

Hihi okej.
Kollade in min lista igår och igår var en bra dag med lite snask. Inte mycket men en del.
SÅ går det när barnen skall med och då vill jag ju smaka lite.
Men jag känner mig ändå konstig som om jag får i mig för lite näring.
Precis som Hera säger i #5 så får du nog inte näringsbrist, men däremot kan du få vitamin- och mineralbrist om du äter "fel" 
/Désirée
Får man i sig för lite energi från maten är näringsbrist en risk då det är svårt att få i sig dom mängder som behövs av vitaminer och mineraler, om du dessutom känner av det så är det en bra idé att ta ett blodprov för att kolla upp det så får du svaret direkt och du slipper gissa vad som saknas.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.