Kosten påverkar hyn
Jag har sedan tidiga tonåren haft finnar. Under alla tonåren var det riktigt hemskt, hela ansiktet fullt. Fanns bara någon till på hela skolan som hade det så illa som jag (700 elever). Påverkade mig väldigt negativt och jag hade inget självförtroende alls.
När jag var runt 20 lugnade det ned sig lite, och jag hade ibland nästan helt slät hud. Nu på senaste tiden har det blossat upp jättemycket igen med jämna mellanrum, och jag har funderat på varför. För fortfarande påverkar det självförtroendet något hemskt, och man vill inte visa sig ute de värsta dagarna. Dessutom blir finnarna riktigt ilskna/irriterade och stannar länge.
Plötsligt såg jag sambandet. Jag köper ibland hem en väldigt stark blandning med torkad chili, jordnötter, olja och salt. Den sitter jag och äter ur burken. Nu tror jag att det faktiskt är i samband med ätandet av detta som finnarna blossar upp! HAr för mig att jag läst om att stark mat kan påverka finnar.
Ska testa att inte köpa detta på ett tag nu och se hur hyn blir. Kul om det faktiskt beror på det, fast på ett sätt inte. Det är ju så gott 
Jag har finnar i ansiktet och halsen men jag äter inte stark mat. Undrar vad det då kan vara som orsakar mina finnar. * tänker högt för mig själv*
Fast jag tänker på Indier t.ex som äter väldigt stark mat ofta och det är sällan man ser en Indier med dålig hy
/Maria
#2 Jo, jag har ju finnar i generna. Hade jag inte haft det hade jag säkert inte fått finnar av stark mat.
Är ju inte säker heller, vi får la se 
Fast många får ju finnar av choklad så varför skulle man inte kunna få det av stark mat?
/Maria
#4 Googlade på det, men hittar inget av intresse. Men å andra sidan kanske jag reagerar på starkt, medans andra inte gör det. Choklad vet jag inte om jag får finnar av, äter aldrig det. Tänker inte testa heller hehe
Men det är frustrerande att fortfarande vid 27 års ålder få finnar. När jag var i tonåren sa läkarna att det går över när du blir vuxen.. Lönt att ge mig hopp 
Det jag har hört att man får finnar av mejeriprodukter. Det var ett engelskt program där folk kunde komma in i deras trailer som stod uppställd på Londons gator där läkare kunde kolla på det mest pinsammaste sakerna som folk inte annars skulle våga gå till doktorn med och det var under ett av programmet som ett reportage om finnar kom upp.
Många tror att det är fett och choklad men en läkare sa att det faktiskt var mejerierna. Jag vet inte om det är sant för jag har inte kollat upp detta. Så jag har ingen källa på det.
#6 Det har jag faktiskt aldrig hört talas om.
Men jag använder inte så mycket mejerier heller så det bör inte vara ett av problemen.
Det hade jag inte heller hört förrän det där programmet.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror att detta är högst individuellt, vilken hudtyp man har. Jag har aldrig haft finnar. Jag har ganska torr hy, om det nu kan bero på det.
Men i det stora hela så påverkas ju hyn av kosten och av måendet. Slarvar man med kosten, röker och stressar så syns detta ganska snart i ansiktet med mörka ringar under ögonen, glåmig hy osv.
Jag hade ett förhållande med en man som hade mycket stora besvär med jättebamsingar till finnar. Han köpte något på apoteket som han tvättade ansiktet med och som skulle lugna ner fettproduktionen i ansiktet.
Jag kan även tänka mig att det har mycket med vad människor i sig reagerar på, Hera kanske är känslig mot stark mat eller någonting annat som hon äter utan att hon ens vet om det och det kanske kan få hennes finnar att bryta ut eftersom finnar kan bryta ut av stress, kost och mycket annat.
Jag är 18 och har haft två finnar i mitt liv, på hakan båda var mens relaterade medans min moster som är ~22 har finnar över hela ansiktet och om hon äter minsta lilla chokladbit eller någonting med mycket fett i får hon dubbelt så mycket finnar.
Tror mycket ligger i generna också. Jag och min man har aldrig haft finnar och sonen har en hy som är som sammet
/Maria
#12 Javisst ligget det i generna. Min mamma har också alltid haft mycket finnar, riktiga bölder. Först nu vid 55 börjar det bli bättre.
#13 Usch, vad jobbigt
Det är ju smärtsamt också.
/Maria
#14 Ja tyvärr.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag får i alla fall finnar av socker så vitt jag förstår. Jag har aldrig haft jätteproblem egentligen, men tidigare var jag aldrig utan i alla fall kanske 5 finnar runt om på ansikte/överkropp, mkt värre runt pms.
Nu när jag slutat med socker och de flesta andra kolhydrater så får jag enbart kanske ett 4-5 finnar runt pms, inga alls annars. MEN, om jag äter sötsaker så ploppar det upp finnar dagen efter, klockrent varje gång.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#16 Äter själv inget socker, knappt några kolhydrater heller.