Sov kvinna
Läste nu att risken för bukfetma är större för kvinnor som sover mindre än åtta timmar per natt eller har lite djupsömn och drömsömn.
I studien framkom det också att midjemåttet i medeltal var nio centimeter större bland dem som sov mindre än fem timmar.
För lite sömn tros rubba produktionen av kortisol och tillväxthormon.
Detta borde ju i alla fall rent teoretiskt betyda att man kan ha rätt kosthållning men ändå öka i vikt 

Jag tror helt klart att det ligger någonting i det jag läste.
När jag har sovit dåligt jag har inte gått ner ett gram på morgonen medans när jag sovit bra kan gå ner flera hekto. Dessa hekton går jag förvisso upp till kvällen men det blir ett ganska stadigt plus/minus noll saldo i alla fall. När jag sovit dåligt så byggs det bara på dag för dag

Det är jag bland dom första att skriva under på, jag slåss just nu av en övervikt som kom av stress/störd sömn och nu mår jag inte bara bra jag minskar i vikt + att jag orka tänka på vad jag äter.
Jag håller med. Har en väninna som lidit av sömnproblem i många år. Hon är rejält bukfet. I och för sig kan det vara så att hon är äppelsorten och inte päronsorten. Men ändå.
Själv märker jag att jag blir mer benägen för att äta sötsaker och onyttigheter när jag sovit sämre.

#3 man blir mer äpple när man sover/mår dåligt, det märker jag nu jag håller på att omformas

Det är sant det där med att man man går upp en massa tyvärr om man sover dåligt tyvärr ja :( och det mesta sätter sig på magen.. vet jag av egen efarenhet..

Nu har jag hittat en till länk om sömn och vikt. Här kommer ett klipp från länken
"Det finns flera orsaker till viktökning bland dem som snålar in på sömn och vila:
- Du blir hungrigare
Sömnbrist leder till att hormonerna som styr våra hunger- och mättnadskänslor hamnar i obalans. Halterna av det aptitstimulerande hormonet ghrelin ökar när vi sover dåligt. Samtidigt dämpar kroppen produktionen av mättnadshormonet leptin. Studier visar att suget efter fet mat och snabba kolhydrater ökar om man sovit dåligt. Kroppen styr automatiskt mot chips, godis och kaffebröd.
– Är man dessutom uppe sent på kvällen har man mer tid att stoppa i sig onödiga kalorier, menar Sanjay R Patel."
Haha, jag borde vara smal som en pinne så mycket som jag sover
/Maria
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har hört att man kan bli tjock om man sover för lite - eller för mycket. SÅ lagom är bäst återigen. 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

#11 Fast vikten jag ju hoppa upp till 2 kilo på ett dygn, så det bevisar egentligen ingenting ännu. 

#13 Ja, det hade varit underbart 
Fast för min egen del så går jag alltid ner i vikt de perioder jag sover dåligt. Jag får alltid svårt att äta samtidigt eftersom jag alltid har svårt att äta när jag är trött.