Lyxiga scones
Jag tycker om att baka och experimentera med recepten och nu i samma veva som jag ska leva billigt så använder jag vad jag har hemma för att få till nyttig och god mat. Jag har då lyckats komma fram till en variant av scones som är så mycket mer än bara vetemjöl och lite fett och det är dom godaste scones jag någonsin ätit, så nu till receptet.
2½ dl vetemjöl
3 dl sojamjöl
2 tsk bakpulver
50 g fett (smör, margarin eller olja)
2 dl vätska (tex mjölk, havredryck, vatten)
I mjölet blandar man dessutom valfri mängd av:
krossade linfrön
krossade sesamfrön (oskalade)
pumpakärnor
russin
solrosfrön
vetegroddar
vad som helst som man har hemma som man tycker passar (jag skulle vilja testa med nötter)
Grädda som vanligt i 250 grader i 10-15 minuter.
Sojamjölet och russinen ger brödet en söt smak (tillräckligt för att hålla mitt sötsug borta) och det innhåller dessutom fullvärdigt protein tack vare sojamjölet, kalcium från sesamfröna, zink i pumpakärnorna, järn i russinen osv. Som bonus är det riktigt mättande. Jag som i vanliga fall äter en halv sats scones på en gång nöjer mig med en liten macka med det här receptet och är mätt länge.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Dessa scones låter både goda och nyttiga!
Lägg gärna in receptet på Matbröd också 
/Désirée
Kan tipsa om att stilton och valnötter (och hackade torkade aprikoser istället för russing) är en väldigt god och lyxig kombination!
#2 Oj oj oj det låter supergott, det ska jag testa 
/Désirée
Det måste jag testa en dag. Blir inte så dyrt för det enda jag behöver är sojamjöl.

#5 Det tar inte ihop på samma sätt som vetemjöl gör så man får inte ha för lite vetemjöl i förhållande till soja. Men annars så får degen en sötare smak. Jag byter ut hälften av vetemjölet mot soja i allt, mjuka kakor, pannkaka, pajdeg, bröd osv.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Får jag fråga vad det är i sojamjöl som är bättre än i vetemjöl?
/Désirée