Kost iFokus

Kost

Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 1444 ggr
Mitralis
0

Tidig glutenintolerans i Sverige

Det har kommit nya studier om glutenintolerans och den visar att svenska barn utvecklar glutenintolerans tidigare än barn i andra länder.

De gissar att det kan vara kostvanorna som är orsaken till glutenintoleransen.

Undrar vad vi har har annorlunda kostvanor jämfört med andra länder? Obestämd

DesK
0

Vällingen är nog en av orsakerna till detta problem. När mina barn var små pratades det en del om detta och att mammorna borde amma sina barn längre och därmed undvika välling längre.

/Désirée

Mitralis
0

#1 Det ligger mycket i det du skriver.
När jag föddes -78 så var det poppulärt med fulkornsvälling och de tror att jag blev glutenintolerant på grund av detta. Som tur var så växte det bort, men det finns ju stackare som får dras med detta resten av livet.

DesK
0

Skönt att det växte bort! Små barn ska ju inte ha någon fiberrik mat och ej heller fullkornsprodukter. Jag ammade mina barn 3 år vardera, så de fick ingen välling alls men naturligtvis började jag ge dem små smakportioner av olika puréer från 4 månader. Dessa utökades efter hand till riktiga små måltider och i samma takt blev amningen bara en slurk morgon och kväll. Matberedare och istärningslåda är jättebra hjälpmedel när man gör småbarnsmat Glad

/Désirée

Mitralis
0

#3 Bra tips det där med istärningslådor. Läste om det i någon roman för länge sedan (Kan ha varit en Marian Keyes bok) och funderade på om dom drev med mej, men sedan så har jag läst det någon mer stanns och nu tycker jag att det låter som ett smidigt sätt. Det hon i boken gjorde lite tokigt var att hon köpte fler och fler istärningslådor istället för att knacka ur kuberna och förvara dom i en påse eller burk när dom fryst.

[WX5]
0

När ni säger det så kunde jag inte amma av olika anledningar barn 1 och 3. Dessa barn utvecklade intolerans/allergi mot vete, ägg (endast ettan) och mjölkprotein medan 2:an ammade jag i 10 månader (utan välling) och hon blev aldrig intolerant/allergisk mot någon mat.