Kost iFokus

Kost

Etikettalternativmedicin
Läst 2118 ggr
Karmatarerskanise
0

Smaksinnena

Många håller för näsan om de ska äta något som smakar illa och det hjälper ofta. Det man stoppar i munnen smakar mindre om man håller för näsan. Detta beror väl på att vi använder lukten också när vi äter.

Men kan någon förklara precis varför maten smakar mindre om vi inte använder näsan?

Mitralis
0

Jag har faktiskt ingen aning, men det vore roligt att veta Glad

nyborjare08
0

Om jag har förstått det rätt så är lukten en stor del av smaken. Smak är alltså en kombination av upplevelsen i munnen och i näsan. Så om man "stänger av" en del genom att hålla för näsan så tycker jag att det är logiskt att det smakar mindre.

Jag minns ett barnprogram på 70-talet (eller möjligen i början av 80-talet) där de testade att äta dels en äppelbit som den var och dels en bit rå potatis samtidigt som personen fick lukta på äppeljuice. Han trodde att båda bitarna var äpple.

Mitralis
0

#2 Så kan det absolut vara.
Måste prova det där med potatisen och äpeljuicen nån gång Skrattande

Namiko
0

I mellanstadiet fick vi testa att smaka på olika saker medan vi höll för näsan och blundade, det är svårt att känna vad något är när man inte har luktsinnet till hjälp. Ni kan ju testa själva om ni vill, be någon ge er smakprov av olika saker som ni inte får se och håll för näsan hela tiden. Känner man inte igen det på konstistensen så är det inte lätt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Maria
0

Katter lär ju ha "Jakobssons organ" tror jag det heter och då måste de hålla munnen halvöppen när de luktar på vissa föremål för att känna doften.

Det ser jättekul ut.Glad

/Maria